DOQ

Communicatie bij dementie: “Vertraag je tempo, stel gerust en let op non-verbaal”

Iedere arts – ongeacht specialisme – krijgt vanwege de huidige vergrijzing in toenemende mate te maken met patiënten met dementie. De campagne ‘Samen dementievriendelijk’ beoogt met haar tv-spotjes een samenleving die passend omgaat en communiceert met mensen met dementie. Dat geldt dus óók voor artsen. Ouderenpsycholoog Frans Hoogeveen: “Begin eerst met geruststellen en dan pas met langzaam informeren over waarom ze bij jou op het spreekuur zijn.”

Gezien de vergrijzing is dementie een aandoening waar alle artsen, waar ze ook werken, rekening mee moeten houden in hun benadering van patiënten. Mensen met dementie zijn vooral gewoon mensen, met gevoelens en behoeftes – net als iedereen. Dat neemt niet weg dat de communicatie met dementiepatiënten extra aandacht behoeft, ook voor artsen. “De deskundigheid en ook mindset van zorgverleners bepalen de wijze waarop ze met mensen met dementie omgaan”, zegt Frans Hoogeveen, ouderenpsycholoog met dementiezorg als specialisatie hierover. “In de zorg is men in het algemeen gewend om direct to the point te komen. Terwijl je bij mensen met dementie, afhankelijk van de ernst van de ziekte, juist moet beginnen om hen gerust te stellen, vertrouwen te wekken en vervolgens duidelijk en langzaam te informeren over waarom ze bij jou op het spreekuur zijn.”

Ruim meer tijd in
Een rustige start dus, in plaats van meteen tot de kern komen. Hoogeveen raadt artsen aan om hun communicatiewijze aan te passen aan de mogelijkheden van de patiënt die voor hen zit. “Vertraag je tempo. De informatieverwerking bij mensen met dementie gaat nu eenmaal langzamer. Zorg er dus eerst voor dat deze begrijpt wat hij of zij komt doen, en ga daarna pas aan de slag met de betreffende zorgvraag. Ruim meer tijd voor hen in, zet bijvoorbeeld een dubbel consult in je agenda.” Hoogeveen realiseert zich dat veel artsen met een grote tijdsdruk te maken hebben. “Maar als je hetzelfde tempo aanhoudt bij mensen met dementie als bij je andere patiënten, krijg je dat dubbel en dwars terug in de vorm van bange of misschien ook wel boze mensen.”

Non-verbale communicatie
Hoogeveen oppert om als arts ook eens een video-interactiebegeleider in te schakelen. Dit kan helpen om de communicatie (nog) beter op de patiënt af te stemmen. “Het belang en de betekenis van non-verbale communicatie bijvoorbeeld, wordt sterk onderschat. Let je als arts wel voldoende op hoe jouw patiënten non-verbaal reageren? Daaraan kun je onder meer zien of ze begrijpen wat je zegt. Zéker in het geval van mensen met dementie is deze vorm van communicatie belangrijk, omdat hun verbaliteit vaak is aangetast.” Bij video-interactie wordt de sessie in de spreekkamer met de camera opgenomen. Samen met een deskundige kan de arts analyseren waar eventuele verbeteringen mogelijk zijn. Hoogeveen: “Ik kan het iedereen aanbevelen.”

Negatieve framing
Het valt Hoogeveen overigens op dat in Nederland de framing van de aandoening dementie vooral negatief gekleurd is. En dat heeft invloed op hoe mensen ermee omgaan, stelt hij. “Er wordt gesproken over ‘strijd’, ‘overwinnen’, een ‘explosie’ van mensen met dementie”, zegt hij. “Dementie wordt uitgeroepen tot volksziekte nummer 1, een epidemie zelfs alsof ze besmettelijk is. Zo creëer je een negatief beeld dat van invloed kan zijn op hoe mensen met dementie omgaan.”

Elke dag laten glimlachen
Bij negatieve framing is de ziekte het vertrekpunt. “Terwijl je wat mij betreft bij de mens moet beginnen. ‘Vergeet dementie, onthou mens’ is een slogan van het Expertisecentrum Dementie Vlaanderen”, zegt Hoogeveen. “Dat vind ik passender en positiever dan veel van de boodschappen die in Nederland worden uitgedragen. Er lijkt wel eens vergeten te worden dat mensen met dementie ook gelukkige momenten kennen. Ja, dementie is beslist een ernstige en nare aandoening. Maar als je weet hoe je als zorgverlener met de ziekte om moet gaan, kun je de meeste patiënten elke dag minstens één keer laten glimlachen. Liever dood dan leven als een kasplantje in een verpleeghuis, is een ongenuanceerde en te beperkte kijk op de complexiteit van dementie.”

Communicatietips dementie:
– maak oogcontact en spreek langzaam, kalm en duidelijk
– let op gezichtsuitdrukking, gedrag en intonatie
– laat een gesprek niet te lang duren
– blijf positief en benadruk en stimuleer wat nog wél lukt
– maak gebruik van vaste rituelen tijdens het contact
– blijf niet doorvragen bij falen

Meer informatie
Over dementie: https://franshoogeveen.com
Over communicatie bij dementie: https://www.innovatiekringdementie.nl/

Auteur: Reinold Vugs, Journalist

 

Lees meer over:


Voor u geselecteerde artikelen

Casus: vrouw met hevige diarree en kortademigheid

Een vrouw klaagt over hevige diarree en kortademigheid. Daarnaast voelt zij zich zwak en is zij 10 kg afgevallen in de laatste 3 maanden. Wat is uw diagnose?

Videoconsult vs. fysiek consult: waar zitten de verschillen?

Broer en zus Martijn Stommel en Wyke Stommel onderzochten de verschillen tussen video- en fysieke consulten. Dit kan helpen bij goede implementatie van videoconsulten. “Patiënten moeten soms lang reizen. Dat is belastend, het kost tijd en meestal moet iemand mee.”

Zeven Routes naar een veerkrachtig zorgsysteem

Ons zorgstelsel kan duurzamer en menselijker terwijl ook kwaliteit, toegankelijkheid en betaalbaarheid geborgd zijn, meent Steven de Waal in zijn boek. “De zorginstelling verandert in een platform: minder managers en meer horizontaal management tussen zorgprofessionals.”

Wat als… jouw onderzoek plotseling is geasso­cieerd met de tabaks­industrie?

De farmaceut die het promotieonderzoek van Wytse van den Bosch financierde, werd plotseling overgenomen door een tabaksmultinational. Wat doe je dan als onderzoeker? “Door deze indirecte affiliatie ben je plotseling niet meer welkom op wetenschappelijke congressen.”

Meer rolmodel­len nodig in het medisch onderwijs

“De gezondheidszorg moet een afspiegeling zijn van de samenleving, dat is nu niet zo”, vindt Rashmi Kusurkar, hoogleraar inclusie en motivatie in medisch onderwijs. Er is behoefte aan meer inclusiviteit en diversiteit binnen het medisch onderwijs.

Zo deal je met de onzin van influencers in je spreekkamer

Patiënten vertrouwen influencers soms meer dan hun eigen arts. Jolanda van Boven en Annemie Galimont vertellen over hun ervaringen hiermee in de spreekkamer en hoe hiermee om te gaan. “Wees als arts alert dat je de patiënt goed voorlicht over de mogelijke gevolgen.”

‘Kunst kan de zorg transformeren’

Om de problemen van het overbelaste zorgsysteem het hoofd te bieden, moet kunst een structurele plaats krijgen, pleit Tineke Abma. “We willen duurzame programma’s van bewezen interventies vergoed door de zorgverzekeraar.”

Casus: jongen met gepig­menteerde huid­afwijking

Een tienjarige jongen heeft een opvallende laesie op de rechterbovenarm. Bij navraag blijkt deze laesie al jaren aanwezig. In de familie komen geen melanomen voor. De jongen heeft een blanco voorgeschiedenis. Wat is uw diagnose?

Casus: man met klachten van moeizaam plassen

Een man komt met een doorgemaakte blaasontsteking op uw spreekuur. Plassen gaat al een paar jaar langzaamaan moeilijker en moeilijker. De straal is zwak, nogal eens sproeiend en er wordt bijna altijd wat nagedruppeld. Persen helpt niet echt. Wat is uw diagnose?

Iedere arts moet zich voorbereiden op een leven lang leren

Welzijn is een voorwaarde voor professionele en persoonlijke ontwikkeling. En dat is in de medische sector meer dan ooit een punt van zorg, vindt Marjolein van de Pol. “De nieuwe bewegingen moet je gewoon volgen, in welke fase van je carrière je ook zit.”