DOQ

Anderhalve­lijnszorg: lessen en successen van Regiopoli Drachten

Op veel plekken in Nederland ontstaan initiatieven rond anderhalvelijnszorg. Een van de eerste anderhalvelijnspoli’s startte in 2015 in Drachten. De poli is inmiddels niet meer weg te denken uit het zorglandschap van Oost Friesland. Wim Brunninkhuis, nu gepensioneerd huisarts, is een van de oprichters. “We hebben flink moeten knokken, maar nu is iedereen tevreden: de poli staat als een huis.”

Sinds de oprichting in 2015 is de Regiopoli gevestigd in het verpleeghuis Neibertilla, op zo’n 300 meter afstand van het Nij Smellinghe Ziekenhuis, waar de betrokken specialisten werken. Voorafgaand lobbyde Brunninkhuis drie jaar lang intensief bij specialisten en huisartsen om ze te overtuigen van de meerwaarde. En met succes; inmiddels verwijzen de huisartsen in Zuidoost Friesland jaarlijks zo’n 2500 patiënten naar de poli, die zorg aanbiedt vanuit tien specialismen.    

“Specialisten uit de betrokken vakgroepen haken vrijwillig aan. De meesten zien de Regiopoli als een prettige afwisseling met het werk in het ziekenhuis”

Gepensioneerd huisarts Wim Brunninkhuis

Indicaties

Aanvankelijk ging het om beperkte dermatologische, orthopedische en cardiologische verwijsindicaties. Een jaar later volgden verwijzingen voor klein chirurgische indicaties.
De tevredenheid van alle partijen was zo groot dat de verwijsindicaties bleven toenemen. Recente uitbreidingen betreffen indicaties voor MDL en reumatologie.
De specialisten uit de betrokken vakgroepen haken vrijwillig aan. De meesten zien de Regiopoli als een prettige afwisseling met het werk in het ziekenhuis. Sinds 1 april dit jaar werken specialisten vanuit de dermatologie, gynaecologie en kleine chirurgische ingrepen ook in een tweede vestiging in het gezondheidscentrum van Oosterwolde, 25 kilometer buiten Drachten. Dermatologie wordt daarnaast ook nog in Burgum en Marum gedaan.

“Patiënten vinden het erg prettig dat het dichtbij huis is en dat het niet ten koste gaat van het eigen risico. Dat is echt een voordeel in deze regio met veel lage SES-inwoners”

Voordeel

De Regiopoli werkt doelmatig en efficiënt. Voor verwijzingen waar patiënten in het ziekenhuis 90 dagen moeten wachten, kunnen ze al binnen twee weken in de Regiopoli terecht. Brunninkhuis: “Patiënten vinden het bovendien erg prettig dat het dichtbij huis is en dat het niet ten koste gaat van het eigen risico. Dat is echt een voordeel in deze regio met veel lage SES-inwoners.”   
Gevaar van meerzorg is er volgens hem niet doordat verwijzen alleen kan op grond van strenge criteria. “Alle indicaties liggen vast in zorgdomein, meerdere DBC’s openen is niet mogelijk. Bovendien moet het gaan om eenmalig patiëntbezoek. Voor het vervolg van de zorg krijgt de huisarts een gericht advies van de specialist.”

“Structureel komen we uit op 30 tot 50% goedkopere zorg in vergelijking met het ziekenhuis”

Bijeffect

De regiopoli en de nauwere samenwerking tussen huisartsen en medisch specialisten, hebben als bijeffect dat het totaal aantal verwijzingen terugloopt. Brunninkhuis schetst dat bijvoorbeeld het aantal verwijzingen bij de dermatologie in de afgelopen jaren met 24% is afgenomen. 
De belangrijkste Friese zorgverzekeraar De Friesland (nu onderdeel van Zilveren Kruis), dacht vanaf de start positief mee. Naast veel overleg waren de glasheldere businesscases belangrijke wapenfeiten. “Nog steeds maak ik samen met mijn collega Bert Brouwer en onze projectmanager Daphne van Kalken een voorstel en businesscase als we willen uitbreiden. Daar betrekken we ook twee medisch specialisten bij. Structureel komen we uit op 30 tot 50% goedkopere zorg in vergelijking met het ziekenhuis.”

“Ik zie verrichtingen in het ziekenhuis die wij ook kunnen doen, maar dan sneller, voor een lagere prijs en met een hogere patiënttevredenheid”

Realistisch

Brunninkhuis blijft nuchter genoeg om te zien wat wel of niet werkt.  Zorg op het gebied van psychiatrie kwam bijvoorbeeld niet goed van de grond. “We richtten ons op de kinderpsychiatrie, maar de gemeente zag het niet zitten. Ondanks veel besprekingen kregen we gewoon te weinig verwijzingen. Uiteindelijk moet je realistisch zijn en de stekker eruit trekken. ”
Binnenkort start Brunninkhuis nieuwe gesprekken met Zilveren Kruis over het uitbreiden van de verwijzingen en indicaties. “Ik zie best veel verrichtingen in het ziekenhuis die wij ook kunnen doen. Maar dan sneller, voor een lagere prijs en met een hogere patiënttevredenheid. Waarom zouden wij geen abcessen mogen doen, of geen lipoom die kleiner is dan 5 centimeter? Ook de MDL- en gynaecologische indicaties kunnen breder. De specialisten vragen er zelf om, zelfs de artsen die bij de start het meest kritisch waren. Juist zij zijn nu de grootste fans. ”

Lees meer over:


Voor u geselecteerde artikelen

Tussen de spreekkamer en het schetsboek: arts met beeld als tweede taal

Aios dermatologie Loes Vos maakt naast haar werk medische illustraties. Voor collega’s, patiënten én landelijke campagnes vertaalt ze complexe informatie naar helder beeld. “Ik teken bijna bij elk consult wel iets uit.”

Casus: patiënte met dyspnoe en oedeem in het gelaat

Een 66-jarige vrouw presenteert zich met sinds drie weken progressief verminderde inspanningstolerantie en met name ’s ochtends een zwelling van het gelaat. Overdag verbeteren de klachten deels. Wat is uw diagnose?

Wat je verwacht, voel je: wat zorgverleners kunnen leren van placebo-effecten

Wat patiënten verwachten, beïnvloedt direct hoe zij pijn of bijwerkingen ervaren. Henriët van Middendorp legt uit hoe placebo- en nocebo-effecten werken, en hoe zorgverleners deze bewust en ethisch kunnen inzetten in de praktijk.

Trots op goed werkend meld­systeem voor bijwerk­ingen

Agnes Kant wijst op het belang van meer onderzoek naar bijwerkingen en roept zorgverleners op te blijven melden bij het Bijwerkingenmeldsysteem. “Van 70% van de geneesmiddelen is nog onduidelijk of deze veilig tijdens de zwangerschap gebruikt kunnen worden.”

Wandelend naar een betere gezondheid

Matthijs van der Poel combineert als huisarts en sportliefhebber zorg en beweging. Met stichting Looprecept wandelt hij wekelijks met patiënten – goed voor lijf, hoofd én verbinding. “Het is heel laagdrempelig en dat verklaart denk ik ook het succes.”

De patiënt doet lastig, en dan?

Patiënten met een persoonlijkheidsstoornis kunnen soms veel losmaken, zowel in het behandeltraject als bij de arts. Thom van den Heuvel geeft handvatten voor het omgaan met deze patiëntengroep. “Het contact vraagt meer tijd en legt tegelijk emotionele druk op de arts."

Vind meertalige zorgverleners via ikspreekmeerdan.nl

Als anios in een huisartsenpraktijk in Amsterdam merkte Daan Frehe dat taal voor veel patiënten een barrière vormt voor het krijgen van goede zorg. “Via ikspreekmeerdan.nl kan nu een zorgverlener met een gedeelde taal en cultuur gevonden worden. Dat is enorm waardevol.”

Casus: man met een veranderde vlek op het been

Een 72-jarige man presenteert zich op uw spreekuur met een veranderde plek op het bovenbeen rechts. De vlek is gegroeid en van kleur veranderd. De patiënt heeft een licht huidtype en een voorgeschiedenis van basaalcelcarcinoom. Wat is uw diagnose?

Maak van wachttijd in de ggz hersteltijd: vijf praktische adviezen

Sanne Booij en Christien Slofstra willen af van de stille wachttijd in de ggz. Met hulp van de huisarts kan het herstel al beginnen, nog vóór de intake. “Deze periode hoeft geen verloren tijd te zijn.”

Beteugelen geneesmiddel­prijzen noodzakelijk voor betaalbare zorg

Wilbert Bannenberg strijdt met Stichting Farma ter Verantwoording tegen excessieve geneesmiddelprijzen. Zijn missie: winsten beteugelen om zorg toegankelijk te houden. “Geneesmiddelprijzen moeten beteugeld gaan worden, anders wordt de zorg onbetaalbaar.”