DOQ

Dr. Tchetverikov: ‘Dit onderzoek geeft een beter beeld van artritis psoriatica en meer zicht op de behandelresultaten’

In acht jaar tijd hebben de reumatologen van vijftien behandelcentra in Zuidwest-Nederland gegevens verzameld van ruim achthonderd patiënten met artritis psoriatica. De database is inmiddels een van de grootste ter wereld op dit gebied. De verzamelde kennis kan nu worden ingezet voor gericht onderzoek naar de beste behandeling.

Reumatoloog dr. Ilja Tchetverikov van het Albert Schweitzer ziekenhuis voegde onlangs de achthonderdste deelnemer toe aan de DEPAR-database (Dutch South-West Early Psoriatic Arthritis Registry). Hij en zijn collega’s in Dordrecht doen al vanaf de eerste dag in 2013 mee en zijn samen goed voor maar liefst 173 van de eerste achthonderd deelnemers. Tchetverikov noemt de database uniek in aard en omvang, maar vooral van grote waarde voor de toekomstige behandeling van patiënten.

Reumatoloog dr. Ilja Tchetverikov bekijkt met reumapatiënt Klarie Stigter, de 800ste onderzoeksdeelnemer, de
gevolgen van artritis psoriatica in haar handen. (Foto: Albert Schweitzer ziekenhuis)

Later profijt

Patiënten met artritis psoriatica die deelnemen aan het onderzoek vullen gedurende meerdere jaren vragenlijsten in, over onder meer welke klachten zij ervaren in welke gewrichten, hoe ze zich voelen op welke momenten en hoe goed en snel de behandeling die zij krijgen aanslaat.

“Door de schat aan gegevens kunnen we nu samen met de patiënt een beter behandelplan opstellen”

Onverwachte verschillen

Tchetverikov: “Dankzij dit onderzoek krijgen we een veel beter beeld van artritis psoriatica dan we voorheen hadden en veel meer zicht op de behandelresultaten. Door de schat aan gegevens kunnen we nu samen met de patiënt een beter behandelplan opstellen. Er zijn ook inzichten ontstaan die we totaal niet verwachtten, bijvoorbeeld dat er verschil is in effectiviteit van bepaalde medicijnen tussen verschillende leeftijden en geslachten.”

Vervolgstudies

De studie is op een punt gekomen waarop afgeleide studies gaan plaatsvinden op basis van de bevindingen. Zo is het onderzoek Behandelstrategieën gericht op minimale ziekteactivtiteit in atritis psoriatica van start gegaan, waarvoor 120 nieuwe patiënten nodig zijn die net de diagnose hebben gekregen in één van de aan DEPAR deelnemende ziekenhuizen. “We gaan de werkzaamheid van een nieuw medicijn bestuderen, door dit aan de ene groep patiënten wel te geven en aan de andere niet”, aldus Tchetverikov. “Dit middel werd al wel in een later ziektestadium voorgeschreven en nu willen we weten of direct starten een betere uitkomst geeft.”

“Nu we een stevige basiskennis hebben vergaard, kunnen we verder de diepte in”

Meerwaarde

Deze onderzoeksvraagstelling is voortgekomen uit de bevindingen van de DEPAR-studie. Het bouwen aan de oorspronkelijke database gaat intussen gewoon door. De kennis wordt internationaal gedeeld en inmiddels is er al een tweede onderzoeker op aan het promoveren. “Nu we een stevige basiskennis hebben vergaard, kunnen we verder de diepte in”, zegt Tchetverikov. “Steeds meer gefundeerde keuzes zullen uiteindelijk leiden tot zorg die echt meerwaarde biedt voor de patiënt en voor het hele zorgstelsel. De inzet van de afgelopen acht jaar gaat zich nu op allerlei manieren terugbetalen.”

Bron: Albert Schweitzer Ziekenhuis
Lees meer over:


Voor u geselecteerde artikelen

‘Bevolkings­onderzoek sluit onvoldoende aan bij mensen met verstande­lijke beperking’

Mensen met een verstandelijke beperking nemen veel minder vaak deel aan bevolkingsonderzoeken naar kanker dan de algemene bevolking, vertelt Amina Banda. Ook krijgen zij minder vaak vervolgonderzoek. “Deze groep kan allerlei barrières voor deelname ervaren.”

Vertragen, verdragen en verbinden in moeilijke gesprekken

In de palliatieve zorg spelen niet alleen emoties bij de patiënt een rol, maar ook bij de zorgverlener. Machteld Muller legt uit hoe zelfinzicht helpt bij verbinding met je patiënt. “Herkennen van je eigen ‘rode knoppen’ helpt om uit vervelende dynamieken te blijven.”

Hoe je medische misinformatie als zorgverlener kunt aanpakken

Waarom geloven mensen dat zonnebrandcrème gevaarlijk is, of wantrouwen ze bewezen interventies zoals vaccins? Tom van Bommel vertelt over de mechanismen achter zulke overtuigingen. “Technieken waarmee misinformatie zich verspreidt, kunnen óók ten goede worden ingezet.”

Casus: patiënte met dyspnoe naar de EHH

Een oudere obese vrouw presenteert zich op de Eerste Hart Hulp vanwege dyspnoe. Die begon twee weken geleden en was aanvankelijk inspanningsgebonden, nu ook bij platliggen. Ze plast nog maar kleine beetjes sinds drie dagen. Wat is uw diagnose?

Casus: patiënt met progressieve inspanningsdyspneu

Een patiënt presenteert zich met progressieve inspanningsdyspneu. Voorheen was hij in staat om zonder klachten te tennissen, nu ervaart hij kortademigheid bij stevig doorwandelen. Er is geen sprake van hoesten, sputumproductie of koorts. Wat is uw diagnose?

Uitgebreid bloedonderzoek met één simpele vingerprik

Capillaire bloedafname via een vingerprik blijkt bij meer dan 30 standaardbepalingen een goed alternatief voor venapunctie, concludeerde Martijn Doeleman. “Patiënten kunnen zelf de vingerprik doen. Gewoon thuis, wanneer het hen uitkomt.”

Cultuur­sensitieve zorg in de praktijk: lessen van Mammarosa

Taal- en cultuurverschillen kunnen de communicatie met zorgverleners flink bemoeilijken. Stichting Mammarosa biedt hierin uitkomst. Samia Kasmi vertelt hoe belangrijk cultuursensitieve communicatie is, en hoe artsen hierin het verschil kunnen maken.

‘Er is een trend naar meer visuele informatie’

“Voor patiënten blijkt de juiste toedieningsroute van een geneesmiddel niet altijd vanzelfsprekend te zijn”, vertellen Yara Mangindaan en Nike Everaarts-de Gruyter. Zij hielpen medicijnpictogrammen te ontwikkelen die ondersteunen bij goed gebruik van geneesmiddelen.

Werkbereidheid bij een crisis niet vanzelf­sprekend

Ziekenhuizen kunnen tijdens een crisis niet blind vertrouwen op hun personeel, concluderen Dennis Barten en Lindsy Engels. Werkbereidheid hangt sterk af van verschillende factoren. “Het is belangrijk om te ontdekken wat nodig is om voor te bereiden op crisissituaties.”

Casus: man met dysfonie­klachten

Een 42-jarige man komt op uw spreekuur met dysfonieklachten, twee maanden geleden ontstaan in een periode van veel hoesten. Aan het einde van de dag worden de klachten erger en het is lastig om een lang gesprek te voeren. Wat is uw diagnose?