Arts op vakantie: zó schakel je effectief af!

mm
Ruth Wouters
Redactioneel,
13 juli 2022

Sietske de Haan ziet ze vaak: artsen die maar gaan, gaan, gaan. Sterk betrokken bij hun patiënten, voortdurend in de actiemodus. En als de vakantie begint, eisen ze van hun lichaam een directe omslag naar de ontspanningsmodus. Veel te abrupt, meent ze. Ze is een van de eerste mindfulnesstrainers in Nederland en oprichter van Gezonde Dokter. Sinds 2005 traint ze in Nederland en Spanje veel artsen zodat die op een gezonde manier ‘het mooiste van zichzelf in de wereld kunnen zetten’.

“Een goede vakantie begint al ruim voordat je je koffers pakt. Als je stresssysteem lang op het hoogste niveau functioneert, kun je dat niet plotseling uitschakelen. En artsen werken tegenwoordig helaas onder grote druk. Vallen de stresshormonen eenmaal weg, dan gaat dat vaak gepaard met hoofdpijn, darmklachten, en andere vervelende verschijnselen.” Volgens Sietske de Haan betekenen die verschijnselen dat iemand allerlei eerdere uitputtingssignalen van het lichaam genegeerd heeft.

“Een ontspannen vakantie geeft ruimte om te bedenken of zaken ook structureel anders kunnen”

Coach en oprichter van Gezonde Dokter, Sietske de Haan

Micropauzes

De Haan adviseert om voorafgaand aan de vakantie geleidelijk af te schakelen naar een ander ritme. “Probeer om in je werkritme al wat meer ontspanning te vinden. Bouw bijvoorbeeld micropauzes in: haal een aantal minuten bewust adem en voel de zwaartekracht in je lichaam. Of doe een paar eenvoudige mindfulnessoefeningen tijdens of na je werk. Het helpt al als je niet gejaagd door de gang loopt, maar met aandacht je passen zet.”
Een ander advies is om zeker in het

 

Login om verder te lezen

Nog geen account? Meld u hier gratis aan.

, , , , ,
Deel dit artikel