Log in om uw persoonlijke bookmarks op te kunnen slaan.
Apotheker Slager: ‘Beeldbellen maakt bij ouderen ook inhalatie-instructie op afstand mogelijk’
Beeldbellen biedt meerwaarde voor het contact tussen apotheek en patiënten, stelt apotheker Mark Slager. “Oudere mensen die niet meer in de apotheek komen, kunnen zo toch inhalatie-instructie krijgen.” Sinds januari is beeldbellen vast onderdeel van het werk in Apotheek Orion in Amersfoort.
Apotheker Slager heeft vanwege de coronatijd voor zijn patiënten buiten een wachtruimte ingericht. Een hele rij patiënten staat voor een geopende deur aan de zijkant van de apotheek. Een tafel achter de deur dient als balie. Patiënten kunnen via SMS, Whatsapp of telefonisch hun aanwezigheid aankondigen.
Makkelijk en veilig
Toch is de coronacrisis niet de aanleiding geweest om te gaan beeldbellen, vertelt Slager tijdens het interview dat al wandelend buiten plaatsvindt. “Een jaar terug ben ik hier al mee gestart. Ik gaf een student farmakunde de opdracht om uit te zoeken wat de mogelijkheden zijn voor beeldbellen met patiënten. Welk software is er bijvoorbeeld geschikt voor? Vanaf januari 2020 zijn we dit geleidelijk gaan invoeren in de dagelijkse routine. Eén van de programma’s waar we mee werken is WeSeeDo. Dat werkt makkelijk en veilig. Assistenten kunnen daarin een afspraak maken en een bevestiging verzenden naar de patiënten. Medicatiegesprekken voeren we steeds vaker via een videogesprek.”
“Beeldbellen is een uitkomst bij een medicatiegesprek met mensen die slecht Nederlands spreken, omdat een mantelzorger makkelijk kan aanschuiven”
Inhalatie-instructie
Apotheek Orion staat in de Amersfoortse wijk De Koppel, een wijk met relatief veel ouderen en mensen met een migratieachtergrond. Slager zag met name bij deze populaties de voordelen van beeldbellen. Voor hem was dat aanleiding om hiermee te gaan experimenteren.
“Contact leggen met ouderen is moeilijk”, zegt Slager. “Ze komen niet in de apotheek, laten hun medicatie thuisbezorgen. Eerste uitgiftegesprekken met hen deden we altijd telefonisch, wat het geven van bijvoorbeeld inhalatie-instructie in de weg staat. Beeldbellen maakt zo’n instructie op afstand wel mogelijk. Ook bij jonge mensen geven we inhalatie-instructie op deze manier. Verder kan beeldbellen een uitkomst zijn bij een medicatiegesprek met mensen met een migratieachtergrond die slecht Nederlands spreken. Een mantelzorger kan makkelijk bij het gesprek aanschuiven en de vertaling verzorgen.”
Medicatiereviews
Slager zet beeldbellen ook in bij het uitvoeren van medicatiereviews. “Huisartsen vinden het uitvoeren van een medicatiereview veel werk. Dat werk neem ik ze grotendeels uit handen. Via een videogesprek waarbij de patiënt, de arts en de apotheker aanwezig zijn, bespreken we mijn voorstellen tot aanpassing van de medicatie.”
“Ik ben begonnen om eerst alleen de assistenten te laten beeldbellen die dat leuk vonden. Gaandeweg zijn ook de andere assistenten enthousiast geraakt”
Inmiddels doen alle tien de huisartsen in directe omgeving mee met de medicatiereviews via beeldbellen. “En binnenkort gaan we ook een FTO houden via beeldbellen. Het eerste overleg met de artsen sinds de crisis. Hopelijk kunnen we na de crisis snel weer fysiek om tafel gaan zitten. Je merkt toch dat het contact met de artsen nu minder is. Voor de crisis liep ik twee of drie keer per dag bij een arts binnen, toen een tijd niet, en nu merk ik dat het contact geleidelijk weer toeneemt.”
Weerstand overwinnen
Het kostte de nodige tijd en energie om beeldbellen te implementeren in de praktijk van alledag, vertelt Slager. “Assistenten moesten bijvoorbeeld leren om tijdens hun werk een agenda met afspraken te gaan bijhouden. Er was bij een aantal assistenten best wat weerstand. Daarom ben ik begonnen om eerst alleen de assistenten te laten beeldbellen die dat leuk vonden. Gaandeweg zijn ook de andere assistenten enthousiast geraakt, hoewel enkelen het liefst terug zouden gaan naar de oude situatie.”
“In de toekomst wil ik patiënten zélf de mogelijkheid geven om een beeldgesprek met de apotheek in te plannen”
Ook handig ná de coronatijd
Al was de coronacrisis niet de aanleiding om te gaan beeldbellen, toch heeft de crisis deze manier van communicatie sterk gestimuleerd, merkt Slager. Hij denkt niet dat beeldbellen eruit gaat als straks het normale leven weer op gang is gekomen. “Er zitten veel voordelen aan. Het maakt je werk een stuk makkelijker en je bent als apotheek beter bereikbaar. Die bereikbaarheid wil ik nog verder verbeteren. Nu nemen we vanuit de apotheek contact op met patiënten voor een gesprek via beeld. In de toekomst wil ik patiënten zélf de mogelijkheid geven om een beeldgesprek met de apotheek in te plannen. Bijvoorbeeld via de website van de apotheek. Ik zie zeker nog mogelijkheden om het beeldbellen verder uit te breiden.”