Dr. De Vos: ‘Ook ná het overlijden van mijn schoonvader werd ik getroffen door de warmte van de zorgverleners op mijn afdeling’

mm
Gerben Stolk
Redactioneel,
18 februari 2020

Een patiënt die je bijblijft, die impact heeft. Neuroloog dr. Margo de Vos vertelt over de spoedopname van haar schoonvader na een beroerte op haar eigen afdeling. “Ik bekeek de zaken deze keer eens niet vanuit het medisch oogpunt. Mijn schoonvader had basiszorg nodig. Maar dankzij de bejegening en houding van het verplegend personeel, ook richting de familie, was sprake van topzorg.”

Basiszorg veranderen in topzorg. Neuroloog Margo de Vos zag dit op haar eigen afdeling in het Martini Ziekenhuis gebeuren tijdens de opname van haar schoonvader. In de plotse hoedanigheid van ‘familielid van een patiënt’ merkte ze hoe verpleegkundigen het verschil maakten door aandacht te hebben voor de zogeheten kleine dingen. Als arts waren die haar nooit in die mate opgevallen.

Neuroloog Margot de Vos

Spoedambulance

“Als echtgenoot van een neuroloog heeft mijn man dikwijls gehoord wat te doen wanneer iemand een beroerte heeft gekregen: 112 bellen en om een spoedambulance vragen. Hij aarzelde dan ook geen moment toen hij zijn vader thuis hiermee aantrof. Ik was de volgende die hij belde; om te vertellen dat zijn vader werd vervoerd naar het ziekenhuis en de afdeling waar ik werk. Op dat moment had ik ook dienst.”

Van ‘witte jas’ naar familielid

Het heeft niet de voorkeur dat een arts de diagnose stelt en behandeling uitvoert bij een familielid. “Daarom boog een collega zich over mijn schoonvader”, vertelt ze. “In deze situatie droeg ik dus opeens geen witte jas meer en was ik – zoals zovelen dat dagelijks worden – familielid van een patiënt. Ik bekeek de zaken deze keer eens

 

Login om verder te lezen

Nog geen account? Meld u hier gratis aan.

Deel dit artikel