DOQ

Apotheker Slager: ‘Beeldbellen maakt bij ouderen ook inhalatie-instructie op afstand mogelijk’

Beeldbellen biedt meerwaarde voor het contact tussen apotheek en patiëntenstelt apotheker Mark Slager. “Oudere mensen die niet meer in de apotheek komen, kunnen zo toch inhalatie-instructie krijgen.” Sinds januari is beeldbellen vast onderdeel van het werk in Apotheek Orion in Amersfoort. 

Apotheker Slager heeft vanwege de coronatijd voor zijn patiënten buiten een wachtruimte ingericht. Een hele rij patiënten staat voor een geopende deur aan de zijkant van de apotheek. Een tafel achter de deur dient als balie. Patiënten kunnen via SMS, Whatsapp of telefonisch hun aanwezigheid aankondigen.  

Apotheker Mark Slager

Makkelijk en veilig 

Toch is de coronacrisis niet de aanleiding geweest om te gaan beeldbellen, vertelt Slager tijdens het interview dat al wandelend buiten plaatsvindt. “Een jaar terug ben ik hier al mee gestart. Ik gaf een student farmakunde de opdracht om uit te zoeken wat de mogelijkheden zijn voor beeldbellen met patiënten. Welk software is er bijvoorbeeld geschikt voor? Vanaf januari 2020 zijn we dit geleidelijk gaan invoeren in de dagelijkse routine. Eén van de programma’s waar we mee werken is WeSeeDo. Dat werkt makkelijk en veilig. Assistenten kunnen daarin een afspraak maken en een bevestiging verzenden naar de patiënten. Medicatiegesprekken voeren we steeds vaker via een videogesprek.” 

“Beeldbellen is een uitkomst bij een medicatiegesprek met mensen die slecht Nederlands spreken, omdat een mantelzorger makkelijk kan aanschuiven”  

Inhalatie-instructie 

Apotheek Orion staat in de Amersfoortse wijk De Koppel, een wijk met relatief veel ouderen en mensen met een migratieachtergrond. Slager zag met name bij deze populaties de voordelen van beeldbellen. Voor hem was dat aanleiding om hiermee te gaan experimenteren.  

“Contact leggen met ouderen is moeilijk”, zegt Slager. “Ze komen niet in de apotheek, laten hun medicatie thuisbezorgen. Eerste uitgiftegesprekken met hen deden we altijd telefonisch, wat het geven van bijvoorbeeld inhalatie-instructie in de weg staat. Beeldbellen maakt zo’n instructie op afstand wel mogelijk. Ook bij jonge mensen geven we inhalatie-instructie op deze manier. Verder kan beeldbellen een uitkomst zijn bij een medicatiegesprek met mensen met een migratieachtergrond die slecht Nederlands spreken. Een mantelzorger kan makkelijk bij het gesprek aanschuiven en de vertaling verzorgen.” 

Medicatiereviews  

Slager zet beeldbellen ook in bij het uitvoeren van medicatiereviews. “Huisartsen vinden het uitvoeren van een medicatiereview veel werk. Dat werk neem ik ze grotendeels uit handen. Via een videogesprek waarbij de patiënt, de arts en de apotheker aanwezig zijn, bespreken we mijn voorstellen tot aanpassing van de medicatie.” 

“Ik ben begonnen om eerst alleen de assistenten te laten beeldbellen die dat leuk vonden. Gaandeweg zijn ook de andere assistenten enthousiast geraakt”  

Inmiddels doen alle tien de huisartsen in directe omgeving mee met de medicatiereviews via beeldbellen. “En binnenkort gaan we ook een FTO houden via beeldbellen. Het eerste overleg met de artsen sinds de crisis. Hopelijk kunnen we na de crisis snel weer fysiek om tafel gaan zitten. Je merkt toch dat het contact met de artsen nu minder is. Voor de crisis liep ik twee of drie keer per dag bij een arts binnen, toen een tijd niet, en nu merk ik dat het contact geleidelijk weer toeneemt.”  

Weerstand overwinnen 

Het kostte de nodige tijd en energie om beeldbellen te implementeren in de praktijk van alledag, vertelt Slager. “Assistenten moesten bijvoorbeeld leren om tijdens hun werk een agenda met afspraken te gaan bijhouden. Er was bij een aantal assistenten best wat weerstand. Daarom ben ik begonnen om eerst alleen de assistenten te laten beeldbellen die dat leuk vonden. Gaandeweg zijn ook de andere assistenten enthousiast geraakt, hoewel enkelen het liefst terug zouden gaan naar de oude situatie.” 

“In de toekomst wil ik patiënten zélf de mogelijkheid geven om een beeldgesprek met de apotheek in te plannen” 

Ook handig ná de coronatijd 

Al was de coronacrisis niet de aanleiding om te gaan beeldbellen, toch heeft de crisis deze manier van communicatie sterk gestimuleerd, merkt Slager. Hij denkt niet dat beeldbellen eruit gaat als straks het normale leven weer op gang is gekomen. “Er zitten veel voordelen aan. Het maakt je werk een stuk makkelijker en je bent als apotheek beter bereikbaar. Die bereikbaarheid wil ik nog verder verbeteren. Nu nemen we vanuit de apotheek contact op met patiënten voor een gesprek via beeld. In de toekomst wil ik patiënten zélf de mogelijkheid geven om een beeldgesprek met de apotheek in te plannen. Bijvoorbeeld via de website van de apotheek. Ik zie zeker nog mogelijkheden om het beeldbellen verder uit te breiden.”  

Lees meer over:


Voor u geselecteerde artikelen

Casus: jongen met gepig­menteerde huid­afwijking

Een tienjarige jongen heeft een opvallende laesie op de rechterbovenarm. Bij navraag blijkt deze laesie al jaren aanwezig. In de familie komen geen melanomen voor. De jongen heeft een blanco voorgeschiedenis. Wat is uw diagnose?

Casus: man met klachten van moeizaam plassen

Een man komt met een doorgemaakte blaasontsteking op uw spreekuur. Plassen gaat al een paar jaar langzaamaan moeilijker en moeilijker. De straal is zwak, nogal eens sproeiend en er wordt bijna altijd wat nagedruppeld. Persen helpt niet echt. Wat is uw diagnose?

Iedere arts moet zich voorbereiden op een leven lang leren

Welzijn is een voorwaarde voor professionele en persoonlijke ontwikkeling. En dat is in de medische sector meer dan ooit een punt van zorg, vindt Marjolein van de Pol. “De nieuwe bewegingen moet je gewoon volgen, in welke fase van je carrière je ook zit.”

‘‘Minder eten en meer bewegen’ is echt een misvatting’

Mensen met obesitas hebben vaak te maken met negatieve vooroordelen, ook in de zorg. Daardoor vermindert de kwaliteit van zorg, legt Paige Crompvoets uit. “Uit mijn onderzoek bleek dat mensen met obesitas soms belachelijk gemaakt worden door hun zorgverleners.”

Whispp biedt oplossing voor mensen met stem- en spraak­problemen

Joris Castermans ontwikkelde Whispp, een app die met behulp van AI fluister- en aangedane spraak kan omzetten in een heldere en natuurlijke stem. “Wie nog audio- of video-opnames heeft van de gezonde stem, kan met Whispp de eigen stem van vroeger creëren.”

Artsen voor Kinderen helpt kinderen met een chronische ziekte of beperking

Michel Weijerman van Stichting Artsen voor Kinderen vertelt over hun projecten voor betere zorg en welzijn voor kinderen met een chronische aandoening. “Zo’n 200 zorgprofessionals zijn op vrijwillige basis bij onze poli betrokken. Binnen 48 uur krijg je antwoord.”

Casus: patiënte met dagelijkse neusbloedingen

Een patiënte is de dagelijkse neusbloedingen rechts helemaal zat. Door het dichtknijpen van de neus gedurende 10 minuten stopt de bloeding wel steeds. Wat is uw diagnose?

‘Wees alert op opioïd­misbruik bij patiënten op SEH’

Opioïdgebruik komt bij SEH-patiënten vaker voor dan gemiddeld. Meer bewustzijn over misbruik van deze medicatie is nodig, aldus Joris Holkenborg. “Maar vergeleken met de VS doen we het in Nederland, mede dankzij apothekers en huisartsen, best wel goed.”

Voorkom een burn-out

Huisarts Nico Verhoef onderzocht waarom steeds meer artsen een burn-out krijgen, hoe dit te voorkomen, én geeft tips hoe je het werk leuk houdt voor jezelf. “Een middag per week maakte ik vrij voor kleine chirurgische ingrepen, omdat ik dat heel leuk vind om te doen.”

De zorgverlener als verwonderaar

Steeds meer resultaten wijzen uit dat een goed contact tussen de zorgverlener, het kind en de ouders, veel leed kan voorkomen. Piet Leroy zet zich in voor pijn- en traumavrije zorg bij kinderen. “Ik spreek nooit over lastige ouders, wel over kwetsbare ouders.”


0
Laat een reactie achterx