DOQ

De Hulpdokter: persoonlijke zorgcoach maakt vertaalslag voor patiënt

Zoals de gemiddelde huizenkoper een hypotheekadviseur in de arm neemt, zo kan de zorgconsument een beroep doen op een medisch adviseur. Met deze metafoor legt Stan Geurts uit wat zijn piepjonge onderneming De Hulpdokter te bieden heeft. “Weinig informatie van dokters beklijft bij de patiënt. Ik maak er een begrijpelijk rapport van, vaak met plaatjes, pijltjes en cirkeltjes.”

Het is een spannend jaar voor Stan Geurts: de arts ontwikkelt zich ook als ondernemer. Zo testte de 33-jarige de formule van zijn bedrijf bij een aantal cliënten en richt hij zich sinds september op de marketing. “Tijdens mijn studie was er geen enkel specialisme dat me werkelijk greep. Na de afronding in 2014 heb ik nog wel vier jaar in de kliniek gewerkt: als ziekenhuisarts en op de afdelingen MDL en SEH. Maar ik besloot verder te gaan als medisch adviseur. Je hebt dan vaak langere projecten en kunt je tijd beter indelen.”

“Patiënten vergeten 80% van de informatie die de behandelend arts heeft gegeven”

Stan Geurts van De Hulpdokter

Zorgconsultant

In 2018 vertrok Geurts namens het ministerie van VWS voor ruim een jaar naar de Cariben. “Als medisch adviseur richtte ik me op de verdeling van patiënten over de eilanden. Terug in Nederland werd ik zorgconsultant bij Kinase. Ik stond bijvoorbeeld ziekenhuizen bij rondom vernieuwingen en aankopen. Denk aan advies over de aanschaf van een EPD-systeem of de introductie van beeldbellen.”

Samen beslissen

Advies geeft Geurts ook binnen zijn begin dit jaar opgezette bedrijf, maar dan aan patiënten. “Met De Hulpdokter wil ik hun persoonlijke zorgcoach zijn. Uit onderzoek is bekend dat patiënten 80% vergeten van de informatie die de behandelend arts heeft gegeven. En van de resterende 20% herinneren ze zich de helft verkeerd. Bij thuiskomst kunnen ze aan hun partner bijvoorbeeld niet goed vertellen wat de oorzaak is van hun klachten, welke zorg wordt ingezet en waarvoor de pillen dienen die zijn voorgeschreven. Hoe kun je dan verwachten dat de patiënt een volwaardige rol speelt bij het proces van samen beslissen met de arts?”

Nut aantonen

Geurts vervolgt: “Natuurlijk, in het geneeskundecurriculum en binnen de zorg ontstaat steeds meer aandacht voor patiëntcommunicatie. En patiënten kunnen tegenwoordig hun voordeel doen met onder meer de methodiek van 3 goede vragen en de informatie op thuisarts.nl. Toch is er naar mijn mening nog steeds een hiaat, zeker voor de patiënt met multiproblematiek. Er komen dan zóveel medisch specialisten en medicijnen om de hoek kijken, dat het voor de patiënt lastig is alles te begrijpen en het overzicht te behouden. Ik wilde met De Hulpdokter een dienst bouwen waarmee de patiënt goed geïnformeerd wordt en in staat is samen te beslissen. Cliënten betalen een uurtarief.
De Hulpdokter valt momenteel niet onder de basisverzekering. Door de eigen kosten die eraan verbonden zijn, zal de groep die er gebruik van maakt beperkt blijven. Ik heb inmiddels wel contact gelegd met zorgverzekeraars. Als het nut van De Hulpdokter kan worden aangetoond bij deze beperkte patiëntengroep, is dat een stap richting vergoeding vanuit de zorgverzekeraar.”

“Aan de keukentafel nemen de cliënt en ik alle verzamelde informatie door”

Zo begrijpelijk mogelijk

Hoe zien Geurts’ diensten eruit in de praktijk? “De meest basale optie is dat ik iemands medisch dossier vertaal, dat ik er een rapport in begrijpelijke taal van maak. Maar prettiger vind ik het bij iemand aan de keukentafel te zitten en gezamenlijk alle verzamelde informatie door te nemen. Zijn er specifieke zaken die de cliënt niet begrijpt? Uiteindelijk stel ik een rapport op, vaak met plaatjes, pijltjes en cirkeltjes om het zo begrijpelijk mogelijk te maken.”

Ambassadeur

Geurts kan de cliënt ook begeleiden tijdens het spreekuur. “Zie mij als een soort ambassadeur van de patiënt. Ik heb bijvoorbeeld iemand vergezeld tijdens een voorbereidend gesprek op een orthopedische operatie. Soms vraag ik of ik een foto mag maken van een scan. Eerst was ik huiverig dat dokters negatief zouden reageren op mijn aanwezigheid. Het tegendeel blijkt waar te zijn: iedere dokter herkent de problematiek van patiënten die weinig informatie onthouden en de moeilijkheid om in tien minuten alles duidelijk te maken aan de persoon tegenover je. Bovendien kan de arts met mij op hoogwaardig medisch niveau praten, waarna ik later alles vertaal richting de cliënt.”

“Ik kwam erachter dat de behandelend artsen geen pijnspecialist hadden ingeschakeld”

Logistieke zorg

Niet alleen verduidelijkt Geurts medisch-inhoudelijke zaken, ook over bijvoorbeeld rollen en logistiek in de gezondheidszorg praat hij cliënten bij. “Iemand vertelde me te zijn geopereerd door de coassistent. Ik vertelde hem dat dit niet mogelijk was. Een andere cliënt vond het vervelend dat hij pas acht weken na de operatie een MRI-scan kreeg. Ik legde uit dat die periode nodig was om de infectie te laten afzwakken en de wond te laten helen. Weer een andere cliënt ervoer veel pijn na een hernia-ingreep. Ik kwam erachter dat de behandelend artsen geen pijnspecialist hadden ingeschakeld. Daar heeft de patiënt toen om gevraagd.”

Werving

Hoe werft Geurts zijn cliënten? “Voornamelijk via online en offline adverteren. Maar ook door bijvoorbeeld samenwerking met de lokale welzijnsstichting. Een enkele keer wordt een patiënt verwezen door een collega.” En verwacht Geurts van De Hulpdokter te kunnen leven? “Uiteindelijk wel. Bij een toenemende vraag is het niet ondenkbaar om ook andere artsen in te zetten.”

Meer informatie over De Hulpdokter

Referenties: Onderzoek naar patiëntherinneringen aan informatie van de behandelend arts


Lees meer over:


Voor u geselecteerde artikelen

Minder administratie, beter contact

AI kan artsen ondersteunen door administratieve lasten te verlichten, ziet Juliën Rezek. Transcriptietools maken automatisch verslagen, waardoor artsen meer tijd hebben voor patiënten. “Hierdoor kunnen artsen dieper ingaan op klachten, wat resulteert in betere zorg.”

‘Laten we allemaal één stapje in elkaars domein zetten’

Zorgverleners hebben nog onvoldoende oog voor het verband tussen mentale klachten, hormonale klachten en hart- en vaatziekten bij vrouwen, aldus Sandra Kooij. Meer samenwerking tussen verschillende disciplines is nodig. “Kijk bij elkaar mee. Geef elkaar advies.”

Casus: oudere patiënte met reukproblemen

Op het spreekuur komt een 70-jarige vrouw in verband met problemen met ruiken. De problemen zijn enkele jaren eerder gestart. Initieel met minder goed ruiken (hyposmie), sinds een half jaar worden geuren steeds vaker als vies ervaren (kakosmie). Wat is uw diagnose?

Casus: man met klachten in de bovenbuik

Een man heeft in toenemende mate klachten van pijn in de bovenbuik. De pijn is zeurend en soms stekend en zit middenin de buik. Wat is uw diagnose?

Van tropenarts naar huisarts op Texel

Josine Blanksma werkte jarenlang als tropenarts voor Artsen zonder Grenzen en is een paar jaar geleden een nieuw avontuur aangegaan: ze werkt nu als huisarts op Texel. “Mijn nieuwe carrièrepad is heus niet minder uitdagend te noemen.”

‘Ik kan niet wachten op de eerste geprinte lasagne’

Ineke Obbema werkt met 3D-geprinte maaltijden voor mensen met slikproblemen bij het Máxima MC. De herkenbare vormen en verbeterde smaak bieden een opvallend alternatief voor traditionele gemalen voeding. “Je kunt meteen proeven dat er een chef-kok achter zit.”

Klimaatimpact onderzoeken voor een heel zorgpad

Lisanne Kouwenberg doet onderzoek naar de milieu-impact van zorgpaden. Dat kan aangrijpingspunten opleveren voor het verlagen van de klimaatimpact. “De meeste studies kijken naar één behandeling. Maar daar zit een heel traject omheen dat er ook aan bijdraagt.”

Help patiënten te stoppen met roken: ‘Minder zenden en meer interacteren’

Marieke Helmus combineert kunst en innovatie om het gesprek over stoppen met roken te starten. Met tools zoals een ‘Chat met je sigaret’-chatbot en humoristische ansichtkaarten helpt ze moeilijk bereikbare groepen om na te denken over hun rookgedrag.

Is er een dokter aan boord?

Wat doe je als er in een vliegtuig om een arts wordt gevraagd? Huisarts en luchtvaartgeneeskundige Peter Nijhof legt uit hoe medische noodgevallen in de lucht worden aangepakt, van de rol van artsen en cabinepersoneel tot het gebruik van medische kits en noodlandingen.

‘Stress verdient centrale plek in het consult’

Chronische stress, vaak gekoppeld aan sociale problemen, kan gezondheidsklachten veroorzaken. Feia Hemke pleit voor meer aandacht hiervoor in de spreekkamer en ontwikkelde tools om dit bespreekbaar te maken. “Hierdoor voorkom je onnodige medicalisering.”