Hersenschudding geeft langdurige problemen op school
Redactioneel
19 september 2024
Uit een studie van Cece Kooper, onderzoeker aan het Amsterdam UMC, blijkt dat kinderen met een hersenschudding risico lopen op langdurige gevolgen op neurocognitief en gedragsmatig functioneren. Er is bewijs gevonden voor verminderde schoolprestaties tot twee jaar na het ontstaan van het letsel.
Het doel van het onderzoek van Kooper was het bekijken van de langetermijngevolgen van Licht Traumatisch Hersenletsel (LTH), ofwel hersenschudding, bij kinderen. Hierbij werd gekeken naar de invloed op school-, neurocognitieve en gedragsmatige prestaties. Daarnaast is onderzocht welke klinische risicofactoren voorspellen of een kind kans heeft op langdurige problemen. De resultaten kunnen bijdragen aan het begrijpen van de langetermijngevolgen van een hersenschudding en het identificeren van kinderen met een verhoogd risico.
“Sommige kinderen met een hersenschudding lopen risico op langdurige klachten”
Neurowetenschapper Cece Kooper
Beoordeling
Om te onderzoeken wat de gevolgen zijn van een hersenschudding heeft Kooper twee groepen van 89 kinderen met elkaar vergeleken. Waarbij de ene groep kinderen een hersenschudding heeft gehad en de andere niet. De groepen waren vergelijkbaar qua leeftijd, geslacht en sociaaleconomische status. Kinderen werden beoordeeld met behulp van intelligentietests, gedragsvragenlijsten en computergestuurde cognitieve tests. Verder werden ook hun schoolprestaties gevolgd, van zowel voor als na het optreden van de hersenschudding.
Aanmelden
Meld u gratis aan om toegang te krijgen tot DOQ,
waar zorgprofessionals kennis en visie delen.
Ik heb al een DOQ account