DOQ

Elektronisch monitoren helpt om handhygiëne zorgprofessionals te verbeteren

Contacteczeem en handeczeem bij artsen en andere zorgprofessionals kan hen ervan weerhouden om handdesinfectiemiddelen te gebruiken, wat een risicofactor is voor de patiëntveiligheid vanwege het grotere risico op infectie en verspreiding onder patiënten. Een interventie voor het elektronisch monitoren van handcrèmegebruik en feedback blijkt een succesvolle strategie voor het verbeteren van de naleving van handhygiënerichtlijnen onder zorgprofessionals. Dit blijkt uit promotieonderzoek van Maryam Soltanipoor die hier eind juni op promoveert.

De huid van artsen en andere zorgprofessionals wordt dagelijks blootgesteld aan ‘nat werk’. Frequente en cumulatieve blootstelling aan irritatieve stoffen zoals zepen, water en oplosmiddelen kunnen resulteren in irritatief contact eczeem (CE) en vooral in handeczeem (HE). Het chronisch worden van de ziekte gaat gepaard met een hoge ziektelast voor patiënten met grote gevolgen voor de kwaliteit van leven. Mogelijke gevolgen zijn arbeidsongeschiktheid, arbeidsverzuim en productieverlies. Dit leidt tot hoge kosten voor de werkgevers en de maatschappij. Ook staat het ter discussie of HE een risico met zich meebrengt voor de patiëntveiligheid. Niet alleen is de huid van zorgprofessionals met HE meer vatbaar voor infecties, het weerhoudt hen er ook van handdesinfectiemiddelen te gebruiken, met als gevolg een groter risico op infectie en verspreiding (onder patiënten).

Gedragsverandering nodig

Irritatief CE ontstaat als gevolg van cumulatieve schade aan de huidbarriere. Derhalve wordt het belang van de juiste handverzorging, ter bescherming en verhoging van de belastbaarheid van de huid, benadrukt in verschillende richtlijnen voor preventie van (arbeidgerelateerde) CE. In de richtlijnen wordt beschreven dat indifferente therapie (het gebruik van verzorgende, geen geneesmiddelen bevattende crèmes) de basis vormt voor adequate huidverzorging. Echter, in de praktijk is het gebruik van handcrèmes onder zorgprofessionals vrij laag en blijft het bevorderen van de benodigde gedragsverandering een uitdaging in preventieve programma’s.

Betere handhygiëne

Het hoofddoel van het promotieonderzoek van Maryam Soltanipoor was daarom gericht op het ontwikkelen van een strategie om handverzorging onder zorgprofessionals te bevorderen. Hiertoe werd een interventie ontwikkeld gebaseerd op het elektronisch monitoren van handcrèmegebruik en feedback; een strategie die succesvol bleek te zijn voor betere naleving van de handhygiëne-richtlijnen in de gezondheidszorg.

Irritatieve middelen

Daarnaast heeft ze ook onderzoek gedaan naar de effecten van veelgebruikte irritatieve middelen op de huidbarrière en de inflammatiore respons, aangezien dit in de gezondheidszorg van belang is voor risicoinventarisatie en uiteindelijk de preventie van HE.

Dit heeft uiteindelijk geleid tot de volgende onderzoeksdoelstellingen:
-Het onderzoeken van de effectiviteit van een interventieprogramma voor het verminderen van HE-symptomen door het verbeteren van handverzorging onder zorgverleners.
-Het onderzoeken van de effecten van veelgebruikte irritatie stoffen op de huidbarriere en de inflammatie respons bij gezonde proefpersonen en proefpersonen met (een geschiedenis van) atopische dermatitis.

Eind juni verdedigt Soltanipoor haar proefschrift aan het AMC.

Klik hier voor het proefschrift ‘Irritant contact dermatitis. A strategy for prevention in Dutch health care workers’

Bron: AMC

 

Lees meer over:


Voor u geselecteerde artikelen

Casus: patiënte met dyspnoe en oedeem in het gelaat

Een 66-jarige vrouw presenteert zich met sinds drie weken progressief verminderde inspanningstolerantie en met name ’s ochtends een zwelling van het gelaat. Overdag verbeteren de klachten deels. Wat is uw diagnose?

Wat je verwacht, voel je: wat zorgverleners kunnen leren van placebo-effecten

Wat patiënten verwachten, beïnvloedt direct hoe zij pijn of bijwerkingen ervaren. Henriët van Middendorp legt uit hoe placebo- en nocebo-effecten werken, en hoe zorgverleners deze bewust en ethisch kunnen inzetten in de praktijk.

Trots op goed werkend meld­systeem voor bijwerk­ingen

Agnes Kant wijst op het belang van meer onderzoek naar bijwerkingen en roept zorgverleners op te blijven melden bij het Bijwerkingenmeldsysteem. “Van 70% van de geneesmiddelen is nog onduidelijk of deze veilig tijdens de zwangerschap gebruikt kunnen worden.”

Wandelend naar een betere gezondheid

Matthijs van der Poel combineert als huisarts en sportliefhebber zorg en beweging. Met stichting Looprecept wandelt hij wekelijks met patiënten – goed voor lijf, hoofd én verbinding. “Het is heel laagdrempelig en dat verklaart denk ik ook het succes.”

De patiënt doet lastig, en dan?

Patiënten met een persoonlijkheidsstoornis kunnen soms veel losmaken, zowel in het behandeltraject als bij de arts. Thom van den Heuvel geeft handvatten voor het omgaan met deze patiëntengroep. “Het contact vraagt meer tijd en legt tegelijk emotionele druk op de arts."

Vind meertalige zorgverleners via ikspreekmeerdan.nl

Als anios in een huisartsenpraktijk in Amsterdam merkte Daan Frehe dat taal voor veel patiënten een barrière vormt voor het krijgen van goede zorg. “Via ikspreekmeerdan.nl kan nu een zorgverlener met een gedeelde taal en cultuur gevonden worden. Dat is enorm waardevol.”

Casus: man met een veranderde vlek op het been

Een 72-jarige man presenteert zich op uw spreekuur met een veranderde plek op het bovenbeen rechts. De vlek is gegroeid en van kleur veranderd. De patiënt heeft een licht huidtype en een voorgeschiedenis van basaalcelcarcinoom. Wat is uw diagnose?

Maak van wachttijd in de ggz hersteltijd: vijf praktische adviezen

Sanne Booij en Christien Slofstra willen af van de stille wachttijd in de ggz. Met hulp van de huisarts kan het herstel al beginnen, nog vóór de intake. “Deze periode hoeft geen verloren tijd te zijn.”

Beteugelen geneesmiddel­prijzen noodzakelijk voor betaalbare zorg

Wilbert Bannenberg strijdt met Stichting Farma ter Verantwoording tegen excessieve geneesmiddelprijzen. Zijn missie: winsten beteugelen om zorg toegankelijk te houden. “Geneesmiddelprijzen moeten beteugeld gaan worden, anders wordt de zorg onbetaalbaar.”

Casus: vrouw met veranderd defecatiepatroon

Een vrouw wordt naar de polikliniek gestuurd in verband met een veranderd defecatiepatroon. Ze heeft wat frequenter dan gebruikelijk ontlasting. Er zijn wat vage buikklachten in de zin van rommelingen en krampen. Ze gebruikt geen medicatie. Wat is uw diagnose?