Dr. Janssens: ‘Steeds moesten wij de patiënt vertellen dat er wéér iets aan de hand was’

mm
Gerben Stolk
Redactioneel,
16 maart 2020

Een patiënt die je bijblijft, die impact heeft. Talloze tegenslagen, maar steeds weer een stip op de horizon. Dr. Kees Janssens, cardioloog van ZorgSaam in Zeeuws-Vlaanderen, heeft bewondering voor een patiënt die door de jaren heen bij elke persoonlijke tragedie in staat was zich te herpakken en nieuwe doelen te stellen. En zie: de man is nu een zeventiger en voelt zich beter dan hij in decennia heeft gedaan.

“Sinds 2001 werk ik bij ZorgSaam”, vertelt cardioloog dr. Janssens. “In de beginperiode kwam een man op consult die ik tot op de dag van vandaag nog regelmatig zie. Hij heeft zo ongeveer alles voor zijn kiezen gekregen wat je kunt meemaken op cardiaal gebied. En nog veel méér. Hij heeft veel zwarte sneeuw gezien. De ellende begon overigens al lang voordat ik cardioloog was.”

Cardioloog Kees Janssens

Hartfalen als dertiger

“Begin jaren tachtig, meneer was pas in de dertig, kreeg hij voor de eerste keer een hartinfarct. De behandelmogelijkheden waren toen niet zo groot als tegenwoordig, maar het probleem kon worden opgelost met medicatie. Dat was bijzonder, want destijds was hartfalen een van de belangrijkste doodsoorzaken bij mannen. Een paar jaar later werd hij opnieuw getroffen door een hartinfarct, waarna is overgegaan tot een bypassoperatie. Bij de man is in de loop der tijd ook een ICD ingebracht en een dotterprocedure gevolgd.”

“Steeds stelden patiënt en dokters de vraag: heeft het zin om te behandelen? Steeds was het antwoord: ja, want daarna zou het in orde moeten zijn”

Achteruitgang pompfunctie

“Het grootste probleem door de jaren

 

Login om verder te lezen

Nog geen account? Meld u hier gratis aan.

Deel dit artikel