DOQ

Patiënt blijft vaker bij huisarts door meedenkconsult specialist

De patiënt die geen eigen risico hoeft te betalen. De huisarts die zonder veel moeite het juiste beleid kan voeren. De medisch specialist die minder wordt gestoord voor consultatie. Dit zijn de eerste indrukken van het digitale meedenkconsult in Zeeland. Medio september zegt internist-hematoloog Pieter Jobse: “We draaien pas ruim twee maanden proef, maar de ervaringen zijn al goed.” 

Een patiënt heeft dusdanig hoge bloedwaarden dat de huisarts rekening houdt met ijzerstapeling. Tot voor kort zou de dokter voor verder onderzoek hebben verwezen naar een internist-hematoloog in Adrz. “Maar sinds de introductie van het meedenkconsult gaat het anders”, vertelt Pieter Jobse. “En daardoor kan ook het vervolg van de zorg anders zijn.”

“Als de patiënt in de eerste lijn kan blijven, wordt hij dicht bij huis geholpen en zijn de zorgkosten lager”

Internist-hematoloog Pieter Jobse

Voorbeeld

Onlangs bereikte hem de volgende vraag: “Nadat de huisarts digitaal de bloeduitslagen aan me had voorgelegd en had gevraagd om mijn mening, zag ik dat ze in de eerste lijn anders waren geïnterpreteerd. Ik kon in elk geval erfelijke hemochromatose uitsluiten. Mijn advies aan de huisarts: in principe hoef je hier nu niets mee te doen. Controleer de waarden wel regelmatig in de komende tijd. Blijven ze hoog, verwijs de patiënt dan alsnog.”

Lagere zorgkosten

Het meedenkconsult in Zeeland, officieel digitaal adviesconsult genaamd, sluit aan bij het beleid om de juiste zorg op de juiste plaats te verlenen. Als de patiënt in de eerste lijn kan blijven, wordt hij dicht bij huis geholpen – in een vertrouwde omgeving – en zijn de zorgkosten lager. Artsen in het ziekenhuis zien dan mensen die wérkelijk medisch-specialistische expertise nodig hebben. Een ander doel van het meedenkconsult is dat de huisarts sneller uitsluitsel krijgt over het vervolg van de zorg. Ziekenhuis Adrz en de Zeeuwse Huisartsen Coöperatie gingen in juli van start met dit initiatief.

Vooralsnog is het een pilot voor cardiologie, orthopedie en interne geneeskunde”

Voorwaarden

Jobse: “Vooralsnog is het een pilot voor cardiologie, orthopedie en interne geneeskunde. Bij het meedenkconsult gelden drie voorwaarden: 1. De huisarts heeft een enkelvoudige vraag, bijvoorbeeld over een schildklierprobleem. Voor multiproblematiek is het meedenkconsult niet bedoeld; 2. De patiënt is niet al in het ziekenhuis onder behandeling voor het betreffende probleem. In dat geval dient de huisarts contact te zoeken met de hoofdbehandelaar; 3. het meedenkconsult moet gaan over een niet-spoedvraag. Eind van het jaar wordt de pilot geëvalueerd. Bij gebleken succes bekijken we of we het meedenkconsult kunnen uitbreiden naar andere vakgroepen.”

“Zonder de optie van het meedenkconsult zou de huisarts vaak de patiënt hebben verwezen of ons hebben gebeld”

Zorg in eigen hand

De eerste resultaten stemmen in elk geval positief, zegt Jobse. “De pilot is pril, dus er zijn nog niet heel veel gegevens beschikbaar, maar we weten al dat de 15 internisten in de eerste twee maanden ruim 70 meedenkconsulten hebben gedaan. Bij ongeveer driekwart daarvan zeggen huisartsen dat ze zonder deze optie de patiënt hadden verwezen naar het ziekenhuis of ons hadden gebeld. In dat opzicht is dus winst geboekt. Huisartsen zeggen ook nu een medisch-specialistisch antwoord te kunnen ontvangen zonder veel moeite. Daardoor kunnen ze vaak de patiënt zelf verder helpen; ze houden de zorg meer in eigen hand.”

Hoe werkt het?

Hoe werkt het meedenkconsult? Jobse: “Tussen de systemen voor de elektronische patiëntdossiers – het HIS van de huisarts en het HiX van het ziekenhuis – zat al een derde systeem voor de gebruikelijke verwijzingen: ZorgDomein. Via dat systeem lopen nu ook de verwijzingen voor een meedenkconsult. Een verwijzing van de huisarts komt rechtstreeks terecht in het patiëntdossier in het ziekenhuissysteem. De afspraakcentrale van Adrz plant de verwijzing in voor het betreffende medisch specialisme; het staat dan automatisch in de agenda van de arts. Uiterlijk vijf dagen na de verwijzing ontvangt de huisarts een reactie.”

Afspraken met zorgverzekeraar

Wat adviseert Jobse andere zorginstellingen die een meedenkconsult willen opzetten? “Tegen ziekenhuizen zou ik zeggen: kijk vooraf goed naar de inrichting van je ict. Het is een toevoeging aan bestaande faciliteiten. Er is aandacht nodig om te voorkomen dat het tussen wal en schip terechtkomt. Richt je het consult in voor het hele ziekenhuis? Maak dan goede financiële afspraken met de zorgverzekeraar. Die wil Adrz ook maken als we besluiten het consult breder in te voeren. Verder is de communicatie richting huisartsen belangrijk. Maak duidelijk wáárvoor het meedenkconsult is bedoeld en wat de voorwaarden zijn.”

Lees meer over:


Voor u geselecteerde artikelen

Minder administratie, beter contact

AI kan artsen ondersteunen door administratieve lasten te verlichten, ziet Juliën Rezek. Transcriptietools maken automatisch verslagen, waardoor artsen meer tijd hebben voor patiënten. “Hierdoor kunnen artsen dieper ingaan op klachten, wat resulteert in betere zorg.”

‘Laten we allemaal één stapje in elkaars domein zetten’

Zorgverleners hebben nog onvoldoende oog voor het verband tussen mentale klachten, hormonale klachten en hart- en vaatziekten bij vrouwen, aldus Sandra Kooij. Meer samenwerking tussen verschillende disciplines is nodig. “Kijk bij elkaar mee. Geef elkaar advies.”

Casus: oudere patiënte met reukproblemen

Op het spreekuur komt een 70-jarige vrouw in verband met problemen met ruiken. De problemen zijn enkele jaren eerder gestart. Initieel met minder goed ruiken (hyposmie), sinds een half jaar worden geuren steeds vaker als vies ervaren (kakosmie). Wat is uw diagnose?

Casus: man met klachten in de bovenbuik

Een man heeft in toenemende mate klachten van pijn in de bovenbuik. De pijn is zeurend en soms stekend en zit middenin de buik. Wat is uw diagnose?

Van tropenarts naar huisarts op Texel

Josine Blanksma werkte jarenlang als tropenarts voor Artsen zonder Grenzen en is een paar jaar geleden een nieuw avontuur aangegaan: ze werkt nu als huisarts op Texel. “Mijn nieuwe carrièrepad is heus niet minder uitdagend te noemen.”

‘Ik kan niet wachten op de eerste geprinte lasagne’

Ineke Obbema werkt met 3D-geprinte maaltijden voor mensen met slikproblemen bij het Máxima MC. De herkenbare vormen en verbeterde smaak bieden een opvallend alternatief voor traditionele gemalen voeding. “Je kunt meteen proeven dat er een chef-kok achter zit.”

Klimaatimpact onderzoeken voor een heel zorgpad

Lisanne Kouwenberg doet onderzoek naar de milieu-impact van zorgpaden. Dat kan aangrijpingspunten opleveren voor het verlagen van de klimaatimpact. “De meeste studies kijken naar één behandeling. Maar daar zit een heel traject omheen dat er ook aan bijdraagt.”

Help patiënten te stoppen met roken: ‘Minder zenden en meer interacteren’

Marieke Helmus combineert kunst en innovatie om het gesprek over stoppen met roken te starten. Met tools zoals een ‘Chat met je sigaret’-chatbot en humoristische ansichtkaarten helpt ze moeilijk bereikbare groepen om na te denken over hun rookgedrag.

Is er een dokter aan boord?

Wat doe je als er in een vliegtuig om een arts wordt gevraagd? Huisarts en luchtvaartgeneeskundige Peter Nijhof legt uit hoe medische noodgevallen in de lucht worden aangepakt, van de rol van artsen en cabinepersoneel tot het gebruik van medische kits en noodlandingen.

‘Stress verdient centrale plek in het consult’

Chronische stress, vaak gekoppeld aan sociale problemen, kan gezondheidsklachten veroorzaken. Feia Hemke pleit voor meer aandacht hiervoor in de spreekkamer en ontwikkelde tools om dit bespreekbaar te maken. “Hierdoor voorkom je onnodige medicalisering.”