DOQ

‘Het geven van onderwijs binnen de ERS kent vele aspecten’

Jaarlijks reikt de European Respiratory Society (ERS) Teaching Awards uit aan leden als erkenning voor hun toegewijde bijdrage aan de ontwikkeling van educatieve content voor de ERS. Dit jaar mocht longarts Marieke Duiverman (UMCG), evenals twee Europese collega’s, deze award in ontvangst nemen. “Het is een mooie waardering voor hetgeen ik de afgelopen tijd bij de ERS gedaan heb.”

Het was best een verrassing, de mail die Marieke Duiverman kreeg vanuit de ERS waarin zij aangaven haar de Teaching Award te willen toekennen. Het besluit naar wie deze award gaat wordt vanuit de ERS genomen, vertelt zij. “Het is niet zo dat anderen je hiervoor voordragen.” De award is bedoeld voor ERS-leden die op enige manier een bijdrage leveren aan de ontwikkeling van educatieve content voor de ERS. Duiverman: “Dat kan het geven van onderwijs zijn, maar ook het houden van lezingen op congressen of een bijdrage leveren aan het organiseren van symposia.”

“Mijn online Summer School wordt veel gevolgd door specialisten uit landen waar de gezondheidszorg minder ver ontwikkeld is”

Longarts Marieke Duiverman

Online Summer School

Binnen de ERS zijn er verschillende assembly’s die zich richten op een bepaald onderwerp. Duiverman is voorzitter van de groep ‘Non-invasive ventilatory support’, een onderdeel van de assembly ‘Respiratory intensive care’. In die hoedanigheid is zij vrij actief binnen de ERS, ook op het gebied van onderwijs. “Zo geef ik een online Summer School die veel wordt gevolgd door specialisten uit landen waar de gezondheidszorg minder ver ontwikkeld is dan in de Westerse landen. Dit krijgt tijdens de ERS in september een vervolg in Post-Graduate Courses, heel praktisch gericht op hoe wij zorg verlenen”, legt Duiverman uit. “Daarnaast geef ik lezingen tijdens het ERS-congres, maar ook tijdens andere symposia georganiseerd door de ERS, zoals het Respiratory Failure and Mechanical Ventilation Conference in Berlijn in februari.”

“Ook jonge onderzoekers moeten een kans krijgen hun onderzoek voor het voetlicht te brengen”

Jonge onderzoekers

De werkzaamheden voor de ERS bestaan voor Duiverman niet alleen uit het geven van lezingen. “Onze assembly heeft een groot aandeel in het vormgeven van de verschillende sessies tijdens het ERS-congres en andere bijeenkomsten. Zo zoeken we bijvoorbeeld de abstracts en posters uit, en groeperen deze. Dat is niet altijd even makkelijk, we moeten hierin veel keuzes maken. We willen er natuurlijk voor zorgen dat de inhoud die gepresenteerd wordt voor iedereen relevant, leuk en interessant is. Ook zoeken we een balans in presentatoren, zodat niet alleen gerenommeerde leden van de ERS-presentaties houden, maar dat ook jonge onderzoekers een kans krijgen hun onderzoek voor het voetlicht te brengen.” Het geven van onderwijs binnen de ERS kent dus veel verschillende aspecten, vat Duiverman samen. “Maar omdat we gedurende het jaar verschillende dingen oppakken, is het heel goed te doen.”

“De interactie met mensen blijft leuk en het mooie is dat je altijd weer van elkaar leert”

Waardevol

De uitreiking zelf was een ervaring op zich. “Op de eerste dag van het ERS-congres waren alle awardees uitgenodigd voor de Opening Session. We kregen vervolgens een papiertje met de logistiek van de uitreiking: van waar we het podium op moesten lopen tot in welke volgorde we de awards kregen uitgereikt. Gelukkig mocht ik achter iemand anders aanlopen, die kon ik gewoon volgen”, zegt Duiverman lachend. De voorzitter van de ERS reikte de award, een glazen beeldje, vervolgens uit. “Al met al was het een heel leuke ervaring, ze hadden er echt wat van gemaakt. Vanuit mijn eigen kring en van collega’s kreeg ik veel leuke reacties op de toekenning.”

Hoewel onderzoek doen Duivermans grote passie blijft, vindt ze ook het geven van onderwijs in brede zin – dus in Nederland voor studenten of collega’s, maar ook voor collega’s in het buitenland – erg waardevol om te doen. “De interactie met mensen blijft leuk en het mooie is dat je altijd weer van elkaar leert.”

Lees meer over:


Voor u geselecteerde artikelen

Hoe dramaseries artsen kunnen helpen bij morele keuzes

Drie afleveringen van House M.D. of Dexter op een avond kijken, puur voor de ontspanning? Voor zorgprofessionals kan het ook leerzaam zijn. Mediawetenschapper Merel van Ommen onderzocht hoe dramaseries artsen kunnen helpen om beter om te gaan met moreel ingewikkelde situaties.

Onderliggend denkpatroon stuurt voorschrijver bij keuze voor geneesmiddel

Het voorschrijven van geneesmiddelen is een afweging tussen richtlijnen, ervaring en patiëntkenmerken. Indeling in vier voorschrijversprofielen geeft inzicht in de eigen afwegingen. “En het helpt te begrijpen waarom een collega een andere beslissing neemt.”

‘Medicatiebeleid in de laatste levensfase kan beter’

6 op de 10 patiënten in de palliatieve fase krijgt door de huisarts medicatie voorgeschreven die niet langer passend is. Dat blijkt uit een onlangs verschenen factsheet van Nivel en PZNL. “We moeten voorschrijfgewoonten kritisch onder de loep nemen”, zegt Yvonne de Man, senior onderzoeker bij Nivel.

Casus: vrouw met pijnlijke oorschelp

Een 55-jarige vrouw heeft een hoed in haar hand als ze uw spreekkamer binnenkomt. Sinds een maand heeft zij ’s nachts last van pijn aan het linkeroor. Op de oorrand ziet u een nodulus die bij druk zeer pijnlijk is. Wat is uw diagnose?

‘Live well, die well’: rol van vrijwilligers in de laatste levensfase

Vrijwilligers aan het sterfbed in het ziekenhuis maken een groot verschil, stelt Anne Goossensen. Ze luisteren, troosten en verlichten de werkdruk van zorgverleners. “Ze bieden een luisterend oor en zijn aanwezig, zonder haast of medische agenda.”

Waarom melden vrouwen vaker bijwerkingen van medicijnen?

Vrouwen blijken vaker bijwerkingen van medicijnen te melden dan mannen. Onderzoeker Sieta de Vries van het UMC Groningen probeert te achterhalen hoe dit komt. En dat blijkt complexer dan het lijkt.

Gezondheid van mens, dier en natuur horen bij elkaar

Voorheen circuleerden het westnijl- en het usutuvirus alleen in Zuid-Europa. Maar inmiddels komen ze ook voor in Nederlandse vogels en muggen. Viroloog Marion Koopmans ziet daarin een duidelijke les: “De gezondheid van mensen kun je niet los zien van die van dieren en ecosystemen.”

Casus: hoestende man met koorts en dyspneu

Een 31-jarige Poolse man die vanwege de ziekte van Crohn wordt behandeld met infliximab bezoekt de SEH, omdat hij al twee weken hoest en benauwd is. Ook heeft hij koorts. Een antibioticumkuur van de huisarts heeft geen effect gehad. Wat is uw diagnose?

Casus: man met huidafwijking op de rug

Een 69-jarige man komt op uw spreekuur om een verruca seborrhoica in het gelaat te laten controleren. Bij algehele inspectie ziet u ook een huidafwijking op de rug. Wat is uw diagnose?

´Voorkom medicijn­resten, begin bij je eigen voorschrijven´

Minder diclofenac, lagere hormoondoses, terughoudend met azitromycine - zo kunnen zorgverleners volgens een recent rapport van het IVM bijdragen aan schoner water. “Aan de overwegingen die artsen maken bij voorschrijven zou ook duurzaamheid moeten worden toegevoegd.”