DOQ

Direct dotteren na een acute hartstilstand is niet altijd noodzakelijk

Onmiddellijke hartkatheterisatie en dotteren biedt geen grotere kans op overleven bij gereanimeerde patiënten met een acute hartstilstand die niet veroorzaakt is door een hartinfarct. Dit blijkt uit een studie van Amsterdam UMC samen met 18 Nederlandse ziekenhuizen die dotterbehandelingen uitvoeren.

‘Mensen die een hartstilstand krijgen als gevolg van een groot hartinfarct moeten zo snel mogelijk een hartkatheterisatie en dotterbehandeling ondergaan. Wanneer de oorzaak niet zo duidelijk is, is er vaak discussie onder artsen of de patiënten direct bij ziekenhuisopname of later een hartkatheterisatie nodig hebben’, vertelt dr. Jorrit Lemkes, interventiecardioloog bij Amsterdam UMC. De resultaten van het onderzoek zijn op 18 maart gepubliceerd in de New England Journal of Medicine.

Voor het eerst duidelijkheid over timing van katheterisatie

Dit is wereldwijd de eerste gerandomiseerde studie naar de timing van hartkatheterisatie na een hartstilstand. 552 patiënten, bij wie niet duidelijk was of een hartinfarct de hartstilstand veroorzaakte, deden hieraan mee. De helft van deze patiënten kreeg een directe hartkatheterisatie bij ziekenhuisopname, terwijl de andere helft de ingreep pas een aantal dagen later onderging.

 

Interventiecardioloog Jorrit Lemkes van Amsterdam UMC

Meer zekerheid over welke behandeling

Aanvullend zegt Lemkes: ‘Deze kennis geeft het reanimatieteam op de eerste hulp meer rust, omdat nu duidelijk is dat je niet meteen deze behandeling hoeft te geven. Je kunt de patiënt nu naar de intensive care brengen en daar laten herstellen. Daarna kun je alsnog de hartkatheterisatie en eventuele dotterbehandeling verrichten.’

Sneller de patiënt koelen

‘We hadden natuurlijk gehoopt dat directe katheterisatie de overleving zou verbeteren, maar ik denk dat er een aantal verklaringen zijn voor dit resultaat. Een hiervan is dat de primaire doodsoorzaak bij deze patiënten vaak neurologische schade is, en hierop heeft directe hartkatheterisatie geen invloed’, aldus Lemkes. ‘Bijkomstig resultaat van deze studie is dat artsen nu met meer zekerheid kunnen kiezen voor een snelle koeling van de patiënt in plaats van een katheterisatie. Want het koelen van de patiënt na een hartstilstand helpt neurologische schade te beperken.’

 

Bron: VUmc

Lees meer over:


Voor u geselecteerde artikelen

Tussen de spreekkamer en het schetsboek: arts met beeld als tweede taal

Aios dermatologie Loes Vos maakt naast haar werk medische illustraties. Voor collega’s, patiënten én landelijke campagnes vertaalt ze complexe informatie naar helder beeld. “Ik teken bijna bij elk consult wel iets uit.”

Casus: patiënte met dyspnoe en oedeem in het gelaat

Een 66-jarige vrouw presenteert zich met sinds drie weken progressief verminderde inspanningstolerantie en met name ’s ochtends een zwelling van het gelaat. Overdag verbeteren de klachten deels. Wat is uw diagnose?

Wat je verwacht, voel je: wat zorgverleners kunnen leren van placebo-effecten

Wat patiënten verwachten, beïnvloedt direct hoe zij pijn of bijwerkingen ervaren. Henriët van Middendorp legt uit hoe placebo- en nocebo-effecten werken, en hoe zorgverleners deze bewust en ethisch kunnen inzetten in de praktijk.

Trots op goed werkend meld­systeem voor bijwerk­ingen

Agnes Kant wijst op het belang van meer onderzoek naar bijwerkingen en roept zorgverleners op te blijven melden bij het Bijwerkingenmeldsysteem. “Van 70% van de geneesmiddelen is nog onduidelijk of deze veilig tijdens de zwangerschap gebruikt kunnen worden.”

Wandelend naar een betere gezondheid

Matthijs van der Poel combineert als huisarts en sportliefhebber zorg en beweging. Met stichting Looprecept wandelt hij wekelijks met patiënten – goed voor lijf, hoofd én verbinding. “Het is heel laagdrempelig en dat verklaart denk ik ook het succes.”

De patiënt doet lastig, en dan?

Patiënten met een persoonlijkheidsstoornis kunnen soms veel losmaken, zowel in het behandeltraject als bij de arts. Thom van den Heuvel geeft handvatten voor het omgaan met deze patiëntengroep. “Het contact vraagt meer tijd en legt tegelijk emotionele druk op de arts."

Vind meertalige zorgverleners via ikspreekmeerdan.nl

Als anios in een huisartsenpraktijk in Amsterdam merkte Daan Frehe dat taal voor veel patiënten een barrière vormt voor het krijgen van goede zorg. “Via ikspreekmeerdan.nl kan nu een zorgverlener met een gedeelde taal en cultuur gevonden worden. Dat is enorm waardevol.”

Casus: man met een veranderde vlek op het been

Een 72-jarige man presenteert zich op uw spreekuur met een veranderde plek op het bovenbeen rechts. De vlek is gegroeid en van kleur veranderd. De patiënt heeft een licht huidtype en een voorgeschiedenis van basaalcelcarcinoom. Wat is uw diagnose?

Maak van wachttijd in de ggz hersteltijd: vijf praktische adviezen

Sanne Booij en Christien Slofstra willen af van de stille wachttijd in de ggz. Met hulp van de huisarts kan het herstel al beginnen, nog vóór de intake. “Deze periode hoeft geen verloren tijd te zijn.”

Beteugelen geneesmiddel­prijzen noodzakelijk voor betaalbare zorg

Wilbert Bannenberg strijdt met Stichting Farma ter Verantwoording tegen excessieve geneesmiddelprijzen. Zijn missie: winsten beteugelen om zorg toegankelijk te houden. “Geneesmiddelprijzen moeten beteugeld gaan worden, anders wordt de zorg onbetaalbaar.”