DOQ

Behandel-app informeert orthopediepatiënten voor én na operatie

Patiënten die bij Treant een nieuwe knie, heup, schouder of kruisband krijgen, worden met behulp van een behandel-app voorbereid op en geïnformeerd over de operatie. Ook na de ingreep is het de behandel-app die de patiënt advies geeft en wijst op thema’s die van belang zijn bij het herstel. Sinds de introductie hebben bijna 3.000 patiënten bij Treant gebruikgemaakt van de app.

Orthopeed dr. Olaf Verhoof had wel oren naar de nieuwe manier van het geven van informatie aan patiënten en introduceerde de app al snel binnen de vakgroep van orthopeden bij Treant. De eerste versie verscheen in het najaar van 2017 waarna een aantal belangrijke updates volgden. Sinds eind 2018 wordt de app actief onder de aandacht gebracht van de patiënten. Inmiddels is de app niet meer weg te denken in de manier van voorlichten van patiënten over hun aanstaande knie-, heup- of schouderoperatie.

(Foto: Pixabay)

‘Het leuke aan de app, is dat onze patiënten al op voorhand op handige wijze herinnerd worden aan de voorbereidingen op hun operatie en de operatie zelf. Met behulp van push-berichten, ontvangen patiënten diverse meldingen. Dat kan bijvoorbeeld een reminder zijn dat ze over een x aantal dagen worden geopereerd, maar dat kan ook zijn dat we ze erop attenderen dat het handig is om op voorhand een coldpack in de vriezer te hebben, zodat ze hun knie goed kunnen koelen na de operatie’, licht Verhoof toe.

De app is voor alle patiënten die een nieuwe knie, heup, schouder of kruisband krijgen gratis te downloaden. In de toekomst zullen er meer soorten ingrepen beschikbaar komen in de app.

Bron: Treant

Lees meer over:


Voor u geselecteerde artikelen

Casus: patiënte met dyspnoe en oedeem in het gelaat

Een 66-jarige vrouw presenteert zich met sinds drie weken progressief verminderde inspanningstolerantie en met name ’s ochtends een zwelling van het gelaat. Overdag verbeteren de klachten deels. Wat is uw diagnose?

Wat je verwacht, voel je: wat zorgverleners kunnen leren van placebo-effecten

Wat patiënten verwachten, beïnvloedt direct hoe zij pijn of bijwerkingen ervaren. Henriët van Middendorp legt uit hoe placebo- en nocebo-effecten werken, en hoe zorgverleners deze bewust en ethisch kunnen inzetten in de praktijk.

Trots op goed werkend meld­systeem voor bijwerk­ingen

Agnes Kant wijst op het belang van meer onderzoek naar bijwerkingen en roept zorgverleners op te blijven melden bij het Bijwerkingenmeldsysteem. “Van 70% van de geneesmiddelen is nog onduidelijk of deze veilig tijdens de zwangerschap gebruikt kunnen worden.”

Wandelend naar een betere gezondheid

Matthijs van der Poel combineert als huisarts en sportliefhebber zorg en beweging. Met stichting Looprecept wandelt hij wekelijks met patiënten – goed voor lijf, hoofd én verbinding. “Het is heel laagdrempelig en dat verklaart denk ik ook het succes.”

De patiënt doet lastig, en dan?

Patiënten met een persoonlijkheidsstoornis kunnen soms veel losmaken, zowel in het behandeltraject als bij de arts. Thom van den Heuvel geeft handvatten voor het omgaan met deze patiëntengroep. “Het contact vraagt meer tijd en legt tegelijk emotionele druk op de arts."

Vind meertalige zorgverleners via ikspreekmeerdan.nl

Als anios in een huisartsenpraktijk in Amsterdam merkte Daan Frehe dat taal voor veel patiënten een barrière vormt voor het krijgen van goede zorg. “Via ikspreekmeerdan.nl kan nu een zorgverlener met een gedeelde taal en cultuur gevonden worden. Dat is enorm waardevol.”

Casus: man met een veranderde vlek op het been

Een 72-jarige man presenteert zich op uw spreekuur met een veranderde plek op het bovenbeen rechts. De vlek is gegroeid en van kleur veranderd. De patiënt heeft een licht huidtype en een voorgeschiedenis van basaalcelcarcinoom. Wat is uw diagnose?

Maak van wachttijd in de ggz hersteltijd: vijf praktische adviezen

Sanne Booij en Christien Slofstra willen af van de stille wachttijd in de ggz. Met hulp van de huisarts kan het herstel al beginnen, nog vóór de intake. “Deze periode hoeft geen verloren tijd te zijn.”

Beteugelen geneesmiddel­prijzen noodzakelijk voor betaalbare zorg

Wilbert Bannenberg strijdt met Stichting Farma ter Verantwoording tegen excessieve geneesmiddelprijzen. Zijn missie: winsten beteugelen om zorg toegankelijk te houden. “Geneesmiddelprijzen moeten beteugeld gaan worden, anders wordt de zorg onbetaalbaar.”

Casus: vrouw met veranderd defecatiepatroon

Een vrouw wordt naar de polikliniek gestuurd in verband met een veranderd defecatiepatroon. Ze heeft wat frequenter dan gebruikelijk ontlasting. Er zijn wat vage buikklachten in de zin van rommelingen en krampen. Ze gebruikt geen medicatie. Wat is uw diagnose?