DOQ

‘Betere nascholing stethoscoophygiëne is noodzakelijk!’

 

De meeste artsen leren veel over handhygiëne tijdens hun opleiding, maar hoe krijg je ze zover om ook een stethoscoop te reinigen? ‘Betere nascholing stethoscoophygiëne is noodzakelijk om betere zorg te bieden’, aldus een recent onderzoek van Jürgen Holleck (Yale, Amerika) et al., gepubliceerd in American Journal of Infection Control.

Uit het onderzoek van Holleck blijkt dat zorgverleners zelden de stethoscoop reinigen tussen de verschillende patiënten die op het spreekuur komen. Terwijl desinfecteren belangrijk is ter voorkoming van infecties. De Amerikaanse CDC stelt zelfs dat hergebruikt medische apparatuur, zoals de stethoscoop, na iedere patiënt gedesinfecteerd of gereinigd dient te worden.

Stethoscoop
Dr. Linda Greene, de voorzitter van de APIC stelt daarover: “Stethoscopen worden dagelijks de hele dag door gebruikt. Na elke blootstelling aan patiënten zijn ze gecontamineerd, en dien je ze te behandelen als potentiële vectoren voor transmissie van infecties.” Het niet reinigen van de stethoscoop stelt zij in feite gelijk aan het niet wassen van je handen. Voor het onderzoek was er een pilot, waarbij de auteurs keken naar stethoscoophygiëne (alcohol doekjes, alcohol gel of doekjes met desinfectantia) Na een rotatie van 4 weken met medische studenten, specialisten en gastspecialisten bij een academisch ziekenhuis werd gekeken naar de stethoscoophygiëne. De wetenschappers keken bij deze zorgverleners tevens naar handhygiëne (alcohol/ zeep/ water).

Interventie
Tijdens het onderzoek werden verschillende bacteriën gezien zoals Pseudomonas aeruginosa, Clostridium difficile, and vancomycin-resistant enterococci. Om de specialisten bij te scholen over betere hygiëne vond er een interventie plaats. De betrokken zorgverleners uit de studie kregen nascholing over het gebruik van de stethoscoop. Er gebeurde echter niks na de educatie in de onderzochte groep zorgverleners! Er dienen volgens Holleck culturele en gedragsveranderingen plaats te vinden, waardoor de handhygiëne en de stethoscoophygiëne verbeterd kunnen worden. Volgens de auteurs zouden beiden standaard moeten zijn in ziekenhuizen. De stethoscoop is daarbij net zo belangrijk als de handen. Uit een recente Zwitserse studie blijkt bijvoorbeeld dat stethoscopen in staat zijn om MRSA over te brengen.

Praktijk
“In de opleiding staat al het belang van deze hygiëne, maar nu moeten artsen het nog in de praktijk brengen”, aldus Holleck.

Bron: American Journal of Infection Control

Afbeelding: stethoscoop: Bron Pixabay

Auteur: Lennard Bonapart

 

Lees meer over:


Voor u geselecteerde artikelen

Tussen de spreekkamer en het schetsboek: arts met beeld als tweede taal

Aios dermatologie Loes Vos maakt naast haar werk medische illustraties. Voor collega’s, patiënten én landelijke campagnes vertaalt ze complexe informatie naar helder beeld. “Ik teken bijna bij elk consult wel iets uit.”

Casus: patiënte met dyspnoe en oedeem in het gelaat

Een 66-jarige vrouw presenteert zich met sinds drie weken progressief verminderde inspanningstolerantie en met name ’s ochtends een zwelling van het gelaat. Overdag verbeteren de klachten deels. Wat is uw diagnose?

Wat je verwacht, voel je: wat zorgverleners kunnen leren van placebo-effecten

Wat patiënten verwachten, beïnvloedt direct hoe zij pijn of bijwerkingen ervaren. Henriët van Middendorp legt uit hoe placebo- en nocebo-effecten werken, en hoe zorgverleners deze bewust en ethisch kunnen inzetten in de praktijk.

Trots op goed werkend meld­systeem voor bijwerk­ingen

Agnes Kant wijst op het belang van meer onderzoek naar bijwerkingen en roept zorgverleners op te blijven melden bij het Bijwerkingenmeldsysteem. “Van 70% van de geneesmiddelen is nog onduidelijk of deze veilig tijdens de zwangerschap gebruikt kunnen worden.”

Wandelend naar een betere gezondheid

Matthijs van der Poel combineert als huisarts en sportliefhebber zorg en beweging. Met stichting Looprecept wandelt hij wekelijks met patiënten – goed voor lijf, hoofd én verbinding. “Het is heel laagdrempelig en dat verklaart denk ik ook het succes.”

De patiënt doet lastig, en dan?

Patiënten met een persoonlijkheidsstoornis kunnen soms veel losmaken, zowel in het behandeltraject als bij de arts. Thom van den Heuvel geeft handvatten voor het omgaan met deze patiëntengroep. “Het contact vraagt meer tijd en legt tegelijk emotionele druk op de arts."

Vind meertalige zorgverleners via ikspreekmeerdan.nl

Als anios in een huisartsenpraktijk in Amsterdam merkte Daan Frehe dat taal voor veel patiënten een barrière vormt voor het krijgen van goede zorg. “Via ikspreekmeerdan.nl kan nu een zorgverlener met een gedeelde taal en cultuur gevonden worden. Dat is enorm waardevol.”

Casus: man met een veranderde vlek op het been

Een 72-jarige man presenteert zich op uw spreekuur met een veranderde plek op het bovenbeen rechts. De vlek is gegroeid en van kleur veranderd. De patiënt heeft een licht huidtype en een voorgeschiedenis van basaalcelcarcinoom. Wat is uw diagnose?

Maak van wachttijd in de ggz hersteltijd: vijf praktische adviezen

Sanne Booij en Christien Slofstra willen af van de stille wachttijd in de ggz. Met hulp van de huisarts kan het herstel al beginnen, nog vóór de intake. “Deze periode hoeft geen verloren tijd te zijn.”

Beteugelen geneesmiddel­prijzen noodzakelijk voor betaalbare zorg

Wilbert Bannenberg strijdt met Stichting Farma ter Verantwoording tegen excessieve geneesmiddelprijzen. Zijn missie: winsten beteugelen om zorg toegankelijk te houden. “Geneesmiddelprijzen moeten beteugeld gaan worden, anders wordt de zorg onbetaalbaar.”