DOQ

‘Hoe kon ik dit nou over het hoofd zien?’

Bij een gemiste diagnose wordt in de media de kant van de patiënt uitgebreid belicht: ‘Vrouw bleek hersentumor te hebben; de huisarts had hier nooit aan gedacht’. “Maar dat er achter deze verhalen ook een dokter schuilgaat, daar wordt vaak aan voorbij gegaan”, zegt Jojanneke Kant, huisarts en specialist in spoedzorg en triage. “Iedere huisarts maakt zo’n situatie mee. Je bent tenslotte een mens en iedereen maakt fouten, ook ik.”

De kant van de huisarts mag ook weleens gedeeld worden, zo vertelt Jojanneke Kant. “Geen enkele arts doet dat uiteraard voor zijn plezier. Een arts maakt een dergelijke situatie liever nooit mee, maar het overkomt iedere huisarts. En het is heftig, want het doet veel met je. Gemiste diagnoses en de gevolgen daarvan zijn niet voor niets een van de redenen waarom huisartsen stoppen met hun vak.”

“Er zijn situaties met ernstige gevolgen en situaties die misschien vervelend zijn, maar niet erg”

Huisarts Jojanneke Kant

Misdiagnose

“Als het gaat om een foute diagnose kun je een onderscheid maken tussen situaties met ernstige gevolgen en situaties die misschien vervelend zijn, maar niet erg. Denk bij dat laatste bijvoorbeeld aan een huidaandoening die je twee weken lang hebt behandeld met een antischimmelcrème, maar die eczeem bleek te zijn. Niet direct de juiste diagnose, maar het kan geen kwaad”, aldus Kant. “Vervelender is een verkeerde beslissing die achteraf gezien ingrijpende gevolgen heeft gehad voor  de patiën

 

Aanmelden

Meld u gratis aan om toegang te krijgen tot DOQ,
waar zorgprofessionals kennis en visie delen.

Lees meer over:


Voor u geselecteerde artikelen

Casus: patiënte met dyspnoe en oedeem in het gelaat

Een 66-jarige vrouw presenteert zich met sinds drie weken progressief verminderde inspanningstolerantie en met name ’s ochtends een zwelling van het gelaat. Overdag verbeteren de klachten deels. Wat is uw diagnose?

Wat je verwacht, voel je: wat zorgverleners kunnen leren van placebo-effecten

Wat patiënten verwachten, beïnvloedt direct hoe zij pijn of bijwerkingen ervaren. Henriët van Middendorp legt uit hoe placebo- en nocebo-effecten werken, en hoe zorgverleners deze bewust en ethisch kunnen inzetten in de praktijk.

Trots op goed werkend meld­systeem voor bijwerk­ingen

Agnes Kant wijst op het belang van meer onderzoek naar bijwerkingen en roept zorgverleners op te blijven melden bij het Bijwerkingenmeldsysteem. “Van 70% van de geneesmiddelen is nog onduidelijk of deze veilig tijdens de zwangerschap gebruikt kunnen worden.”

Wandelend naar een betere gezondheid

Matthijs van der Poel combineert als huisarts en sportliefhebber zorg en beweging. Met stichting Looprecept wandelt hij wekelijks met patiënten – goed voor lijf, hoofd én verbinding. “Het is heel laagdrempelig en dat verklaart denk ik ook het succes.”

De patiënt doet lastig, en dan?

Patiënten met een persoonlijkheidsstoornis kunnen soms veel losmaken, zowel in het behandeltraject als bij de arts. Thom van den Heuvel geeft handvatten voor het omgaan met deze patiëntengroep. “Het contact vraagt meer tijd en legt tegelijk emotionele druk op de arts."

Vind meertalige zorgverleners via ikspreekmeerdan.nl

Als anios in een huisartsenpraktijk in Amsterdam merkte Daan Frehe dat taal voor veel patiënten een barrière vormt voor het krijgen van goede zorg. “Via ikspreekmeerdan.nl kan nu een zorgverlener met een gedeelde taal en cultuur gevonden worden. Dat is enorm waardevol.”

Casus: man met een veranderde vlek op het been

Een 72-jarige man presenteert zich op uw spreekuur met een veranderde plek op het bovenbeen rechts. De vlek is gegroeid en van kleur veranderd. De patiënt heeft een licht huidtype en een voorgeschiedenis van basaalcelcarcinoom. Wat is uw diagnose?

Maak van wachttijd in de ggz hersteltijd: vijf praktische adviezen

Sanne Booij en Christien Slofstra willen af van de stille wachttijd in de ggz. Met hulp van de huisarts kan het herstel al beginnen, nog vóór de intake. “Deze periode hoeft geen verloren tijd te zijn.”

Beteugelen geneesmiddel­prijzen noodzakelijk voor betaalbare zorg

Wilbert Bannenberg strijdt met Stichting Farma ter Verantwoording tegen excessieve geneesmiddelprijzen. Zijn missie: winsten beteugelen om zorg toegankelijk te houden. “Geneesmiddelprijzen moeten beteugeld gaan worden, anders wordt de zorg onbetaalbaar.”

Casus: vrouw met veranderd defecatiepatroon

Een vrouw wordt naar de polikliniek gestuurd in verband met een veranderd defecatiepatroon. Ze heeft wat frequenter dan gebruikelijk ontlasting. Er zijn wat vage buikklachten in de zin van rommelingen en krampen. Ze gebruikt geen medicatie. Wat is uw diagnose?


Lees ook: Aanmelden

Naar dit artikel »

Lees ook: Inloggen

Naar dit artikel »