DOQ

CBS: Jongeren willen graag kunnen mailen met huisarts

Ruim 20% van de volwassenen in ons land hebben in 2018 via internet een herhaalrecept aangevraagd bij de huisarts. Ruim 1 op de 10 volwassenen heeft een online afspraak gemaakt. Weinig mensen hebben de huisarts met videobellen gesproken over gezondheidsklachten. Met name jongeren geven aan behoefte te hebben om te kunnen mailen met de huisarts (al dan niet via de website). Ook zou een deel van de jongeren graag willen videobellen.

Dit blijkt uit het onderzoek van het CBS naar e-health-gebruik in huisartsenpraktijken.

Online herhaalrecept niet altijd mogelijk

Van de ondervraagden gaf bijna de helft aan dat het mogelijk was om via internet bij de huisarts een herhaalrecept aan te vragen, een derde wist niet of het kon. Van de groep die deze mogelijkheid heeft, zei 45 procent dit ook wel eens te doen. Omgerekend is dit 22 procent van de volwassen bevolking.

Indien het mogelijk is om een online herhaalrecept aan te vragen, maakt meer dan 50 procent van de 55- tot 75-jarigen hier gebruik van, bij de 55-minners ligt dit tussen de 33 en 41 procent.

Twee derde denkt wel online herhaalrecepten aan te gaan vragen

Van de volwassenen die niet de mogelijkheid hebben om herhaalrecepten aan te vragen, niet weten of dat kan, of er nog geen gebruik van hebben gemaakt, zegt bijna twee derde bereid te zijn dit in de toekomst wel te doen. De bereidheid is lager naarmate mensen ouder zijn. Met 26 procent zeggen mensen van 75 jaar of ouder het minst vaak dat zij bereid zijn om in de toekomst online een herhaalrecept aan te vragen.

Ouderen en vrouwen geven minder vaak aan bereid te zijn om verschillende eHealth-toepassingen in de toekomst te gebruiken. Tegelijkertijd geeft een groter aandeel van deze groepen aan al van deze toepassingen gebruik te maken.

Vrouwen maken vaker online afspraak met huisarts

Bijna vier op de tien volwassenen zeggen via internet een afspraak met de huisarts te kunnen maken. Ongeveer een derde van deze groep maakt hier ook gebruik van. Dit is 12 procent van alle volwassenen. Vrouwen maken vaker (36 procent) via internet een afspraak met de huisarts dan mannen (29 procent) als deze mogelijkheid er is.

Bijna twee derde bereid om online afspraken te gaan maken

In totaal is 64 procent van de mensen die online geen afspraken met de huisarts maken of deze niet kunnen maken, bereid dit in de toekomst wel te doen. Een op de vijf geeft aan dit niet te gaan doen en de overige 16 procent houdt de mogelijkheid open en zou het in de toekomst misschien wel gaan doen. Mannen (69 procent) en hoogopgeleiden (77 procent) zijn vaker bereid om online afspraken te maken dan vrouwen en laagopgeleiden (60 procent en 45 procent).

Liever mailen dan videobellen met huisarts

Een kwart van de volwassen Nederlanders zegt via mail of website met vragen of klachten bij de huisarts te kunnen komen, 9 procent zegt dat dit ook via een videogesprek kan. Ruim 1 op de 5 van de mensen die op de hoogte is van deze mogelijkheid om te mailen doet dit wel eens. Bijna 1 op de 8 neemt wel eens contact op met de huisarts middels een videogesprek. Op de totale volwassen bevolking gaat het om respectievelijk 5 en 1 procent.

4 op de 10 mensen die niet van de mogelijkheden om te mailen of contact via de website af weten, deze mogelijkheden niet hebben of gebruiken, zijn hiertoe wel bereid. Bijna 3 op de 10 staan open voor een videogesprek.

Vooral jongeren willen mailen of videobellen met huisarts

Voor alle bevolkingsgroepen geldt dat zij vaker bereid zijn om te mailen of via de website een vraag te stellen dan om dat via een video-gesprek te doen. Het verschil in voorkeur is het sterkst onder jongeren tussen de 18 en 25 jaar; van hen vindt de helft het geen probleem om vragen te mailen of via de website te stellen, 28 procent vindt video-bellen een optie. Bij de 75-plussers is dit respectievelijk 14 en 9 procent.

Bron: CBS

 

Lees meer over:


Voor u geselecteerde artikelen

Tussen de spreekkamer en het schetsboek: arts met beeld als tweede taal

Aios dermatologie Loes Vos maakt naast haar werk medische illustraties. Voor collega’s, patiënten én landelijke campagnes vertaalt ze complexe informatie naar helder beeld. “Ik teken bijna bij elk consult wel iets uit.”

Casus: patiënte met dyspnoe en oedeem in het gelaat

Een 66-jarige vrouw presenteert zich met sinds drie weken progressief verminderde inspanningstolerantie en met name ’s ochtends een zwelling van het gelaat. Overdag verbeteren de klachten deels. Wat is uw diagnose?

Wat je verwacht, voel je: wat zorgverleners kunnen leren van placebo-effecten

Wat patiënten verwachten, beïnvloedt direct hoe zij pijn of bijwerkingen ervaren. Henriët van Middendorp legt uit hoe placebo- en nocebo-effecten werken, en hoe zorgverleners deze bewust en ethisch kunnen inzetten in de praktijk.

Trots op goed werkend meld­systeem voor bijwerk­ingen

Agnes Kant wijst op het belang van meer onderzoek naar bijwerkingen en roept zorgverleners op te blijven melden bij het Bijwerkingenmeldsysteem. “Van 70% van de geneesmiddelen is nog onduidelijk of deze veilig tijdens de zwangerschap gebruikt kunnen worden.”

Wandelend naar een betere gezondheid

Matthijs van der Poel combineert als huisarts en sportliefhebber zorg en beweging. Met stichting Looprecept wandelt hij wekelijks met patiënten – goed voor lijf, hoofd én verbinding. “Het is heel laagdrempelig en dat verklaart denk ik ook het succes.”

De patiënt doet lastig, en dan?

Patiënten met een persoonlijkheidsstoornis kunnen soms veel losmaken, zowel in het behandeltraject als bij de arts. Thom van den Heuvel geeft handvatten voor het omgaan met deze patiëntengroep. “Het contact vraagt meer tijd en legt tegelijk emotionele druk op de arts."

Vind meertalige zorgverleners via ikspreekmeerdan.nl

Als anios in een huisartsenpraktijk in Amsterdam merkte Daan Frehe dat taal voor veel patiënten een barrière vormt voor het krijgen van goede zorg. “Via ikspreekmeerdan.nl kan nu een zorgverlener met een gedeelde taal en cultuur gevonden worden. Dat is enorm waardevol.”

Casus: man met een veranderde vlek op het been

Een 72-jarige man presenteert zich op uw spreekuur met een veranderde plek op het bovenbeen rechts. De vlek is gegroeid en van kleur veranderd. De patiënt heeft een licht huidtype en een voorgeschiedenis van basaalcelcarcinoom. Wat is uw diagnose?

Maak van wachttijd in de ggz hersteltijd: vijf praktische adviezen

Sanne Booij en Christien Slofstra willen af van de stille wachttijd in de ggz. Met hulp van de huisarts kan het herstel al beginnen, nog vóór de intake. “Deze periode hoeft geen verloren tijd te zijn.”

Beteugelen geneesmiddel­prijzen noodzakelijk voor betaalbare zorg

Wilbert Bannenberg strijdt met Stichting Farma ter Verantwoording tegen excessieve geneesmiddelprijzen. Zijn missie: winsten beteugelen om zorg toegankelijk te houden. “Geneesmiddelprijzen moeten beteugeld gaan worden, anders wordt de zorg onbetaalbaar.”