DOQ

Dr. Bos: ‘Dankzij de digitale vragenlijsten weet ik veel meer over mijn RA-patiënten’

Hoe kunnen reumatologen ervoor zorgen dat ze met hun RA-patiënten meer op één lijn komen te zitten? En dat alles bespreekbaar is in de spreekkamer? Die vraag hoopt dr. Wouter Bos, reumatoloog bij Reade in Amsterdam, te beantwoorden. “We moeten door dezelfde bril gaan kijken.

‘Hoe gaat het met u?’, vraagt een reumatoloog. ‘Uw bloedonderzoek en röntgenfoto’s zien er goed uit.’ Maar eigenlijk wil de patiënt tegen de reumatoloog zeggen dat het helemaal niet goed gaat. Vermoeidheid, niet meer werken en al dagen chagrijnig. Voor veel patiënten met reumatoïde artritis (RA) is dit zeer herkenbaar.

Vandaag of ‘de toekomst’?

Hoe een arts naar RA kijkt, is in de loop van de jaren veranderd, legt reumatoloog dr. Wouter Bos uit. “De angst voor de toekomst was vroeger altijd groter dan de angst voor vandaag. Is er schade te zien aan de gewrichten en zien de röntgenfoto’s er goed uit of niet? Maar patiënten vinden vandaag veel belangrijker dan de toekomst. Ik kan nú niet werken, ik ben nú moe en heb nú pijn. Inmiddels is de ziekteactiviteit ook belangrijker geworden voor de arts, daar zie je al een flinke verandering. Als arts onderzoek je de patiënt, je vraagt iets, je voelt iets, je consult is minder gericht op mogelijke schade door reuma in de toekomst. Maar bij de patiënt blijft nog steeds de focus liggen op hoe het op dat moment gaat. Denk aan: ik heb last van bijwerkingen, ik ben de hele tijd zo moe. De patiënt en de dokter kijken nog teveel door een andere bril. De uitdaging is om door dezelfde bril te gaan kijken.”

(Foto: Pixabay)

Slim voorbereiden op spreekuur

Om dat te bereiken en de verschillen in de spreekkamer te verkleinen werken Bos en zijn collega’s in Reade sinds een aantal jaren met informatie die de patiënt vooraf aanlevert. Een week voordat een patiënt een afspraak heeft in het ziekenhuis, krijgt hij of zij digitaal een vragenlijst. Door die lijst in te vullen, denk je na over hoe het met je gaat. Bos: “Net zoals ik mijn spreekuur voorbereid, is het ook goed als mijn patiënt dit doet. Even tien minuten zelfreflectie door het invullen van de vragenlijst. Wat je daar invult, gebruiken we  voor het gesprek in de spreekkamer.”

Meer halen uit het gesprek

Voor Bos is het een verademing om op deze manier te werken. “Ik weet veel meer over mijn patiënt. Ik krijg een beeld van hoe hij of zij de eigen gezondheid ziet. Ik leg mijn bevindingen en die van mijn patiënt naast elkaar en je ziet meteen waar er overlap zit en waar niet.” Niet iedereen vult de lijsten in en dat vindt reumatoloog Bos zonde. “Ik zeg dan altijd tegen deze mensen: ‘Hoe meer informatie ik over u heb, hoe beter ik voor u kan zorgen’. Dat is ook echt zo, het gesprek in de spreekkamer wordt beter als ik meer weet.”

“Bij de patiënt ligt de focus op hoe het op dát moment gaat. Denk aan: ‘ik heb last van bijwerkingen’, of: ‘ik ben de hele tijd zo moe’. De patiënt en de dokter kijken nog teveel door een andere bril.”

Dagboekje bijhouden

Nog niet alle ziekenhuizen werken op deze manier. Er zijn een paar voorlopers, zoals het Medisch Spectrum Twente en het Maasstad Ziekenhuis, en dus de reumatologen van Reade. Bos zou collega’s zeker aanraden om met een patiëntenvragenlijst te gaan werken en ook ReumaNederland steunt deze aanpak.

“Ik vind dat artsen altijd moeten vragen naar klachten, zoals vermoeidheid. Het simpele feit dat ernaar gevraagd wordt, dat er naar je geluisterd wordt en meegedacht,  is vaak al heel fijn voor mensen met reuma.”

Maar ook als een reumatoloog niet met vragenlijsten werkt, zijn er manieren voor RA-patiënten om te zorgen dat ze gehoord worden in de spreekkamer, zegt Bos. Ze kunnen een dagboekje bijhouden waarin ze elke week opschrijven hoe het gaat met de zaken die zij belangrijk vinden Dus niet alleen de pijn, maar ook energie, vermoeidheid, sociale leven. Patiënten kunnen cijfers geven tussen de 0 en 10 en dit een lange periode bijhouden.Dit boekje kunnen ze meenemen naar de afspraak, of digitaal bijhouden via de ReumaMeter. “Ik vind dat artsen altijd moeten vragen naar klachten, zoals vermoeidheid”, zegt Bos. “Moeheid komt vaak niet ter sprake als je er niet naar vraagt. Mensen met reuma weten wel dat er nog geen oplossing is voor vermoeidheid. Maar het simpele feit dat ernaar gevraagd wordt, dat er naar je geluisterd wordt en meegedacht,  is vaak al heel fijn voor mensen met reuma.”

Reumatoloog dr. Wouter Bos is in 2009 gepromoveerd en werkt sinds 2014 bij Reade. Sindsdien heeft hij zich gericht op het ontwikkelen en implementeren van een e-health-applicatie (de ReumaMeter) en het implementeren van patiënt gerapporteerde uitkomsten (PROMs).

Bron: ReumaNederland
Lees meer over:


Voor u geselecteerde artikelen

Casus: vrouw met hevige diarree en kortademigheid

Een vrouw klaagt over hevige diarree en kortademigheid. Daarnaast voelt zij zich zwak en is zij 10 kg afgevallen in de laatste 3 maanden. Wat is uw diagnose?

Videoconsult vs. fysiek consult: waar zitten de verschillen?

Broer en zus Martijn Stommel en Wyke Stommel onderzochten de verschillen tussen video- en fysieke consulten. Dit kan helpen bij goede implementatie van videoconsulten. “Patiënten moeten soms lang reizen. Dat is belastend, het kost tijd en meestal moet iemand mee.”

Zeven Routes naar een veerkrachtig zorgsysteem

Ons zorgstelsel kan duurzamer en menselijker terwijl ook kwaliteit, toegankelijkheid en betaalbaarheid geborgd zijn, meent Steven de Waal in zijn boek. “De zorginstelling verandert in een platform: minder managers en meer horizontaal management tussen zorgprofessionals.”

Wat als… jouw onderzoek plotseling is geasso­cieerd met de tabaks­industrie?

De farmaceut die het promotieonderzoek van Wytse van den Bosch financierde, werd plotseling overgenomen door een tabaksmultinational. Wat doe je dan als onderzoeker? “Door deze indirecte affiliatie ben je plotseling niet meer welkom op wetenschappelijke congressen.”

Meer rolmodel­len nodig in het medisch onderwijs

“De gezondheidszorg moet een afspiegeling zijn van de samenleving, dat is nu niet zo”, vindt Rashmi Kusurkar, hoogleraar inclusie en motivatie in medisch onderwijs. Er is behoefte aan meer inclusiviteit en diversiteit binnen het medisch onderwijs.

Zo deal je met de onzin van influencers in je spreekkamer

Patiënten vertrouwen influencers soms meer dan hun eigen arts. Jolanda van Boven en Annemie Galimont vertellen over hun ervaringen hiermee in de spreekkamer en hoe hiermee om te gaan. “Wees als arts alert dat je de patiënt goed voorlicht over de mogelijke gevolgen.”

‘Kunst kan de zorg transformeren’

Om de problemen van het overbelaste zorgsysteem het hoofd te bieden, moet kunst een structurele plaats krijgen, pleit Tineke Abma. “We willen duurzame programma’s van bewezen interventies vergoed door de zorgverzekeraar.”

Casus: jongen met gepig­menteerde huid­afwijking

Een tienjarige jongen heeft een opvallende laesie op de rechterbovenarm. Bij navraag blijkt deze laesie al jaren aanwezig. In de familie komen geen melanomen voor. De jongen heeft een blanco voorgeschiedenis. Wat is uw diagnose?

Casus: man met klachten van moeizaam plassen

Een man komt met een doorgemaakte blaasontsteking op uw spreekuur. Plassen gaat al een paar jaar langzaamaan moeilijker en moeilijker. De straal is zwak, nogal eens sproeiend en er wordt bijna altijd wat nagedruppeld. Persen helpt niet echt. Wat is uw diagnose?

Iedere arts moet zich voorbereiden op een leven lang leren

Welzijn is een voorwaarde voor professionele en persoonlijke ontwikkeling. En dat is in de medische sector meer dan ooit een punt van zorg, vindt Marjolein van de Pol. “De nieuwe bewegingen moet je gewoon volgen, in welke fase van je carrière je ook zit.”


0
Laat een reactie achterx