DOQ

‘Arts, laat je zien op social media!’

Voor (een deel van de) patiënten zijn social media tegenwoordig de (enige) plaats om medische kennis te vergaren. Willen we graag dat ze daar betrouwbare en zinvolle informatie tegenkomen, dan moeten artsen actief en zichtbaar zijn op social media, stellen cardioloog dr. Tamara Aipassa, dermatoloog dr. Gamze Piskin en huisarts in opleiding en arts-ondernemer Bernard Leenstra.

Twitter, dat is toch waar de complottheorieën welig tieren en iedere poging tot discussie snel ontaard in scheldpartijen en verdachtmakingen? En Instagram, dat is toch waar iedereen voortdurend blije en gefotoshopte kiekjes drop? Wat heb je daar als arts dan beroepsmatig te zoeken?

Dermatoloog dr. Gamze Piskin

Actief delen over je vak

“Er groeit een generatie op die haar informatie niet meer opdoet uit kranten, tijdschriften en de televisie. Social media zijn voor hen de belangrijkste bron van informatie. Ook wat betreft medische onderwerpen. Wil je als medische wereld deze mensen nog bereiken, dan moet je ook zichtbaar aanwezig zijn op de sociale media”, stelt huisarts in opleiding en arts-ondernemer Bernard Leenstra. “Anderzijds leer je daar als arts ook waar de soms bizarre opvattingen van patiënten in de spreekkamer vandaan komen”, vult dermatoloog dr. Gamze Piskin aan. Haar houding ten aan zien van social media kantelde vorig jaar na het lezen van een Research Letter in een dermatologisch vakblad dat liet zien dat slecht 4% van de ‘content’ over dermatologische onderwerpen afkomstig is van dermatologen. “En dat was dan nog in de VS waar medici gemiddeld meer actief zijn op social media dan in Europa.” Het was voor Piskin aanleiding om zelf meer actief te worden op social media over haar vak.

“Dermatologe dr. Sandra Lee ‘post’ als Dr. Pimple Popper enigszins hilarische filmpjes op YouTube met zeer degelijke informatie over dermatologische aandoeningen”

Dermatoloog dr. Gamze Piskin

Kies wat bij je past

Okee, vaker social media op, dus, om zinvolle medische informatie te verspreiden. Maar hoe doe je dat dan? Welk sociaal medium moet je bijvoorbeeld gebruiken?

Cardioloog dr. Tamara Aipassa

Twitter, Facebook, Instagram, LinkedIn? Of een filmpje op YouTube? Piskin: “Het brede publiek bereik je vooral op Twitter, Instagram en YouTube. Een mooi voorbeeld van dat laatste zijn de filmpjes van de Amerikaanse dermatologe dr. Sandra Lee. Zij ‘post’ als Dr. Pimple Popper enigszins hilarische filmpjes met zeer degelijke informatie over dermatologische aandoeningen.” Cardioloog dr. Tamara Aipassa vult aan: “Je moet kiezen wat bij jou en je boodschap past. Zelf gebruik ik beroepsmatig vooral Twitter. Snel en een beetje rauw. LinkedIn is weer gepolijst en wat meer gericht op hoger opgeleiden. En Instagram is vooral beeldgericht.” Leenstra: “Sinds kort is er ook de app Clubhouse. Daar kun je in een ‘room’ met anderen in gesprek gaan. Ik heb er zeer boeiende en open gesprekken met patiënten, collega’s en politici over de zorg. Iedereen kan en mag meeluisteren. Een ideaal platform om te verbinden in een tijd dat polarisatie over bijvoorbeeld corona en de medische wetenschap dreigt.”

“Ik kies er bewust voor om met mijn posts binnen mijn eigen vakgebied te blijven. Maar ik spreek me bijvoorbeeld niet uit over immunologie en vaccinaties. Daar ben ik geen deskundige in”

Cardioloog dr. Tamara Aipassa

Prikkelend en enthousiasmerend

En waar ga je het dan over hebben? Aipassa: “Ik kies er bewust voor binnen mijn eigen vakgebied te blijven. Dat is al heel breed, want ik heb het dan ook over therapietrouw en gezonde leefstijl. Zo post ik regelmatig filmpjes waarin ik laat zien dat ik tijdens het werk regelmatig opsta en wat kniebuigingen doe. Maar ik ga me bijvoorbeeld niet uitspreken over immunologie en vaccinaties. Daar ben ik geen deskundige in.” Leenstra gaf het al aan; hij begeeft zich op sociale media op een breed terrein. “Via Twitter, LinkedIn en nu ook Clubhouse reageer ik op actuele onderwerpen die enigszins het medische raken of ik begin er zelf over. Daarbij moet je voor ogen houden dat je bezig bent met wetenschapscommunicatie. Je berichten moeten daarom prikkelend en enthousiasmerend voor wetenschap zijn en mogen, wat mij betreft, op de grens van het genuanceerde zijn. Daarbij is het de kunst om je punt in een paar regels te maken.” Twee andere tips voor medici die zich beroepsmatig op social media wagen: deel nooit privacygevoelige data en verkondig alleen opvattingen die je ook tijdens bijvoorbeeld een voordracht of op het NOS journaal zou verkondigen (zie ook www.knmg.nl/socialmedia).

“Je kunt niet even snel een fervente antivaxer of aanhanger van complottheorieën bekeren. Ik ga wel de dialoog aan om te kijken welke angsten er onder die opvattingen liggen”

Huisarts i.o Bernard Leenstra

Verwacht geen wonderen

Leenstra, Piskin en Aipassa stellen unaniem dat je geen wonderen moet verwachten van je aanwezigheid op social media.

Huisarts i.o Bernard Leenstra

Piskin: “In vergelijking met tal van influencers heb ik natuurlijk maar een heel piepklein bereik.”“En je kunt ook niet verwachten dat je een fervente antivaxer of aanhanger van complottheorieën even snel kunt bekeren”, vult Leenstra aan. “Ik probeer wel de dialoog aan te gaan om te kijken welke angsten er onder die opvattingen liggen. Als het lukt die angsten te verminderen, iets wat ook een groot deel van de activiteit van een huisarts in de spreekkamer is, heb ik toch al iets bereikt.” Aipassa: “Ik kies bewust welke discussies over het vakgebied ik wel of niet aanga. Ik ga niet in discussie over zeer extreme denkbeelden. Dat kost me te veel tijd en energie. Ik probeer de ‘neutralen’ of twijfelaars aan te spreken. Bijvoorbeeld over het nut van meer bewegen of het belang van therapietrouw. Daar krijg ik vaak veel positieve reacties op. Maar of mijn posts opwegen tegen alle onzinnige berichten die de rondte doen op Twitter? Ik betwijfel het.”

“Met name Twitter is uitermate geschikt om snel contact te hebben met collega’s wereldwijd”

Cardioloog dr. Tamara Aipassa

Advies

Aipassa noemt tot slot nog een ander nuttig beroepsmatig gebruik van sociale media. “Met name Twitter is uitermate geschikt om snel contact te hebben met collega’s wereldwijd. Bijvoorbeeld om hete hangijzers in het vakgebied of wetenschappelijke literatuur te bediscussiëren, om multidisciplinair advies te vragen over een – uiteraard geanonimiseerde – casus of om informatie op te doen over een nieuwe procedure. Als je zelf regelmatig iets van je laat horen, krijg je ook snel antwoord op je eigen vragen heb ik gemerkt. Op die manier kost het beroepsmatig bezig zijn met sociale media niet alleen tijd en energie, maar kan het je ook tijd schelen.”

Lees meer over:


Voor u geselecteerde artikelen

Casus: vrouw met hevige diarree en kortademigheid

Een vrouw klaagt over hevige diarree en kortademigheid. Daarnaast voelt zij zich zwak en is zij 10 kg afgevallen in de laatste 3 maanden. Wat is uw diagnose?

Videoconsult vs. fysiek consult: waar zitten de verschillen?

Broer en zus Martijn Stommel en Wyke Stommel onderzochten de verschillen tussen video- en fysieke consulten. Dit kan helpen bij goede implementatie van videoconsulten. “Patiënten moeten soms lang reizen. Dat is belastend, het kost tijd en meestal moet iemand mee.”

Zeven routes naar een veerkrachtig zorgsysteem

Ons zorgstelsel kan duurzamer en menselijker terwijl ook kwaliteit, toegankelijkheid en betaalbaarheid geborgd zijn, meent Steven de Waal in zijn boek. “De zorginstelling verandert in een platform: minder managers en meer horizontaal management tussen zorgprofessionals.”

Wat als… jouw onderzoek plotseling is geasso­cieerd met de tabaks­industrie?

De farmaceut die het promotieonderzoek van Wytse van den Bosch financierde, werd plotseling overgenomen door een tabaksmultinational. Wat doe je dan als onderzoeker? “Door deze indirecte affiliatie ben je plotseling niet meer welkom op wetenschappelijke congressen.”

Meer rolmodel­len nodig in het medisch onderwijs

“De gezondheidszorg moet een afspiegeling zijn van de samenleving, dat is nu niet zo”, vindt Rashmi Kusurkar, hoogleraar inclusie en motivatie in medisch onderwijs. Er is behoefte aan meer inclusiviteit en diversiteit binnen het medisch onderwijs.

Zo deal je met de onzin van influencers in je spreekkamer

Patiënten vertrouwen influencers soms meer dan hun eigen arts. Jolanda van Boven en Annemie Galimont vertellen over hun ervaringen hiermee in de spreekkamer en hoe hiermee om te gaan. “Wees als arts alert dat je de patiënt goed voorlicht over de mogelijke gevolgen.”

‘Kunst kan de zorg transformeren’

Om de problemen van het overbelaste zorgsysteem het hoofd te bieden, moet kunst een structurele plaats krijgen, pleit Tineke Abma. “We willen duurzame programma’s van bewezen interventies vergoed door de zorgverzekeraar.”

Casus: jongen met gepig­menteerde huid­afwijking

Een tienjarige jongen heeft een opvallende laesie op de rechterbovenarm. Bij navraag blijkt deze laesie al jaren aanwezig. In de familie komen geen melanomen voor. De jongen heeft een blanco voorgeschiedenis. Wat is uw diagnose?

Casus: man met klachten van moeizaam plassen

Een man komt met een doorgemaakte blaasontsteking op uw spreekuur. Plassen gaat al een paar jaar langzaamaan moeilijker en moeilijker. De straal is zwak, nogal eens sproeiend en er wordt bijna altijd wat nagedruppeld. Persen helpt niet echt. Wat is uw diagnose?

Iedere arts moet zich voorbereiden op een leven lang leren

Welzijn is een voorwaarde voor professionele en persoonlijke ontwikkeling. En dat is in de medische sector meer dan ooit een punt van zorg, vindt Marjolein van de Pol. “De nieuwe bewegingen moet je gewoon volgen, in welke fase van je carrière je ook zit.”


0
Laat een reactie achterx