Log in om uw persoonlijke bookmarks op te kunnen slaan.
Hersenschudding geeft langdurige problemen op school
Uit een studie van Cece Kooper, onderzoeker aan het Amsterdam UMC, blijkt dat kinderen met een hersenschudding risico lopen op langdurige gevolgen op neurocognitief en gedragsmatig functioneren. Er is bewijs gevonden voor verminderde schoolprestaties tot twee jaar na het ontstaan van het letsel.
Het doel van het onderzoek van Kooper was het bekijken van de langetermijngevolgen van Licht Traumatisch Hersenletsel (LTH), ofwel hersenschudding, bij kinderen. Hierbij werd gekeken naar de invloed op school-, neurocognitieve en gedragsmatige prestaties. Daarnaast is onderzocht welke klinische risicofactoren voorspellen of een kind kans heeft op langdurige problemen. De resultaten kunnen bijdragen aan het begrijpen van de langetermijngevolgen van een hersenschudding en het identificeren van kinderen met een verhoogd risico.
“Sommige kinderen met een hersenschudding lopen risico op langdurige klachten”
Neurowetenschapper Cece Kooper
Beoordeling
Om te onderzoeken wat de gevolgen zijn van een hersenschudding heeft Kooper twee groepen van 89 kinderen met elkaar vergeleken. Waarbij de ene groep kinderen een hersenschudding heeft gehad en de andere niet. De groepen waren vergelijkbaar qua leeftijd, geslacht en sociaaleconomische status. Kinderen werden beoordeeld met behulp van intelligentietests, gedragsvragenlijsten en computergestuurde cognitieve tests. Verder werden ook hun schoolprestaties gevolgd, van zowel voor als na het optreden van de hersenschudding.
Gevolgen
“Een belangrijke bevinding uit ons onderzoek is dat sommige kinderen met een hersenschudding risico lopen op langdurige klachten op het gebied van neurocognitief, gedragsmatig en schools functioneren”, vertelt neurowetenschapper Cece Kooper. Het bleek dat de kinderen die een hersenschudding hebben gehad, meer gedragsproblemen lieten zien, waaronder hyperactiviteit, impulsief gedrag en aandachtsproblemen. Ze presteerden ook slechter op neurocognitieve tests voor informatieverwerking en ook het visueel werkgeheugen was minder goed in vergelijking met de gezonde kinderen. Op school hadden de kinderen die een hersenschudding hebben gehad meer moeite met technisch lezen dan gezonde kinderen. Dit effect was zichtbaar tot twee jaar na het ongeluk. Klinische risicofactoren konden hierbij niet voorspellen welke kinderen de meeste problemen zouden krijgen.
“Er is een groep kinderen die extra zorg nodig heeft”
Extra zorg
Kinderen die een hersenschudding hebben gehad, blijken dus langdurig last te kunnen houden van leerproblemen en gedragsproblemen. En hoewel we nog niet precies kunnen voorspellen wie deze problemen zal krijgen, is het duidelijk dat er een groep kinderen is die extra zorg nodig heeft. Dit onderzoek onderstreept de noodzaak voor het op tijd identificeren van de kinderen die langdurige ongunstige neurologische ontwikkelingsresultaten laten zien.
Referentie: C.C. Kooper, M.A. van Houten et al. Long-Term Neurodevelopmental Outcome of Children With Mild Traumatic Brain Injury. j.pediatrneurol.2024.07.011. Epub 2024 Jul 27.