DOQ

De Hulpdokter: persoonlijke zorgcoach maakt vertaalslag voor patiënt

Zoals de gemiddelde huizenkoper een hypotheekadviseur in de arm neemt, zo kan de zorgconsument een beroep doen op een medisch adviseur. Met deze metafoor legt Stan Geurts uit wat zijn piepjonge onderneming De Hulpdokter te bieden heeft. “Weinig informatie van dokters beklijft bij de patiënt. Ik maak er een begrijpelijk rapport van, vaak met plaatjes, pijltjes en cirkeltjes.”

Het is een spannend jaar voor Stan Geurts: de arts ontwikkelt zich ook als ondernemer. Zo testte de 33-jarige de formule van zijn bedrijf bij een aantal cliënten en richt hij zich sinds september op de marketing. “Tijdens mijn studie was er geen enkel specialisme dat me werkelijk greep. Na de afronding in 2014 heb ik nog wel vier jaar in de kliniek gewerkt: als ziekenhuisarts en op de afdelingen MDL en SEH. Maar ik besloot verder te gaan als medisch adviseur. Je hebt dan vaak langere projecten en kunt je tijd beter indelen.”

“Patiënten vergeten 80% van de informatie die de behandelend arts heeft gegeven”

Stan Geurts van De Hulpdokter

Zorgconsultant

In 2018 vertrok Geurts namens het ministerie van VWS voor ruim een jaar naar de Cariben. “Als medisch adviseur richtte ik me op de verdeling van patiënten over de eilanden. Terug in Nederland werd ik zorgconsultant bij Kinase. Ik stond bijvoorbeeld ziekenhuizen bij rondom vernieuwingen en aankopen. Denk aan advies over de aanschaf van een EPD-systeem of de introductie van beeldbellen.”

Samen beslissen

Advies geeft Geurts ook binnen zijn begin dit jaar opgezette bedrijf, maar dan aan patiënten. “Met De Hulpdokter wil ik hun persoonlijke zorgcoach zijn. Uit onderzoek is bekend dat patiënten 80% vergeten van de informatie die de behandelend arts heeft gegeven. En van de resterende 20% herinneren ze zich de helft verkeerd. Bij thuiskomst kunnen ze aan hun partner bijvoorbeeld niet goed vertellen wat de oorzaak is van hun klachten, welke zorg wordt ingezet en waarvoor de pillen dienen die zijn voorgeschreven. Hoe kun je dan verwachten dat de patiënt een volwaardige rol speelt bij het proces van samen beslissen met de arts?”

Nut aantonen

Geurts vervolgt: “Natuurlijk, in het geneeskundecurriculum en binnen de zorg ontstaat steeds meer aandacht voor patiëntcommunicatie. En patiënten kunnen tegenwoordig hun voordeel doen met onder meer de methodiek van 3 goede vragen en de informatie op thuisarts.nl. Toch is er naar mijn mening nog steeds een hiaat, zeker voor de patiënt met multiproblematiek. Er komen dan zóveel medisch specialisten en medicijnen om de hoek kijken, dat het voor de patiënt lastig is alles te begrijpen en het overzicht te behouden. Ik wilde met De Hulpdokter een dienst bouwen waarmee de patiënt goed geïnformeerd wordt en in staat is samen te beslissen. Cliënten betalen een uurtarief.
De Hulpdokter valt momenteel niet onder de basisverzekering. Door de eigen kosten die eraan verbonden zijn, zal de groep die er gebruik van maakt beperkt blijven. Ik heb inmiddels wel contact gelegd met zorgverzekeraars. Als het nut van De Hulpdokter kan worden aangetoond bij deze beperkte patiëntengroep, is dat een stap richting vergoeding vanuit de zorgverzekeraar.”

“Aan de keukentafel nemen de cliënt en ik alle verzamelde informatie door”

Zo begrijpelijk mogelijk

Hoe zien Geurts’ diensten eruit in de praktijk? “De meest basale optie is dat ik iemands medisch dossier vertaal, dat ik er een rapport in begrijpelijke taal van maak. Maar prettiger vind ik het bij iemand aan de keukentafel te zitten en gezamenlijk alle verzamelde informatie door te nemen. Zijn er specifieke zaken die de cliënt niet begrijpt? Uiteindelijk stel ik een rapport op, vaak met plaatjes, pijltjes en cirkeltjes om het zo begrijpelijk mogelijk te maken.”

Ambassadeur

Geurts kan de cliënt ook begeleiden tijdens het spreekuur. “Zie mij als een soort ambassadeur van de patiënt. Ik heb bijvoorbeeld iemand vergezeld tijdens een voorbereidend gesprek op een orthopedische operatie. Soms vraag ik of ik een foto mag maken van een scan. Eerst was ik huiverig dat dokters negatief zouden reageren op mijn aanwezigheid. Het tegendeel blijkt waar te zijn: iedere dokter herkent de problematiek van patiënten die weinig informatie onthouden en de moeilijkheid om in tien minuten alles duidelijk te maken aan de persoon tegenover je. Bovendien kan de arts met mij op hoogwaardig medisch niveau praten, waarna ik later alles vertaal richting de cliënt.”

“Ik kwam erachter dat de behandelend artsen geen pijnspecialist hadden ingeschakeld”

Logistieke zorg

Niet alleen verduidelijkt Geurts medisch-inhoudelijke zaken, ook over bijvoorbeeld rollen en logistiek in de gezondheidszorg praat hij cliënten bij. “Iemand vertelde me te zijn geopereerd door de coassistent. Ik vertelde hem dat dit niet mogelijk was. Een andere cliënt vond het vervelend dat hij pas acht weken na de operatie een MRI-scan kreeg. Ik legde uit dat die periode nodig was om de infectie te laten afzwakken en de wond te laten helen. Weer een andere cliënt ervoer veel pijn na een hernia-ingreep. Ik kwam erachter dat de behandelend artsen geen pijnspecialist hadden ingeschakeld. Daar heeft de patiënt toen om gevraagd.”

Werving

Hoe werft Geurts zijn cliënten? “Voornamelijk via online en offline adverteren. Maar ook door bijvoorbeeld samenwerking met de lokale welzijnsstichting. Een enkele keer wordt een patiënt verwezen door een collega.” En verwacht Geurts van De Hulpdokter te kunnen leven? “Uiteindelijk wel. Bij een toenemende vraag is het niet ondenkbaar om ook andere artsen in te zetten.”

Meer informatie over De Hulpdokter

Referenties: Onderzoek naar patiëntherinneringen aan informatie van de behandelend arts


Lees meer over:


Voor u geselecteerde artikelen

‘Live well, die well’: rol van vrijwilligers in de laatste levensfase

Vrijwilligers aan het sterfbed in het ziekenhuis maken een groot verschil, stelt Anne Goossensen. Ze luisteren, troosten en verlichten de werkdruk van zorgverleners. “Ze bieden een luisterend oor en zijn aanwezig, zonder haast of medische agenda.”

Waarom melden vrouwen vaker bijwerkingen van medicijnen?

Vrouwen blijken vaker bijwerkingen van medicijnen te melden dan mannen. Onderzoeker Sieta de Vries van het UMC Groningen probeert te achterhalen hoe dit komt. En dat blijkt complexer dan het lijkt.

Gezondheid van mens, dier en natuur horen bij elkaar

Voorheen circuleerden het westnijl- en het usutuvirus alleen in Zuid-Europa. Maar inmiddels komen ze ook voor in Nederlandse vogels en muggen. Viroloog Marion Koopmans ziet daarin een duidelijke les: “De gezondheid van mensen kun je niet los zien van die van dieren en ecosystemen.”

Casus: hoestende man met koorts en dyspneu

Een 31-jarige Poolse man die vanwege de ziekte van Crohn wordt behandeld met infliximab bezoekt de SEH, omdat hij al twee weken hoest en benauwd is. Ook heeft hij koorts. Een antibioticumkuur van de huisarts heeft geen effect gehad. Wat is uw diagnose?

Casus: man met huidafwijking op de rug

Een 69-jarige man komt op uw spreekuur om een verruca seborrhoica in het gelaat te laten controleren. Bij algehele inspectie ziet u ook een huidafwijking op de rug. Wat is uw diagnose?

´Voorkom medicijn­resten, begin bij je eigen voorschrijven´

Minder diclofenac, lagere hormoondoses, terughoudend met azitromycine - zo kunnen zorgverleners volgens een recent rapport van het IVM bijdragen aan schoner water. “Aan de overwegingen die artsen maken bij voorschrijven zou ook duurzaamheid moeten worden toegevoegd.”

Ons zorgsysteem loopt vast: geef prioriteit aan mensen die écht zorg nodig hebben

Juist kwetsbare patiënten vallen vaak tussen wal en schip in ons zorgsysteem. Huisarts Danka Stuijver stipt dit en andere problemen aan in haar boek Dit kost ons de zorg, dat recent uitkwam. “Als maatschappij moeten we goed nadenken over wat we willen met de zorg.”

Iedereen die overlijdt heeft recht op zorgvuldig onderzoek

Als forensisch arts en beroepsduiker heeft Karen van den Hondel zich ontwikkeld tot dé specialist op het gebied van overlijdensgevallen in en onder water. “Het verbaasde me dat het water niet altijd als plaats delict wordt gezien. Terwijl sporen juist onder water snel verloren gaan.”

Casus: vrouw met pijn en rode vlekken in de blaas

Een 38-jarige vrouw klaagt over hevige pijn onderin de buik, die erger wordt naarmate de blaas voller raakt. Ook moet zij heel vaak plassen. Bij cystoscopie ziet u opvallend veel bloedvaatjes en rode vlekken. Wat is uw diagnose?

Onderwijs voor co-assistenten: ‘De dokters van morgen’

Toen ze zag dat er geen gestructureerd onderwijs was voor coassistenten, nam Valeria Bernal López initiatief. “Ik denk dat er binnen ieder ziekenhuis mensen zijn die onderwijs willen geven. Je moet ze alleen vinden.”