Apotheker Van de Schootbrugge over Masker-19: ‘In coronatijd waren wij de enige vrij toegankelijke zorgverlener’

mm
Marc de Leeuw
Redactioneel,
24 juni 2020

“Masker 19 zet de rol van de apotheker als vertrouwde zorgverlener, dichtbij de patiënt, extra op de kaart”, vertelt apotheker Suzette van de Schootbrugge, beherend apotheker van Noordam Service Apotheek in Amsterdam. Ze ontving één melding in haar apotheek, die aanleiding was om Veilig Thuis te bellen. 

De KNMP maakte begin mei bekend dat patiënten huiselijk geweld in de apotheek kunnen melden met codewoord Masker-19. Zorgverleners zoals huisartsen en maatschappelijk werkers zijn door de coronacrisis minder beschikbaar, terwijl apotheken steeds vrij toegankelijk zijn gebleven. Apothekers kunnen eventuele meldingen doorgeven aan Veilig Thuis of in geval van nood 112 bellen.

Escalatie

Uitgerekend op de dag dat ze het KNMP-bericht hierover las, kreeg Apotheker Suzette van de Schootbrugge van Noordam Service Apotheek in Amsterdam, een melding. “Ik had de apothekersbriefing gelezen en het er toevallig net over gehad met de assistenten tijdens de koffiepauze. Prompt kwam om 11.00 uur een vrouw van rond de 80 jaar binnen. Ze meldde ‘Masker 19’ aan de balie. De assistente kwam met paniek in haar ogen naar me toe: ‘We hebben er een’. De vrouw heb ik apart genomen en haar verhaal aangehoord. Haar situatie was niet echt gevaarlijk, gelukkig. Maar emotioneel was ze behoorlijk over haar toeren. Ze had in haar appartement ruzie met een buurman, wat escaleerde als ze hem bijvoorbeeld in de hal of trappenhuis tegenkwam. Ik vertelde haar dat het goed was dat ze even contact opnam.”

“Ik had net de apothekersbriefing gelezen en prompt meldde die ochtend een vrouw van rond de 80 jaar ‘M

 

Login om verder te lezen

Nog geen account? Meld u hier gratis aan.

, , ,
Deel dit artikel