Dr. Van Aken: ‘Beeldbellen is een prettige toevoeging aan het palet van consultmogelijkheden’

mm
Gerben Stolk
Redactioneel,
11 september 2020

De coronatijd heeft niet alleen kommer en kwel gebracht. Zo bleek de crisis voor menige zorgprofessional of -organisatie hét moment te zijn om nu eens vaart te zetten achter beeldbellen. De polikliniek interne geneeskunde van het HagaZiekenhuis bijvoorbeeld heeft goede ervaringen opgedaan. “Als servicegerichte instelling kunnen wij onze patiënten nu een extra type consult aanbieden”, zegt internist-endocrinoloog Maarten van Aken.

Wel een persoonlijk en nuttig gesprek met de arts, maar geen reis naar het ziekenhuis. Patiënten van de polikliniek interne geneeskunde die daarvoor geschikt worden geacht, krijgen sinds het voorjaar van het secretariaat in het HagaZiekenhuis de uitnodiging te beeldbellen met hun dokter. Vinden zij dat zelf ook een goed idee? Dan ontvangen ze per sms een activatiecode om de door het bedrijf BeterDichtbij ontwikkelde app voor beeldbellen te downloaden. Vervolgens krijgen zij op het afgesproken moment hun arts te zien op het beeldscherm van bijvoorbeeld hun smartphone of iPad.

Internist-endocrinoloog Maarten van Aken

De coronacrisis heeft beeldbellen in een stroomversnelling gebracht.”

Stroomversnelling

“Binnen onze polikliniek lag dit idee al een tijd op de plank”, zegt Maarten van Aken. “Het was een langgekoesterde wens. De coronacrisis heeft beeldbellen in een stroomversnelling gebracht.”

Logisch ook: in een tijd van social distancing en ‘niet onnodig de deur uitgaan’, is beeldconsult een uitgelezen methode om patiënten tóch te blijven zien. Van Aken: “Een aantal van onze internisten communiceert nu niet alleen tijdens fysieke c

 

Login om verder te lezen

Nog geen account? Meld u hier gratis aan.

, , , , , , , ,
Deel dit artikel