DOQ

Beter en sneller op de hoogte van actuele problemen Parkinson­­patiënt

De SanaCoach Parkinson is ontwikkeld om het beloop van de ziekte van Parkinson op afstand te monitoren. Het is al gebleken dat dit leidt tot efficiëntere zorg met minder ziekenhuisbezoeken en gelijkblijvende zorgkwaliteit. De meerwaarde van de applicatie wordt nu ook wetenschappelijk onderzocht, vertelt dr. Gerrit Tissingh, neuroloog in Zuyderland. “Veel patiënten komen nu nog te vaak onnodig in het ziekenhuis. Het zou fantastisch zijn als we dat kunnen verminderen.”

De basis van de SanaCoach Parkinson is een driemaandelijkse gezondheidscheck via een uitgebreide vragenlijst over klachten bij Parkinson. Bij toename van klachten wordt de patiënt tijdelijk extra in de gaten gehouden. “We krijgen hiermee een goed beeld van verschillende onderdelen van de ziekte”, zegt Tissingh. “Patiënten met wie het goed gaat, hoeven we niet te zien in het ziekenhuis.”

Neuroloog dr. Gerrit Tissingh

Individueel zorgplan inzien

De applicatie is ook bedoeld om voorlichting en educatie te geven aan patiënten. Zij hebben eveneens de mogelijkheid het individueel zorgplan in te zien. Dat geeft meer betrokkenheid bij het zorgproces. De zorgverlener is via de SanaCoach Parkinson beter en sneller op de hoogte van actuele problemen, wat mogelijke complicaties kan voorkomen.

“Veel patiënten komen meerdere keren per jaar naar het ziekenhuis, terwijl dat niet altijd nodig is”

Meer proactieve zorg

De ontwikkeling van de applicatie begon bijna tien jaar geleden, als samenwerking tussen Zuyderland en ict-bedrijf Sananet. Parkinson leent zich goed voor continue monitoring, vertelt Tissingh. “Het is een complexe en progressieve ziekte, met soms snel schommelende problemen. Veel patiënten komen meerdere keren per jaar naar het ziekenhuis, terwijl dat niet altijd nodig is en we veelal niet weten wat daartussen gebeurt. De zorg is vaak reactief, maar we willen proactieve zorg kunnen verlenen en bij verslechtering snel iets kunnen doen.”

Zelfmanagement

De SanaCoach Parkinson is een applicatie voor de pc, tablet of mobiele telefoon. Doel is meer zelfmanagement, ziekte-inzicht en betrokkenheid voor de patiënt, en daarnaast meer efficiëntie en zorg op maat. Er zijn ruim 300 gebruikers. Al in april 2016 verscheen een artikel in Medisch Contact, naar aanleiding van een onderzoek met 133 Parkinsonpatiënten uit Zuyderland en het St. Antonius Ziekenhuis in Nieuwegein die een jaar lang waren gevolgd. De conclusie: de meeste patiënten zagen meerwaarde van de applicatie en gebruik ervan heeft geen invloed op de ervaren kwaliteit van de zorg. Het aantal polikliniekbezoeken en telefoontjes ‘tussendoor’ van patiënten nam af. Dit laatste is ook recent aangetoond.

“Via de berichtenfunctie kunnen patiënten ons eenvoudig een berichtje sturen binnen een goed beveiligde omgeving”

Minder telefoontjes

“We zien de patiënten minder vaak, maar hebben via de applicatie wel goed contact met hen en kunnen hen goed monitoren”, aldus Tissingh. “Via de berichtenfunctie kunnen patiënten ons eenvoudig een berichtje sturen binnen een goed beveiligde omgeving. Daar wordt veel gebruik van gemaakt. Het voorkomt veel, soms tijdrovende telefoontjes naar de polikliniek.”

Wetenschappelijk aantonen

Om de meerwaarde van de applicatie ook wetenschappelijk aan te tonen, is afgelopen najaar de multicenter EPD-implementatiestudie (E-monitoring bij de ziekte van Parkinson) van start gegaan. Het streven is 400 tot 500 patiënten te includeren van het Elkerliek ziekenhuis (Helmond), Meander Medisch Centrum (Amersfoort), Rode Kruis Ziekenhuis (Beverwijk), Zuyderland (Heerlen en Sittard-Geleen) en het OLVG (Amsterdam).

“We gaan allerlei aspecten van het zorggebruik in kaart brengen”

Financiën

“We gaan allerlei aspecten van het zorggebruik in kaart brengen”, zegt Tissingh. “We kijken ook naar knelpunten die er nog zijn, zoals het lezen en beoordelen van de vragenlijsten, de afname van face-to-face-contacten en toename van de tijd achter het beeldscherm. Ook de financiële voors en tegens gaan we gedetailleerd bestuderen. Maar veel patiënten komen nu nog te vaak onnodig in het ziekenhuis. Het zou fantastisch zijn als we dat kunnen verminderen.”

Lees meer over:


Voor u geselecteerde artikelen

Casus: jongen met gepig­menteerde huid­afwijking

Een tienjarige jongen heeft een opvallende laesie op de rechterbovenarm. Bij navraag blijkt deze laesie al jaren aanwezig. In de familie komen geen melanomen voor. De jongen heeft een blanco voorgeschiedenis. Wat is uw diagnose?

Casus: man met klachten van moeizaam plassen

Een man komt met een doorgemaakte blaasontsteking op uw spreekuur. Plassen gaat al een paar jaar langzaamaan moeilijker en moeilijker. De straal is zwak, nogal eens sproeiend en er wordt bijna altijd wat nagedruppeld. Persen helpt niet echt. Wat is uw diagnose?

Iedere arts moet zich voorbereiden op een leven lang leren

Welzijn is een voorwaarde voor professionele en persoonlijke ontwikkeling. En dat is in de medische sector meer dan ooit een punt van zorg, vindt Marjolein van de Pol. “De nieuwe bewegingen moet je gewoon volgen, in welke fase van je carrière je ook zit.”

‘‘Minder eten en meer bewegen’ is echt een misvatting’

Mensen met obesitas hebben vaak te maken met negatieve vooroordelen, ook in de zorg. Daardoor vermindert de kwaliteit van zorg, legt Paige Crompvoets uit. “Uit mijn onderzoek bleek dat mensen met obesitas soms belachelijk gemaakt worden door hun zorgverleners.”

Whispp biedt oplossing voor mensen met stem- en spraak­problemen

Joris Castermans ontwikkelde Whispp, een app die met behulp van AI fluister- en aangedane spraak kan omzetten in een heldere en natuurlijke stem. “Wie nog audio- of video-opnames heeft van de gezonde stem, kan met Whispp de eigen stem van vroeger creëren.”

Artsen voor Kinderen helpt kinderen met een chronische ziekte of beperking

Michel Weijerman van Stichting Artsen voor Kinderen vertelt over hun projecten voor betere zorg en welzijn voor kinderen met een chronische aandoening. “Zo’n 200 zorgprofessionals zijn op vrijwillige basis bij onze poli betrokken. Binnen 48 uur krijg je antwoord.”

Casus: patiënte met dagelijkse neusbloedingen

Een patiënte is de dagelijkse neusbloedingen rechts helemaal zat. Door het dichtknijpen van de neus gedurende 10 minuten stopt de bloeding wel steeds. Wat is uw diagnose?

‘Wees alert op opioïd­misbruik bij patiënten op SEH’

Opioïdgebruik komt bij SEH-patiënten vaker voor dan gemiddeld. Meer bewustzijn over misbruik van deze medicatie is nodig, aldus Joris Holkenborg. “Maar vergeleken met de VS doen we het in Nederland, mede dankzij apothekers en huisartsen, best wel goed.”

Voorkom een burn-out

Huisarts Nico Verhoef onderzocht waarom steeds meer artsen een burn-out krijgen, hoe dit te voorkomen, én geeft tips hoe je het werk leuk houdt voor jezelf. “Een middag per week maakte ik vrij voor kleine chirurgische ingrepen, omdat ik dat heel leuk vind om te doen.”

De zorgverlener als verwonderaar

Steeds meer resultaten wijzen uit dat een goed contact tussen de zorgverlener, het kind en de ouders, veel leed kan voorkomen. Piet Leroy zet zich in voor pijn- en traumavrije zorg bij kinderen. “Ik spreek nooit over lastige ouders, wel over kwetsbare ouders.”


0
Laat een reactie achterx