DOQ

Apotheker Slager: ‘Beeldbellen maakt bij ouderen ook inhalatie-instructie op afstand mogelijk’

Beeldbellen biedt meerwaarde voor het contact tussen apotheek en patiëntenstelt apotheker Mark Slager. “Oudere mensen die niet meer in de apotheek komen, kunnen zo toch inhalatie-instructie krijgen.” Sinds januari is beeldbellen vast onderdeel van het werk in Apotheek Orion in Amersfoort. 

Apotheker Slager heeft vanwege de coronatijd voor zijn patiënten buiten een wachtruimte ingericht. Een hele rij patiënten staat voor een geopende deur aan de zijkant van de apotheek. Een tafel achter de deur dient als balie. Patiënten kunnen via SMS, Whatsapp of telefonisch hun aanwezigheid aankondigen.  

Apotheker Mark Slager

Makkelijk en veilig 

Toch is de coronacrisis niet de aanleiding geweest om te gaan beeldbellen, vertelt Slager tijdens het interview dat al wandelend buiten plaatsvindt. “Een jaar terug ben ik hier al mee gestart. Ik gaf een student farmakunde de opdracht om uit te zoeken wat de mogelijkheden zijn voor beeldbellen met patiënten. Welk software is er bijvoorbeeld geschikt voor? Vanaf januari 2020 zijn we dit geleidelijk gaan invoeren in de dagelijkse routine. Eén van de programma’s waar we mee werken is WeSeeDo. Dat werkt makkelijk en veilig. Assistenten kunnen daarin een afspraak maken en een bevestiging verzenden naar de patiënten. Medicatiegesprekken voeren we steeds vaker via een videogesprek.” 

“Beeldbellen is een uitkomst bij een medicatiegesprek met mensen die slecht Nederlands spreken, omdat een mantelzorger makkelijk kan aanschuiven”  

Inhalatie-instructie 

Apotheek Orion staat in de Amersfoortse wijk De Koppel, een wijk met relatief veel ouderen en mensen met een migratieachtergrond. Slager zag met name bij deze populaties de voordelen van beeldbellen. Voor hem was dat aanleiding om hiermee te gaan experimenteren.  

“Contact leggen met ouderen is moeilijk”, zegt Slager. “Ze komen niet in de apotheek, laten hun medicatie thuisbezorgen. Eerste uitgiftegesprekken met hen deden we altijd telefonisch, wat het geven van bijvoorbeeld inhalatie-instructie in de weg staat. Beeldbellen maakt zo’n instructie op afstand wel mogelijk. Ook bij jonge mensen geven we inhalatie-instructie op deze manier. Verder kan beeldbellen een uitkomst zijn bij een medicatiegesprek met mensen met een migratieachtergrond die slecht Nederlands spreken. Een mantelzorger kan makkelijk bij het gesprek aanschuiven en de vertaling verzorgen.” 

Medicatiereviews  

Slager zet beeldbellen ook in bij het uitvoeren van medicatiereviews. “Huisartsen vinden het uitvoeren van een medicatiereview veel werk. Dat werk neem ik ze grotendeels uit handen. Via een videogesprek waarbij de patiënt, de arts en de apotheker aanwezig zijn, bespreken we mijn voorstellen tot aanpassing van de medicatie.” 

“Ik ben begonnen om eerst alleen de assistenten te laten beeldbellen die dat leuk vonden. Gaandeweg zijn ook de andere assistenten enthousiast geraakt”  

Inmiddels doen alle tien de huisartsen in directe omgeving mee met de medicatiereviews via beeldbellen. “En binnenkort gaan we ook een FTO houden via beeldbellen. Het eerste overleg met de artsen sinds de crisis. Hopelijk kunnen we na de crisis snel weer fysiek om tafel gaan zitten. Je merkt toch dat het contact met de artsen nu minder is. Voor de crisis liep ik twee of drie keer per dag bij een arts binnen, toen een tijd niet, en nu merk ik dat het contact geleidelijk weer toeneemt.”  

Weerstand overwinnen 

Het kostte de nodige tijd en energie om beeldbellen te implementeren in de praktijk van alledag, vertelt Slager. “Assistenten moesten bijvoorbeeld leren om tijdens hun werk een agenda met afspraken te gaan bijhouden. Er was bij een aantal assistenten best wat weerstand. Daarom ben ik begonnen om eerst alleen de assistenten te laten beeldbellen die dat leuk vonden. Gaandeweg zijn ook de andere assistenten enthousiast geraakt, hoewel enkelen het liefst terug zouden gaan naar de oude situatie.” 

“In de toekomst wil ik patiënten zélf de mogelijkheid geven om een beeldgesprek met de apotheek in te plannen” 

Ook handig ná de coronatijd 

Al was de coronacrisis niet de aanleiding om te gaan beeldbellen, toch heeft de crisis deze manier van communicatie sterk gestimuleerd, merkt Slager. Hij denkt niet dat beeldbellen eruit gaat als straks het normale leven weer op gang is gekomen. “Er zitten veel voordelen aan. Het maakt je werk een stuk makkelijker en je bent als apotheek beter bereikbaar. Die bereikbaarheid wil ik nog verder verbeteren. Nu nemen we vanuit de apotheek contact op met patiënten voor een gesprek via beeld. In de toekomst wil ik patiënten zélf de mogelijkheid geven om een beeldgesprek met de apotheek in te plannen. Bijvoorbeeld via de website van de apotheek. Ik zie zeker nog mogelijkheden om het beeldbellen verder uit te breiden.”  

Lees meer over:


Voor u geselecteerde artikelen

Hoe dramaseries artsen kunnen helpen bij morele keuzes

Drie afleveringen van House M.D. of Dexter op een avond kijken, puur voor de ontspanning? Voor zorgprofessionals kan het ook leerzaam zijn. Mediawetenschapper Merel van Ommen onderzocht hoe dramaseries artsen kunnen helpen om beter om te gaan met moreel ingewikkelde situaties.

Onderliggend denkpatroon stuurt voorschrijver bij keuze voor geneesmiddel

Het voorschrijven van geneesmiddelen is een afweging tussen richtlijnen, ervaring en patiëntkenmerken. Indeling in vier voorschrijversprofielen geeft inzicht in de eigen afwegingen. “En het helpt te begrijpen waarom een collega een andere beslissing neemt.”

‘Medicatiebeleid in de laatste levensfase kan beter’

6 op de 10 patiënten in de palliatieve fase krijgt door de huisarts medicatie voorgeschreven die niet langer passend is. Dat blijkt uit een onlangs verschenen factsheet van Nivel en PZNL. “We moeten voorschrijfgewoonten kritisch onder de loep nemen”, zegt Yvonne de Man, senior onderzoeker bij Nivel.

Casus: vrouw met pijnlijke oorschelp

Een 55-jarige vrouw heeft een hoed in haar hand als ze uw spreekkamer binnenkomt. Sinds een maand heeft zij ’s nachts last van pijn aan het linkeroor. Op de oorrand ziet u een nodulus die bij druk zeer pijnlijk is. Wat is uw diagnose?

‘Live well, die well’: rol van vrijwilligers in de laatste levensfase

Vrijwilligers aan het sterfbed in het ziekenhuis maken een groot verschil, stelt Anne Goossensen. Ze luisteren, troosten en verlichten de werkdruk van zorgverleners. “Ze bieden een luisterend oor en zijn aanwezig, zonder haast of medische agenda.”

Waarom melden vrouwen vaker bijwerkingen van medicijnen?

Vrouwen blijken vaker bijwerkingen van medicijnen te melden dan mannen. Onderzoeker Sieta de Vries van het UMC Groningen probeert te achterhalen hoe dit komt. En dat blijkt complexer dan het lijkt.

Gezondheid van mens, dier en natuur horen bij elkaar

Voorheen circuleerden het westnijl- en het usutuvirus alleen in Zuid-Europa. Maar inmiddels komen ze ook voor in Nederlandse vogels en muggen. Viroloog Marion Koopmans ziet daarin een duidelijke les: “De gezondheid van mensen kun je niet los zien van die van dieren en ecosystemen.”

Casus: hoestende man met koorts en dyspneu

Een 31-jarige Poolse man die vanwege de ziekte van Crohn wordt behandeld met infliximab bezoekt de SEH, omdat hij al twee weken hoest en benauwd is. Ook heeft hij koorts. Een antibioticumkuur van de huisarts heeft geen effect gehad. Wat is uw diagnose?

Casus: man met huidafwijking op de rug

Een 69-jarige man komt op uw spreekuur om een verruca seborrhoica in het gelaat te laten controleren. Bij algehele inspectie ziet u ook een huidafwijking op de rug. Wat is uw diagnose?

´Voorkom medicijn­resten, begin bij je eigen voorschrijven´

Minder diclofenac, lagere hormoondoses, terughoudend met azitromycine - zo kunnen zorgverleners volgens een recent rapport van het IVM bijdragen aan schoner water. “Aan de overwegingen die artsen maken bij voorschrijven zou ook duurzaamheid moeten worden toegevoegd.”