Revalidatiearts dr. Visser-Meily over die ene patiënt: ‘Via e-consult stelt zij wél vragen’

mm
Gerben Stolk
Redactioneel,
9 augustus 2018

Een patiënt die je altijd bijblijft, een patiënt die impact heeft gehad. Iedere arts herinnert zich er daar wel één of meer van. Hoogleraar revalidatiegeneeskunde dr. Anne Visser-Meily vindt het e-consult een enorme uitkomst, onder meer voor een jongvolwassen patiënte die een hersenbloeding heeft gehad. “Ze vraagt eerder te weinig zorg dan te veel. Via het e-consult krijg ik nu goede, reële vragen die ze anders waarschijnlijk niet had gesteld.”

Patiënten die laagdrempelig vragen stellen, medisch specialisten die advies of antwoord geven wanneer het hen uitkomt. Bij UMC Utrecht is het mogelijk de behandelaar te consulteren via de elektronische snelweg. Dat blijkt een uitkomst te zijn voor een bescheiden patiënt, vertelt hoogleraar revalidatiegeneeskunde Anne Visser-Meily.

Experimenteren met e-consult

“Voor contact met je dokter hoef je in UMC Utrecht niet altijd een persoonlijke of telefonische afspraak te maken. Ons medisch centrum experimenteert bijvoorbeeld met videoconsulten en biedt al langer e-consulten. Ik merk dat menige patiënt die laatste optie op prijs stelt.”, vertelt Visser-Meily.

“Zo kennen we een 22-jarige vrouw die vanwege een vaatafwijking in de hersenen is getroffen door een hersenbloeding. Ze wordt gezien op onze revalidatie-dagbehandeling. Deze jonge vrouw is bescheiden; iemand die zich snel bezwaard voelt om contact te zoeken, zeker met een arts. Zo van: een dokter, die stoor je toch niet zomaar? Ze vraagt dus eerder te weinig zorg dan te veel, mede omdat ze het soms nog moeilijk vindt te erkennen dat ze is getroffen door een hersenbloedi

 

Login om verder te lezen

Nog geen account? Meld u hier gratis aan.

, , , , , , , ,
Deel dit artikel