DOQ

Een keuzehulp is een middel, geen doel op zich

De inzet van keuzehulpen, als hulpmiddel bij het samen beslissen, neemt een enorme vlucht. Het aantal keuzehulpen groeit, evenals het aantal ziekenhuizen dat het instrument aanbiedt. Directeur en sociaal onderneemster Regina The van ZorgKeuzeLab hoopt op nog meer draagvlak bij artsen. “Onze keuzehulpen bieden geen eenvoudige keuzes tussen a en b.”

Een keuzehulp doet precies wat het woord zegt: patiënten en hun behandelteam helpen bij kiezen. Kiezen tussen behandelingen, maar bijvoorbeeld ook kiezen om even niets te doen. Regina The, oprichtster en directeur van ZorgKeuzeLab, legt graag de nadruk op kwaliteit van zorg. “Met een keuzehulp bouw je een time-out in na het slechtnieuwsgesprek”, stelt ze. En ook: “Een keuzehulp is een middel voor artsen om een proces goed te laten verlopen, geen doel op zich.”

“Een patiënt onthoudt bij een eerste gesprek een kwart van de informatie en een deel vaak ook nog verkeerd”

Directeur en sociaal onderneemster Regina The

Ontwikkeling

The is van oorsprong industrieel ontwerper en kwam in aanraking met dilemma’s rond behandelingen door een eigen ervaring. Samen met haar partner richtte ze ZorgKeuzeLab op. Tien jaar later staat de teller op ruim dertig keuzehulpen met meer dan tachtig keuzes. De onderwerpen oncologie en chronische aandoeningen domineren. “We ontwikkelen ze in samenwerking met wetenschappelijke beroeps- en patiëntenverenigingen en testen ze uitgebreid in ziekenhuizen. We richten ons op de medisch specialistische behandelkeuzes. Ziekenhuizen kunnen een abonnement afnemen als ze de keuzehulpen willen inzetten.”

Drie stappen

De keuzehulpen bieden altijd drie stappen en ondersteunen het samen beslissen. De eerste stap is bij de diagnose, tijdens het gesprek tussen arts en patiënt. De arts gebruikt dan een uitreikvel met informatie en een voorgedrukte tekening en kan die personaliseren om de diagnose en behandelopties uit te leggen. Aan het eind van het gesprek krijgt de patiënt deze mee. The: “We weten dat een patiënt bij een eerste gesprek een kwart van de informatie onthoudt en een deel vaak ook nog verkeerd. Met het uitreikvel geeft de arts informatie en direct een uitnodiging om mee te denken en mee te beslissen.”
Thuis kan de patiënt dan inloggen op de keuzehulp en vragen beantwoorden en reageren op stellingen. “Dan rolt er een overzicht uit van wat de patiënt belangrijk vindt. Dat overzicht noemen we een gespreksstarter voor de volgende afspraak. De derde stap is dan het samen beslissen over het vervolg.”

“Artsen zeggen vaak ‘dat doe ik allang’. Maar is dat zo?”

Samen beslissen

Het onderwerp samen beslissen levert flinke discussies op in de zorg, merkt The. “Artsen zeggen vaak ‘dat doe ik allang’. Maar is dat zo? Vaak gaat het toch meer om ‘informed consent’, artsen geven informatie en vragen toestemming. Bieden ze wel opties? En ook alle opties? Wat doe je bijvoorbeeld als een patiënt een bepaalde behandeling wil, maar jouw ziekenhuis die niet biedt? Of als veel meer patiënten kiezen voor geen behandeling? Dan heb je derving van inkomsten. Dat kán op de achtergrond meespelen, het is heel complex.”
Ondanks de discussies ziet de directeur van ZorgKeuzeLab geen weg terug meer. Patiënten willen kiezen. “Het gaat voor patiënten niet altijd over maximale effectiviteit, maar ook over wat het betekent voor hun kwaliteit van leven. Daar houden we goed rekening mee. Onze keuzehulpen bieden geen eenvoudige keuzes tussen a en b, maar ondersteuning bij complexere keuzes. Er is niet altijd sprake van gelijkwaardige keuzes. Het is echt heel persoonlijk wat je als patiënt kiest.”

Cultuuromslag

De cultuuromslag naar meer samen beslissen zal zich doorzetten, voorspelt Regina The. “Patiënten zullen steeds meer vragen om andere opties. En vertellen wat zij zelf belangrijk vinden, bijvoorbeeld in de palliatieve fase. Ook ziekenhuizen zien de meerwaarde daarvan in. Vijf tot acht jaar geleden moesten we er nog hard aan trekken om in een ziekenhuis een implementatieonderzoek voor een nieuwe keuzehulp te doen. Dat is nu anders.”
Toch heeft The nog wel wensen. “Wij willen meer draagvlak creëren bij een brede groep artsen. Door onze ervaringen kan ik zeggen dat een keuzehulp uiteindelijk geen extra tijd kost. In het begin is het wel een investering, maar gaandeweg bij het kiezen en tijdens de behandeling levert het tijd op.”

Lees meer over:


Voor u geselecteerde artikelen

Casus: vrouw met hevige diarree en kortademigheid

Een vrouw klaagt over hevige diarree en kortademigheid. Daarnaast voelt zij zich zwak en is zij 10 kg afgevallen in de laatste 3 maanden. Wat is uw diagnose?

Videoconsult vs. fysiek consult: waar zitten de verschillen?

Broer en zus Martijn Stommel en Wyke Stommel onderzochten de verschillen tussen video- en fysieke consulten. Dit kan helpen bij goede implementatie van videoconsulten. “Patiënten moeten soms lang reizen. Dat is belastend, het kost tijd en meestal moet iemand mee.”

Zeven Routes naar een veerkrachtig zorgsysteem

Ons zorgstelsel kan duurzamer en menselijker terwijl ook kwaliteit, toegankelijkheid en betaalbaarheid geborgd zijn, meent Steven de Waal in zijn boek. “De zorginstelling verandert in een platform: minder managers en meer horizontaal management tussen zorgprofessionals.”

Wat als… jouw onderzoek plotseling is geasso­cieerd met de tabaks­industrie?

De farmaceut die het promotieonderzoek van Wytse van den Bosch financierde, werd plotseling overgenomen door een tabaksmultinational. Wat doe je dan als onderzoeker? “Door deze indirecte affiliatie ben je plotseling niet meer welkom op wetenschappelijke congressen.”

Meer rolmodel­len nodig in het medisch onderwijs

“De gezondheidszorg moet een afspiegeling zijn van de samenleving, dat is nu niet zo”, vindt Rashmi Kusurkar, hoogleraar inclusie en motivatie in medisch onderwijs. Er is behoefte aan meer inclusiviteit en diversiteit binnen het medisch onderwijs.

Zo deal je met de onzin van influencers in je spreekkamer

Patiënten vertrouwen influencers soms meer dan hun eigen arts. Jolanda van Boven en Annemie Galimont vertellen over hun ervaringen hiermee in de spreekkamer en hoe hiermee om te gaan. “Wees als arts alert dat je de patiënt goed voorlicht over de mogelijke gevolgen.”

‘Kunst kan de zorg transformeren’

Om de problemen van het overbelaste zorgsysteem het hoofd te bieden, moet kunst een structurele plaats krijgen, pleit Tineke Abma. “We willen duurzame programma’s van bewezen interventies vergoed door de zorgverzekeraar.”

Casus: jongen met gepig­menteerde huid­afwijking

Een tienjarige jongen heeft een opvallende laesie op de rechterbovenarm. Bij navraag blijkt deze laesie al jaren aanwezig. In de familie komen geen melanomen voor. De jongen heeft een blanco voorgeschiedenis. Wat is uw diagnose?

Casus: man met klachten van moeizaam plassen

Een man komt met een doorgemaakte blaasontsteking op uw spreekuur. Plassen gaat al een paar jaar langzaamaan moeilijker en moeilijker. De straal is zwak, nogal eens sproeiend en er wordt bijna altijd wat nagedruppeld. Persen helpt niet echt. Wat is uw diagnose?

Iedere arts moet zich voorbereiden op een leven lang leren

Welzijn is een voorwaarde voor professionele en persoonlijke ontwikkeling. En dat is in de medische sector meer dan ooit een punt van zorg, vindt Marjolein van de Pol. “De nieuwe bewegingen moet je gewoon volgen, in welke fase van je carrière je ook zit.”