DOQ

Empathie in de spreekkamer: authentiek zijn is belangrijk

Empathie; menig aio huisartsgeneeskunde worstelt met dit begrip. En nog meer met de vraag hoe je empathie inzet in de praktijk.  Ex-huisarts Frans Derksen deed jarenlang onderzoek naar het begrip empathie. Om jonge (en ervaren) artsen een steuntje in de rug te geven bij empathisch gedrag tegenover patiënten, schreef Derksen het leerboek ‘Empathie in de spreekkamer’.

Kun je geen huisarts worden als je geen empathisch vermogen hebt? “Dat vind ik te zwart-wit gesteld”, antwoordt Derksen. “In elke mens zit het vermogen tot empathie, daarvan ben ik overtuigd. Als huisarts in opleiding moet je op zoek naar je eigen vorm, en moet je op je eigen manier empathie leren gebruiken. Daarbij heb je wel een voorsprong als je van huis uit al empathische gevoelens hebt meegekregen. Maar met lerend toetsen is het te leren aan veel huisartsen. Hoe meer kennis je over het concept krijgt, hoe beter en hoe langer de vaardigheden aan een ‘kapstok’ kunnen blijven hangen.”

Auteur dr. Frans Derksen

Onderzoek naar empathie

Dat empathie een abstract begrip is voor veel aio’s huisartsgeneeskunde merkte Frans Derksen in het onderzoek dat hij deed. Hij nam hun mening over empathie tussen huisarts en patiënt onder de loep en hun ervaringen met het onderwijs over empathie. Niet zijn eerste onderzoek, want hij publiceerde kort na het stoppen met zijn praktijk in 2010 al het boek ‘Empathie, bestaat ze nog?’. Dit leidde tot een promotieonderzoek naar empathie. “Het is een onderwerp waarbij weinig wordt stilgestaan, terwijl het zo belangrijk is”, zegt Derksen. “Vandaar dat ik na mijn promotie een vervolgonderzoek onder aio’s huisartsgeneeskunde wilde doen.”

“Het is moreel, cognitief, emotioneel én gedragsmatig een vaardigheid om je in te leven in een ander”

Op zoek naar een definitie

Het onderzoek van Derksen onder aio’s, leidde recent tot een nieuw boek, ’Empathie in de spreekkamer’, net verschenen bij Bohn Stafleu van Loghum. “In hoofdstuk drie laat ik zien dat al jaren wordt geworsteld met een definitie van het begrip”, vertelt hij. “Er is niet één mooi zinnetje dat het heel helder definieert. Het is moreel, cognitief, emotioneel én gedragsmatig een vaardigheid om je in te leven in een ander. En het beeld dat je krijgt check je en dan maak je samen een plan van aanpak. De mate waarin je er gebruik van maakt, hangt ook samen met de vraag: wat voor huisarts wil je zijn? En welke mate van empathie past daarbij? Authentiek zijn is voor empathie heel belangrijk.”

“Jonge huisartsen zijn nog druk met de protocollaire invulling van hun vak en geven aan dat ze zoekend zijn naar de balans als ze emotioneel geraakt worden door een patiënt”

Empathie in perspectief

In de focusgroepen waarin Derksen met aio’s sprak over het onderwerp, kwam ook de vraag aan bod: hoe verhoudt empathie zich tot sympathie, compassie en de professionele identiteit van de huisarts? “Professionaliteit is in de opleiding een heel belangrijk onderwerp”, zegt hij. “Naast vaardigheden en medische kennis hoort daar communicatie bij en daarin heeft ook empathie een plaats. Je gebruikt het om je te verplaatsen in het verhaal van de ander, zonder dat diens probleem jouw probleem wordt. Bij sympathie is dat laatste in zekere mate wel het geval. Compassie is wat je kunt voelen voor een patiënt die ernstig te lijden heeft. Jonge huisartsen zijn nog druk met de protocollaire invulling van hun vak en geven aan dat ze zoekend zijn naar de balans als ze emotioneel geraakt worden door een patiënt. Compassie is vaak gemakkelijker op te brengen als je meer ervaren bent in je vak.”

Cognitieve vorm van empathie

Veel huisartsen geven aan dat zij te kampen hebben met een hoge werkdruk. Laat die nog ruimte voor empathie? “Je hoeft niet altijd diep in te gaan op de emoties van patiënten”, zegt Derksen. “Een meer cognitieve vorm van empathie is ook zinvol. Want het is toch wel goed om wat van de achtergrond van de patiënt te kennen, omdat je dan een oplossing kunt bieden die het best bij de patiënt past.”

“Empathie begint al met hoe je de patiënt uit de wachtkamer haalt en naar je spreekkamer leidt”

Professionele objectiviteit

Critici stellen dat het gevaar bestaat dat een empatische opstelling ertoe leidt dat de huisarts zijn professionele objectiviteit verliest. “Dat bestrijd ik”, zegt Derksen. “Een combinatie van betrokkenheid en professionaliteit is heel goed mogelijk. Je enablet mensen, empowert ze.” Vraag is wel hoe de huisarts zijn empatisch vermogen het best kan inzetten, en of niet het risico aanwezig is erin door te schieten. “Je kunt het bijna altijd inzetten”, antwoordt Derksen. “Dat begint al met hoe je de patiënt uit de wachtkamer haalt en naar je spreekkamer leidt. In mijn laatste praktijkjaren heb ik mij vaak afgevraagd waarom mijn vak zo leuk is. Het antwoord is: omdat je altijd interesse in de ander uitstraalt. Je kunt jarenlang met mensen meelopen en daardoor komt je hoofd vol verhalen te zitten. Die verhalen komen altijd van pas in je patiëntencontact.”

Grenzen stellen

“Natuurlijk moet je grenzen stellen aan de mate waarin je van empathie gebruikmaakt”, voegt Derksen toe. “Als je daarin doorschiet, ligt wél het gevaar op de loer dat je je objectiviteit verliest. Ook kan het leiden tot compassion fatigue, een burn-outachtig verschijnsel. Al zijn er ook onderzoeken die juist uitwijzen dat empathie beschermt tegen burn-out. Een teveel kan ook een gevaar zijn voor de patiënt. Het kan heel goed zijn dat die ook dingen voor zich wil houden. Als je te ver gaat met je vragen, kan hij meer vertellen dan hij eigenlijk wil.”

Referentie: F.A.W.M. Derksen, ‘Empathie in de spreekkamer. Achtergronden, wetenschappelijke inzichten en praktische vaardigheden’. Bohn Stafleu van Loghum 2022, ISBN 978-90-368-2742-3.

Lees meer over:


Voor u geselecteerde artikelen

Casus: vrouw met hevige diarree en kortademigheid

Een vrouw klaagt over hevige diarree en kortademigheid. Daarnaast voelt zij zich zwak en is zij 10 kg afgevallen in de laatste 3 maanden. Wat is uw diagnose?

Videoconsult vs. fysiek consult: waar zitten de verschillen?

Broer en zus Martijn Stommel en Wyke Stommel onderzochten de verschillen tussen video- en fysieke consulten. Dit kan helpen bij goede implementatie van videoconsulten. “Patiënten moeten soms lang reizen. Dat is belastend, het kost tijd en meestal moet iemand mee.”

Zeven Routes naar een veerkrachtig zorgsysteem

Ons zorgstelsel kan duurzamer en menselijker terwijl ook kwaliteit, toegankelijkheid en betaalbaarheid geborgd zijn, meent Steven de Waal in zijn boek. “De zorginstelling verandert in een platform: minder managers en meer horizontaal management tussen zorgprofessionals.”

Wat als… jouw onderzoek plotseling is geasso­cieerd met de tabaks­industrie?

De farmaceut die het promotieonderzoek van Wytse van den Bosch financierde, werd plotseling overgenomen door een tabaksmultinational. Wat doe je dan als onderzoeker? “Door deze indirecte affiliatie ben je plotseling niet meer welkom op wetenschappelijke congressen.”

Meer rolmodel­len nodig in het medisch onderwijs

“De gezondheidszorg moet een afspiegeling zijn van de samenleving, dat is nu niet zo”, vindt Rashmi Kusurkar, hoogleraar inclusie en motivatie in medisch onderwijs. Er is behoefte aan meer inclusiviteit en diversiteit binnen het medisch onderwijs.

Zo deal je met de onzin van influencers in je spreekkamer

Patiënten vertrouwen influencers soms meer dan hun eigen arts. Jolanda van Boven en Annemie Galimont vertellen over hun ervaringen hiermee in de spreekkamer en hoe hiermee om te gaan. “Wees als arts alert dat je de patiënt goed voorlicht over de mogelijke gevolgen.”

‘Kunst kan de zorg transformeren’

Om de problemen van het overbelaste zorgsysteem het hoofd te bieden, moet kunst een structurele plaats krijgen, pleit Tineke Abma. “We willen duurzame programma’s van bewezen interventies vergoed door de zorgverzekeraar.”

Casus: jongen met gepig­menteerde huid­afwijking

Een tienjarige jongen heeft een opvallende laesie op de rechterbovenarm. Bij navraag blijkt deze laesie al jaren aanwezig. In de familie komen geen melanomen voor. De jongen heeft een blanco voorgeschiedenis. Wat is uw diagnose?

Casus: man met klachten van moeizaam plassen

Een man komt met een doorgemaakte blaasontsteking op uw spreekuur. Plassen gaat al een paar jaar langzaamaan moeilijker en moeilijker. De straal is zwak, nogal eens sproeiend en er wordt bijna altijd wat nagedruppeld. Persen helpt niet echt. Wat is uw diagnose?

Iedere arts moet zich voorbereiden op een leven lang leren

Welzijn is een voorwaarde voor professionele en persoonlijke ontwikkeling. En dat is in de medische sector meer dan ooit een punt van zorg, vindt Marjolein van de Pol. “De nieuwe bewegingen moet je gewoon volgen, in welke fase van je carrière je ook zit.”


0
Laat een reactie achterx