DOQ

Dr. Badura: ‘Schade aan cerebellum op jonge leeftijd kan leiden tot autisme”

Het cerebellum speelt een belangrijke rol in de ontwikkeling van sociaal gedrag en aanpassingsvermogen. Dat blijkt uit onderzoek van neurowetenschapper dr. Aleksandra Badura naar het verband tussen beschadiging van dit hersengebied en autisme.

Lange tijd dachten wetenschappers dat de kleine hersenen, ofwel het cerebellum, voornamelijk betrokken zijn bij de motoriek. Neurowetenschapper dr. Aleksandra Badura onderzocht hun betekenis voor de sociale ontwikkeling en aanpassingsvermogen. De aanleiding voor haar Veni-onderzoek waren enkele klinische artikelen die een verband beschreven tussen een beschadigd cerebellum bij baby’s – bijvoorbeeld door een bloeding na vroeggeboorte – en autisme. Belangrijke kenmerken van autisme zijn sociale problemen en repetitief gedrag.

Grote en kleine hersenen

Badura verrichtte een literatuurstudie naar de connectie tussen de grote en de kleine hersenen. MRI-studies naar de hersenactiviteit van mensen lieten zien dat bij sociaal gedrag niet alleen de grote hersenen actief zijn, maar ook de kleine. Hoe dit verband tussen sociaal gedrag en het cerebellum in elkaar zit, onderzocht zij vervolgens bij muizen. Badura: ‘Bij muizen kun je kijken wat er gebeurt als je iets in de hersenen verandert. Zo kun je de oorzaak van een bepaalde gedragsstoornis vinden.’

Sociale ontwikkeling

Badura en haar collega’s verstoorden tijdelijk bepaalde gebieden in het cerebellum bij jonge en volwassen dieren. Daaruit blijkt dat schade aan het cerebellum op jonge leeftijd leidt tot blijvend afwijkend sociaal gedrag. Bij volwassen muizen heeft een verstoring niet dit effect. ‘Ik denk dat dit komt doordat later in het leven het cerebellum niet zo’n cruciale rol meer speelt in sociaal gedrag. De vorming daarvan gebeurt vroeg in het leven.’

Repetitief gedrag

Zowel bij jonge als volwassen muizen leidde verstoring van een deel van het cerebellum tot repetitief ofwel inflexibel gedrag. ‘Om je gedrag te kunnen aanpassen aan een veranderde situatie, moet je de verandering allereerst opmerken. Je moet sensory input, zintuiglijke waarnemingen, goed verwerken en motorisch integreren. Het cerebellum is daarin heel belangrijk.’

Stoornis voorspellen

Badura ontwikkelde ook nieuwe onderzoekstechnieken, waaronder een methode om de activiteit van vele hersencellen te meten. Ook maakte ze samen met computationeel neurowetenschapper Claudia Clopath een computermodel dat een motorische stoornis kan voorspellen op basis van hersenactiviteit. ‘Dat is nog maar het begin’, verwacht de onderzoekster. ‘Uiteindelijk kunnen computermodellen ons helpen leerstoornissen te voorspellen.’ Ze heeft inmiddels een vervolgsubsidie gekregen uit het programma Vidi om de nieuwe technieken verder te ontwikkelen.

Bron: ZonMW

 

Lees meer over:


Voor u geselecteerde artikelen

Casus: vrouw met hevige diarree en kortademigheid

Een vrouw klaagt over hevige diarree en kortademigheid. Daarnaast voelt zij zich zwak en is zij 10 kg afgevallen in de laatste 3 maanden. Wat is uw diagnose?

Videoconsult vs. fysiek consult: waar zitten de verschillen?

Broer en zus Martijn Stommel en Wyke Stommel onderzochten de verschillen tussen video- en fysieke consulten. Dit kan helpen bij goede implementatie van videoconsulten. “Patiënten moeten soms lang reizen. Dat is belastend, het kost tijd en meestal moet iemand mee.”

Zeven Routes naar een veerkrachtig zorgsysteem

Ons zorgstelsel kan duurzamer en menselijker terwijl ook kwaliteit, toegankelijkheid en betaalbaarheid geborgd zijn, meent Steven de Waal in zijn boek. “De zorginstelling verandert in een platform: minder managers en meer horizontaal management tussen zorgprofessionals.”

Wat als… jouw onderzoek plotseling is geasso­cieerd met de tabaks­industrie?

De farmaceut die het promotieonderzoek van Wytse van den Bosch financierde, werd plotseling overgenomen door een tabaksmultinational. Wat doe je dan als onderzoeker? “Door deze indirecte affiliatie ben je plotseling niet meer welkom op wetenschappelijke congressen.”

Meer rolmodel­len nodig in het medisch onderwijs

“De gezondheidszorg moet een afspiegeling zijn van de samenleving, dat is nu niet zo”, vindt Rashmi Kusurkar, hoogleraar inclusie en motivatie in medisch onderwijs. Er is behoefte aan meer inclusiviteit en diversiteit binnen het medisch onderwijs.

Zo deal je met de onzin van influencers in je spreekkamer

Patiënten vertrouwen influencers soms meer dan hun eigen arts. Jolanda van Boven en Annemie Galimont vertellen over hun ervaringen hiermee in de spreekkamer en hoe hiermee om te gaan. “Wees als arts alert dat je de patiënt goed voorlicht over de mogelijke gevolgen.”

‘Kunst kan de zorg transformeren’

Om de problemen van het overbelaste zorgsysteem het hoofd te bieden, moet kunst een structurele plaats krijgen, pleit Tineke Abma. “We willen duurzame programma’s van bewezen interventies vergoed door de zorgverzekeraar.”

Casus: jongen met gepig­menteerde huid­afwijking

Een tienjarige jongen heeft een opvallende laesie op de rechterbovenarm. Bij navraag blijkt deze laesie al jaren aanwezig. In de familie komen geen melanomen voor. De jongen heeft een blanco voorgeschiedenis. Wat is uw diagnose?

Casus: man met klachten van moeizaam plassen

Een man komt met een doorgemaakte blaasontsteking op uw spreekuur. Plassen gaat al een paar jaar langzaamaan moeilijker en moeilijker. De straal is zwak, nogal eens sproeiend en er wordt bijna altijd wat nagedruppeld. Persen helpt niet echt. Wat is uw diagnose?

Iedere arts moet zich voorbereiden op een leven lang leren

Welzijn is een voorwaarde voor professionele en persoonlijke ontwikkeling. En dat is in de medische sector meer dan ooit een punt van zorg, vindt Marjolein van de Pol. “De nieuwe bewegingen moet je gewoon volgen, in welke fase van je carrière je ook zit.”


0
Laat een reactie achterx