Log in om uw persoonlijke bookmarks op te kunnen slaan.
‘Het geven van onderwijs binnen de ERS kent vele aspecten’
Jaarlijks reikt de European Respiratory Society (ERS) Teaching Awards uit aan leden als erkenning voor hun toegewijde bijdrage aan de ontwikkeling van educatieve content voor de ERS. Dit jaar mocht longarts Marieke Duiverman (UMCG), evenals twee Europese collega’s, deze award in ontvangst nemen. “Het is een mooie waardering voor hetgeen ik de afgelopen tijd bij de ERS gedaan heb.”
Het was best een verrassing, de mail die Marieke Duiverman kreeg vanuit de ERS waarin zij aangaven haar de Teaching Award te willen toekennen. Het besluit naar wie deze award gaat wordt vanuit de ERS genomen, vertelt zij. “Het is niet zo dat anderen je hiervoor voordragen.” De award is bedoeld voor ERS-leden die op enige manier een bijdrage leveren aan de ontwikkeling van educatieve content voor de ERS. Duiverman: “Dat kan het geven van onderwijs zijn, maar ook het houden van lezingen op congressen of een bijdrage leveren aan het organiseren van symposia.”
“Mijn online Summer School wordt veel gevolgd door specialisten uit landen waar de gezondheidszorg minder ver ontwikkeld is”
Longarts Marieke Duiverman
Online Summer School
Binnen de ERS zijn er verschillende assembly’s die zich richten op een bepaald onderwerp. Duiverman is voorzitter van de groep ‘Non-invasive ventilatory support’, een onderdeel van de assembly ‘Respiratory intensive care’. In die hoedanigheid is zij vrij actief binnen de ERS, ook op het gebied van onderwijs. “Zo geef ik een online Summer School die veel wordt gevolgd door specialisten uit landen waar de gezondheidszorg minder ver ontwikkeld is dan in de Westerse landen. Dit krijgt tijdens de ERS in september een vervolg in Post-Graduate Courses, heel praktisch gericht op hoe wij zorg verlenen”, legt Duiverman uit. “Daarnaast geef ik lezingen tijdens het ERS-congres, maar ook tijdens andere symposia georganiseerd door de ERS, zoals het Respiratory Failure and Mechanical Ventilation Conference in Berlijn in februari.”
“Ook jonge onderzoekers moeten een kans krijgen hun onderzoek voor het voetlicht te brengen”
Jonge onderzoekers
De werkzaamheden voor de ERS bestaan voor Duiverman niet alleen uit het geven van lezingen. “Onze assembly heeft een groot aandeel in het vormgeven van de verschillende sessies tijdens het ERS-congres en andere bijeenkomsten. Zo zoeken we bijvoorbeeld de abstracts en posters uit, en groeperen deze. Dat is niet altijd even makkelijk, we moeten hierin veel keuzes maken. We willen er natuurlijk voor zorgen dat de inhoud die gepresenteerd wordt voor iedereen relevant, leuk en interessant is. Ook zoeken we een balans in presentatoren, zodat niet alleen gerenommeerde leden van de ERS-presentaties houden, maar dat ook jonge onderzoekers een kans krijgen hun onderzoek voor het voetlicht te brengen.” Het geven van onderwijs binnen de ERS kent dus veel verschillende aspecten, vat Duiverman samen. “Maar omdat we gedurende het jaar verschillende dingen oppakken, is het heel goed te doen.”
“De interactie met mensen blijft leuk en het mooie is dat je altijd weer van elkaar leert”
Waardevol
De uitreiking zelf was een ervaring op zich. “Op de eerste dag van het ERS-congres waren alle awardees uitgenodigd voor de Opening Session. We kregen vervolgens een papiertje met de logistiek van de uitreiking: van waar we het podium op moesten lopen tot in welke volgorde we de awards kregen uitgereikt. Gelukkig mocht ik achter iemand anders aanlopen, die kon ik gewoon volgen”, zegt Duiverman lachend. De voorzitter van de ERS reikte de award, een glazen beeldje, vervolgens uit. “Al met al was het een heel leuke ervaring, ze hadden er echt wat van gemaakt. Vanuit mijn eigen kring en van collega’s kreeg ik veel leuke reacties op de toekenning.”
Hoewel onderzoek doen Duivermans grote passie blijft, vindt ze ook het geven van onderwijs in brede zin – dus in Nederland voor studenten of collega’s, maar ook voor collega’s in het buitenland – erg waardevol om te doen. “De interactie met mensen blijft leuk en het mooie is dat je altijd weer van elkaar leert.”