DOQ

‘Het geven van onderwijs binnen de ERS kent vele aspecten’

Jaarlijks reikt de European Respiratory Society (ERS) Teaching Awards uit aan leden als erkenning voor hun toegewijde bijdrage aan de ontwikkeling van educatieve content voor de ERS. Dit jaar mocht longarts Marieke Duiverman (UMCG), evenals twee Europese collega’s, deze award in ontvangst nemen. “Het is een mooie waardering voor hetgeen ik de afgelopen tijd bij de ERS gedaan heb.”

Het was best een verrassing, de mail die Marieke Duiverman kreeg vanuit de ERS waarin zij aangaven haar de Teaching Award te willen toekennen. Het besluit naar wie deze award gaat wordt vanuit de ERS genomen, vertelt zij. “Het is niet zo dat anderen je hiervoor voordragen.” De award is bedoeld voor ERS-leden die op enige manier een bijdrage leveren aan de ontwikkeling van educatieve content voor de ERS. Duiverman: “Dat kan het geven van onderwijs zijn, maar ook het houden van lezingen op congressen of een bijdrage leveren aan het organiseren van symposia.”

“Mijn online Summer School wordt veel gevolgd door specialisten uit landen waar de gezondheidszorg minder ver ontwikkeld is”

Longarts Marieke Duiverman

Online Summer School

Binnen de ERS zijn er verschillende assembly’s die zich richten op een bepaald onderwerp. Duiverman is voorzitter van de groep ‘Non-invasive ventilatory support’, een onderdeel van de assembly ‘Respiratory intensive care’. In die hoedanigheid is zij vrij actief binnen de ERS, ook op het gebied van onderwijs. “Zo geef ik een online Summer School die veel wordt gevolgd door specialisten uit landen waar de gezondheidszorg minder ver ontwikkeld is dan in de Westerse landen. Dit krijgt tijdens de ERS in september een vervolg in Post-Graduate Courses, heel praktisch gericht op hoe wij zorg verlenen”, legt Duiverman uit. “Daarnaast geef ik lezingen tijdens het ERS-congres, maar ook tijdens andere symposia georganiseerd door de ERS, zoals het Respiratory Failure and Mechanical Ventilation Conference in Berlijn in februari.”

“Ook jonge onderzoekers moeten een kans krijgen hun onderzoek voor het voetlicht te brengen”

Jonge onderzoekers

De werkzaamheden voor de ERS bestaan voor Duiverman niet alleen uit het geven van lezingen. “Onze assembly heeft een groot aandeel in het vormgeven van de verschillende sessies tijdens het ERS-congres en andere bijeenkomsten. Zo zoeken we bijvoorbeeld de abstracts en posters uit, en groeperen deze. Dat is niet altijd even makkelijk, we moeten hierin veel keuzes maken. We willen er natuurlijk voor zorgen dat de inhoud die gepresenteerd wordt voor iedereen relevant, leuk en interessant is. Ook zoeken we een balans in presentatoren, zodat niet alleen gerenommeerde leden van de ERS-presentaties houden, maar dat ook jonge onderzoekers een kans krijgen hun onderzoek voor het voetlicht te brengen.” Het geven van onderwijs binnen de ERS kent dus veel verschillende aspecten, vat Duiverman samen. “Maar omdat we gedurende het jaar verschillende dingen oppakken, is het heel goed te doen.”

“De interactie met mensen blijft leuk en het mooie is dat je altijd weer van elkaar leert”

Waardevol

De uitreiking zelf was een ervaring op zich. “Op de eerste dag van het ERS-congres waren alle awardees uitgenodigd voor de Opening Session. We kregen vervolgens een papiertje met de logistiek van de uitreiking: van waar we het podium op moesten lopen tot in welke volgorde we de awards kregen uitgereikt. Gelukkig mocht ik achter iemand anders aanlopen, die kon ik gewoon volgen”, zegt Duiverman lachend. De voorzitter van de ERS reikte de award, een glazen beeldje, vervolgens uit. “Al met al was het een heel leuke ervaring, ze hadden er echt wat van gemaakt. Vanuit mijn eigen kring en van collega’s kreeg ik veel leuke reacties op de toekenning.”

Hoewel onderzoek doen Duivermans grote passie blijft, vindt ze ook het geven van onderwijs in brede zin – dus in Nederland voor studenten of collega’s, maar ook voor collega’s in het buitenland – erg waardevol om te doen. “De interactie met mensen blijft leuk en het mooie is dat je altijd weer van elkaar leert.”

Lees meer over:


Voor u geselecteerde artikelen

Help patiënten te stoppen met roken: ‘Minder zenden en meer interacteren’

Marieke Helmus combineert kunst en innovatie om het gesprek over stoppen met roken te starten. Met tools zoals een ‘Chat met je sigaret’-chatbot en humoristische ansichtkaarten helpt ze moeilijk bereikbare groepen om na te denken over hun rookgedrag.

Is er een dokter aan boord?

Wat doe je als er in een vliegtuig om een arts wordt gevraagd? Huisarts en luchtvaartgeneeskundige Peter Nijhof legt uit hoe medische noodgevallen in de lucht worden aangepakt, van de rol van artsen en cabinepersoneel tot het gebruik van medische kits en noodlandingen.

‘Stress verdient centrale plek in het consult’

Chronische stress, vaak gekoppeld aan sociale problemen, kan gezondheidsklachten veroorzaken. Feia Hemke pleit voor meer aandacht hiervoor in de spreekkamer en ontwikkelde tools om dit bespreekbaar te maken. “Hierdoor voorkom je onnodige medicalisering.”

Casus: man met een afwijking aan de eikel

Een 63-jarige man heeft sinds enige maanden een rode plek op de eikel, die ontstaan lijkt na een besnijdenis vanwege te nauwe voorhuid. De roodheid met wat witte plekjes zit niet echt op de plek van de wond en breidt zich ook wat uit. Wat is uw diagnose?

Gezondheidsschade door anabole steroïden: ‘Dit is geen hype die overwaait’

Het recreatief gebruik van anabole steroïden neemt toe, met grote gezondheidsrisico’s als gevolg, waarschuwt Pim de Ronde. Hij pleit voor betere voorlichting en onderzoekt interventies om het gebruik te verminderen en de schade te beperken.

Menselijkheid in de zorg: de spreek­kamer als tuin vol mogelijk­heden

Gynaecoloog, schrijver en theatermaker Mieke Kerkhof vertelt over het belang van kleine gebaren, het zien van de mens achter de patiënt en hoe haar creatieve kant haar werkplezier voedt. “Mijn generatie werkte keihard, soms ten koste van alles.”

‘Achter een gezondheidsklacht kan een negatieve ervaring uit het verleden schuilgaan’

Seksueel misbruik kan via chronische stress leiden tot gezondheidsklachten, vertelt Janneke van ’t Hooft. Ze pleit voor meer bewustzijn bij zorgverleners om deze klachten beter te herkennen en behandelen. “Een ‘tweesporenbeleid’ kan helpend zijn.”

‘Ik ben een beetje klaar met de vraag hoe veilig AI is’

Daan Geijs onderzoekt hoe AI kan helpen bij het beoordelen van huidkanker en zo veel routinematig werk uit handen kan nemen. Hij ziet AI als cruciaal om de zorg efficiënter te maken. “Nederland heeft het in zich om koploper te zijn bij AI-toepassingen in de zorg.”

Van overleven naar regie: werkplezier terugvinden als arts

Angelique van Dam, voormalig huisarts, begeleidt zorgprofessionals naar meer werkplezier en regie in hun leven. “Iedere arts kan bewust kiezen om in leiderschap te stappen, los van functie of positie.”

Casus: man met laesie ter hoogte van de borst

Een 47-jarige man komt met een laesie ter hoogte van de linkerborst die al aanwezig is sinds de geboorte. Hij heeft geen voorgeschiedenis van huidkanker en heeft een huidtype 3. Wat is uw diagnose?


0
Laat een reactie achterx