DOQ

Dr. Bos: ‘Dankzij de digitale vragenlijsten weet ik veel meer over mijn RA-patiënten’

Hoe kunnen reumatologen ervoor zorgen dat ze met hun RA-patiënten meer op één lijn komen te zitten? En dat alles bespreekbaar is in de spreekkamer? Die vraag hoopt dr. Wouter Bos, reumatoloog bij Reade in Amsterdam, te beantwoorden. “We moeten door dezelfde bril gaan kijken.

‘Hoe gaat het met u?’, vraagt een reumatoloog. ‘Uw bloedonderzoek en röntgenfoto’s zien er goed uit.’ Maar eigenlijk wil de patiënt tegen de reumatoloog zeggen dat het helemaal niet goed gaat. Vermoeidheid, niet meer werken en al dagen chagrijnig. Voor veel patiënten met reumatoïde artritis (RA) is dit zeer herkenbaar.

Vandaag of ‘de toekomst’?

Hoe een arts naar RA kijkt, is in de loop van de jaren veranderd, legt reumatoloog dr. Wouter Bos uit. “De angst voor de toekomst was vroeger altijd groter dan de angst voor vandaag. Is er schade te zien aan de gewrichten en zien de röntgenfoto’s er goed uit of niet? Maar patiënten vinden vandaag veel belangrijker dan de toekomst. Ik kan nú niet werken, ik ben nú moe en heb nú pijn. Inmiddels is de ziekteactiviteit ook belangrijker geworden voor de arts, daar zie je al een flinke verandering. Als arts onderzoek je de patiënt, je vraagt iets, je voelt iets, je consult is minder gericht op mogelijke schade door reuma in de toekomst. Maar bij de patiënt blijft nog steeds de focus liggen op hoe het op dat moment gaat. Denk aan: ik heb last van bijwerkingen, ik ben de hele tijd zo moe. De patiënt en de dokter kijken nog teveel door een andere bril. De uitdaging is om door dezelfde bril te gaan kijken.”

(Foto: Pixabay)

Slim voorbereiden op spreekuur

Om dat te bereiken en de verschillen in de spreekkamer te verkleinen werken Bos en zijn collega’s in Reade sinds een aantal jaren met informatie die de patiënt vooraf aanlevert. Een week voordat een patiënt een afspraak heeft in het ziekenhuis, krijgt hij of zij digitaal een vragenlijst. Door die lijst in te vullen, denk je na over hoe het met je gaat. Bos: “Net zoals ik mijn spreekuur voorbereid, is het ook goed als mijn patiënt dit doet. Even tien minuten zelfreflectie door het invullen van de vragenlijst. Wat je daar invult, gebruiken we  voor het gesprek in de spreekkamer.”

Meer halen uit het gesprek

Voor Bos is het een verademing om op deze manier te werken. “Ik weet veel meer over mijn patiënt. Ik krijg een beeld van hoe hij of zij de eigen gezondheid ziet. Ik leg mijn bevindingen en die van mijn patiënt naast elkaar en je ziet meteen waar er overlap zit en waar niet.” Niet iedereen vult de lijsten in en dat vindt reumatoloog Bos zonde. “Ik zeg dan altijd tegen deze mensen: ‘Hoe meer informatie ik over u heb, hoe beter ik voor u kan zorgen’. Dat is ook echt zo, het gesprek in de spreekkamer wordt beter als ik meer weet.”

“Bij de patiënt ligt de focus op hoe het op dát moment gaat. Denk aan: ‘ik heb last van bijwerkingen’, of: ‘ik ben de hele tijd zo moe’. De patiënt en de dokter kijken nog teveel door een andere bril.”

Dagboekje bijhouden

Nog niet alle ziekenhuizen werken op deze manier. Er zijn een paar voorlopers, zoals het Medisch Spectrum Twente en het Maasstad Ziekenhuis, en dus de reumatologen van Reade. Bos zou collega’s zeker aanraden om met een patiëntenvragenlijst te gaan werken en ook ReumaNederland steunt deze aanpak.

“Ik vind dat artsen altijd moeten vragen naar klachten, zoals vermoeidheid. Het simpele feit dat ernaar gevraagd wordt, dat er naar je geluisterd wordt en meegedacht,  is vaak al heel fijn voor mensen met reuma.”

Maar ook als een reumatoloog niet met vragenlijsten werkt, zijn er manieren voor RA-patiënten om te zorgen dat ze gehoord worden in de spreekkamer, zegt Bos. Ze kunnen een dagboekje bijhouden waarin ze elke week opschrijven hoe het gaat met de zaken die zij belangrijk vinden Dus niet alleen de pijn, maar ook energie, vermoeidheid, sociale leven. Patiënten kunnen cijfers geven tussen de 0 en 10 en dit een lange periode bijhouden.Dit boekje kunnen ze meenemen naar de afspraak, of digitaal bijhouden via de ReumaMeter. “Ik vind dat artsen altijd moeten vragen naar klachten, zoals vermoeidheid”, zegt Bos. “Moeheid komt vaak niet ter sprake als je er niet naar vraagt. Mensen met reuma weten wel dat er nog geen oplossing is voor vermoeidheid. Maar het simpele feit dat ernaar gevraagd wordt, dat er naar je geluisterd wordt en meegedacht,  is vaak al heel fijn voor mensen met reuma.”

Reumatoloog dr. Wouter Bos is in 2009 gepromoveerd en werkt sinds 2014 bij Reade. Sindsdien heeft hij zich gericht op het ontwikkelen en implementeren van een e-health-applicatie (de ReumaMeter) en het implementeren van patiënt gerapporteerde uitkomsten (PROMs).

Bron: ReumaNederland
Lees meer over:


Voor u geselecteerde artikelen

Hoe dramaseries artsen kunnen helpen bij morele keuzes

Drie afleveringen van House M.D. of Dexter op een avond kijken, puur voor de ontspanning? Voor zorgprofessionals kan het ook leerzaam zijn. Mediawetenschapper Merel van Ommen onderzocht hoe dramaseries artsen kunnen helpen om beter om te gaan met moreel ingewikkelde situaties.

Onderliggend denkpatroon stuurt voorschrijver bij keuze voor geneesmiddel

Het voorschrijven van geneesmiddelen is een afweging tussen richtlijnen, ervaring en patiëntkenmerken. Indeling in vier voorschrijversprofielen geeft inzicht in de eigen afwegingen. “En het helpt te begrijpen waarom een collega een andere beslissing neemt.”

‘Medicatiebeleid in de laatste levensfase kan beter’

6 op de 10 patiënten in de palliatieve fase krijgt door de huisarts medicatie voorgeschreven die niet langer passend is. Dat blijkt uit een onlangs verschenen factsheet van Nivel en PZNL. “We moeten voorschrijfgewoonten kritisch onder de loep nemen”, zegt Yvonne de Man, senior onderzoeker bij Nivel.

Casus: vrouw met pijnlijke oorschelp

Een 55-jarige vrouw heeft een hoed in haar hand als ze uw spreekkamer binnenkomt. Sinds een maand heeft zij ’s nachts last van pijn aan het linkeroor. Op de oorrand ziet u een nodulus die bij druk zeer pijnlijk is. Wat is uw diagnose?

‘Live well, die well’: rol van vrijwilligers in de laatste levensfase

Vrijwilligers aan het sterfbed in het ziekenhuis maken een groot verschil, stelt Anne Goossensen. Ze luisteren, troosten en verlichten de werkdruk van zorgverleners. “Ze bieden een luisterend oor en zijn aanwezig, zonder haast of medische agenda.”

Waarom melden vrouwen vaker bijwerkingen van medicijnen?

Vrouwen blijken vaker bijwerkingen van medicijnen te melden dan mannen. Onderzoeker Sieta de Vries van het UMC Groningen probeert te achterhalen hoe dit komt. En dat blijkt complexer dan het lijkt.

Gezondheid van mens, dier en natuur horen bij elkaar

Voorheen circuleerden het westnijl- en het usutuvirus alleen in Zuid-Europa. Maar inmiddels komen ze ook voor in Nederlandse vogels en muggen. Viroloog Marion Koopmans ziet daarin een duidelijke les: “De gezondheid van mensen kun je niet los zien van die van dieren en ecosystemen.”

Casus: hoestende man met koorts en dyspneu

Een 31-jarige Poolse man die vanwege de ziekte van Crohn wordt behandeld met infliximab bezoekt de SEH, omdat hij al twee weken hoest en benauwd is. Ook heeft hij koorts. Een antibioticumkuur van de huisarts heeft geen effect gehad. Wat is uw diagnose?

Casus: man met huidafwijking op de rug

Een 69-jarige man komt op uw spreekuur om een verruca seborrhoica in het gelaat te laten controleren. Bij algehele inspectie ziet u ook een huidafwijking op de rug. Wat is uw diagnose?

´Voorkom medicijn­resten, begin bij je eigen voorschrijven´

Minder diclofenac, lagere hormoondoses, terughoudend met azitromycine - zo kunnen zorgverleners volgens een recent rapport van het IVM bijdragen aan schoner water. “Aan de overwegingen die artsen maken bij voorschrijven zou ook duurzaamheid moeten worden toegevoegd.”