‘Arts, laat je zien op social media!’

mm
Marten Dooper
Redactioneel,
19 maart 2021

Voor (een deel van de) patiënten zijn social media tegenwoordig de (enige) plaats om medische kennis te vergaren. Willen we graag dat ze daar betrouwbare en zinvolle informatie tegenkomen, dan moeten artsen actief en zichtbaar zijn op social media, stellen cardioloog dr. Tamara Aipassa, dermatoloog dr. Gamze Piskin en huisarts in opleiding en arts-ondernemer Bernard Leenstra.

Twitter, dat is toch waar de complottheorieën welig tieren en iedere poging tot discussie snel ontaard in scheldpartijen en verdachtmakingen? En Instagram, dat is toch waar iedereen voortdurend blije en gefotoshopte kiekjes drop? Wat heb je daar als arts dan beroepsmatig te zoeken?

Dermatoloog dr. Gamze Piskin

Actief delen over je vak

“Er groeit een generatie op die haar informatie niet meer opdoet uit kranten, tijdschriften en de televisie. Social media zijn voor hen de belangrijkste bron van informatie. Ook wat betreft medische onderwerpen. Wil je als medische wereld deze mensen nog bereiken, dan moet je ook zichtbaar aanwezig zijn op de sociale media”, stelt huisarts in opleiding en arts-ondernemer Bernard Leenstra. “Anderzijds leer je daar als arts ook waar de soms bizarre opvattingen van patiënten in de spreekkamer vandaan komen”, vult dermatoloog dr. Gamze Piskin aan. Haar houding ten aan zien van social media kantelde vorig jaar na het lezen van een Research Letter in een dermatologisch vakblad dat liet zien dat slecht 4% van de ‘content’ over dermatologische onderwerpen afkomstig is van dermatologen. “En dat was dan nog in de VS waar medici gemiddeld meer actief zijn op social media dan in Europa.” He

 

Login om verder te lezen

Nog geen account? Meld u hier gratis aan.

, , , ,
Deel dit artikel