Hoe reageer je als zorgprofessional op emoties en agressie?

mm
redactie
Redactioneel,
8 april 2020

Iedere zorgprofessional krijgt wel te maken met emoties en agressie, zowel bij patiënten als bij collega’s.* Emoties en agressie kunnen bij zorgprofessionals leiden tot een verhoogde kans op alcohol- en drugsmisbruik, tot een posttraumatische stressstoornis (PTSS), en tot ziekteverzuim, verminderde werktevredenheid en -productiviteit. Sierdjan Westen en Laurent Chamuleau beschrijven hoe zorgprofessionals adequaat kunnen reageren op emoties en agressie met het ABCD-model. Zij zijn onder andere medeauteurs van het boek ‘De alles-arts’, een communicatiehandboek voor zorgprofessionals in lastige situaties.

Het is belangrijk dat zorgprofessionals goed onderscheid kunnen maken tussen emoties en agressie, zodat ze hier professioneel op kunnen reageren. Beide vragen namelijk om een andere interventie. Om professioneel te kunnen handelen gebruiken we het ABCD-model om gedrag te beïnvloeden. Hiermee kunnen we effectief zijn als het om emoties en agressie gaat. Emoties vallen onder A- en B-gedrag en agressie onder C- en D-gedrag.

Auteurs

Laurent Chamuleau, directeur trainingsbureau LUNIEK
Sierdjan Westen, arbeids- en organisatiepsycholoog

A- en B-gedrag

A- en B-gedrag komt voort uit frustratie, of uit andere emoties. Het kan samengaan met veel volume en is niet gericht op de persoon. De heftigheid van het gedrag kan bij de ontvanger een instinctieve begrenzende reactie oproepen (‘Doe even rustig!’). Maar dat werkt

 

Login om verder te lezen

Nog geen account? Meld u hier gratis aan.

, , ,
Deel dit artikel