Hoe je medische misinformatie als zorgverlener kunt aanpakken
Redactioneel
1 mei 2025
Waarom geloven mensen dat zonnebrandcrème gevaarlijk is, of wantrouwen ze bewezen interventies zoals vaccins? Gedragspsycholoog Tom van Bommel onderzoekt de mechanismen achter overtuigingen en keuzes. Wat hij in de marketingwereld leerde, blijkt ook verrassend toepasbaar op het medische domein: “Goede én foute informatie maken gebruik van precies dezelfde trucjes in ons brein.”
Van Bommel is medeoprichter van Unravel Behavior, een bureau dat consumentengedrag onderzoekt met technieken als eyetracking en onbewuste responsmetingen. “Ik kom niet uit de medische wereld,” zegt hij, “maar ik zie dezelfde principes terugkomen. Of je nu een product kiest of een gezondheidsclaim gelooft, je brein werkt grotendeels op automatische piloot.”
“Ons brein zoekt bevestiging van wat we willen geloven, niet tegenspraak”
Gedragspsycholoog Tom van Bommel
Systeem 1-denken
Met ‘automatische piloot’ bedoelt Van Bommel systeem 1-denken: snel, intuïtief en gevoelig voor emotie en herhaling. “Effectieve misinformatie speelt daar perfect op in,” zegt hij. “Het is vaak negatief geformuleerd, simpel, herhaald, en komt soms van een bron met autoriteit, zoals een influencer of iemand in een witte jas.”
Een klassiek voorbeeld is het verband dat mensen zelf leggen tussen een handeling en een verbetering. “Stel iemand heeft eczeem, smeert er olijfolie op, en het wordt beter. Dan wordt al snel een causale relatie verondersteld, ook al is er geen bewijs. Ons brein zoekt
Aanmelden
Meld u gratis aan om toegang te krijgen tot DOQ,
waar zorgprofessionals kennis en visie delen.
Ik heb al een DOQ account
Lees meer over: