Financiële aspecten van een praktijkruimte

mm
Frits Stünkel
Redactioneel,
6 november 2019

Voor uw praktijk hebt u praktijkruimte nodig. In dit artikel bespreken we de verschillende financiële aspecten die komen kijken bij een praktijkruimte in een gehuurd pand of in een pand dat u zelf bezit. Maar we bespreken ook de financiële gevolgen van een praktijkruimte in een pand dat u helemaal voor uw eigen praktijk gebruikt, of in een pand waarin u zowel woont als werkt.

Als u uw praktijk in een eigen pand vestigt, moet u bepalen of de bedrijfsruimte tot het ondernemingsvermogen of tot uw privévermogen hoort. Soms kunt u zelf een keus maken. Het kan ook zijn dat u uw pand bouwkundig of administratief moet splitsen in een privégedeelte en een ondernemingsgedeelte. Koopt u een pand voor uw praktijk, dan krijgt u te maken met rechten en verplichtingen voor de inkomstenbelasting, (soms de btw) en de overdrachtsbelasting.

Kosten die u voor de praktijkruimte maakt, kunt u aftrekken van de opbrengsten van de praktijk. Welke kosten aftrekbaar zijn, is afhankelijk van de situatie.

U huurt een pand dat u helemaal voor uw praktijk gebruikt
Als u praktijkruimte huurt, kunt u alle kosten die u voor de praktijkruimte maakt, aftrekken van de opbrengsten van uw praktijk. Tot deze kosten horen onder meer:
– de huur;
– de energiekosten, verzekeringskosten, schoonmaakkosten en dergelijke;
– de inrichtingskosten, zoals vloerbedekking, behang, bureau(s) et cetera (over deze kosten moet u mogelijk afschrijven).

U hebt een huurwoning en u gebruikt een deel ervan voor uw praktijk
Voor de aftrek van kosten van een werkruimte gelden specia

 

Login om verder te lezen

Nog geen account? Meld u hier gratis aan.

,
Deel dit artikel