DOQ

Huisarts Kerkhoven: ‘Samenwerking met drogist op dossier zelfzorg kan huisarts ontlasten’

Drogisten en huisartsen gaan samenwerken bij kleine kwalen. In de Proeftuinen Zelfzorg verwijzen drogisten en huisartsen de klanten en patiënten naar elkaar en leveren zo een bijdrage aan de juiste zorg op de juiste plek bij kleine kwalen.

Om de zorg betaalhaar te houden, moeten consument en patiënt regie nemen over de eigen gezondheid. Veel (bekostigde) zorg begint bij zelfzorg. Het project Proeftuin Zelfzorg, een initiatief van het Centraal Bureau Drogisterijbedrijven (CBD), onderzoekt hoe samenwerking tussen drogisten en de zorgaanbieders in de eerste lijn bijdraagt aan doelmatige zorg: de juiste zorg op de juiste plek bij kleine kwalen.

De proeftuin houdt in dat drogisterijen en huisartsen afspreken om over kleine kwalen zoals verkoudheden, hoofd- of buikpijn dezelfde adviezen te geven. Dat gebeurt via zogeheten advieskaarten: schema’s die aangeven wat te doen bij welke klachten of symptomen. In die advieskaarten staat ook wanneer de drogist moet doorverwijzen naar de huisarts.

Meer juiste zorg op juiste plaats

Marten Hummel, directeur CBD: “We weten dat de huisarts veel tijd kwijt is aan zelfzorg: 12,1 mln huisartsencontacten betreft kleine kwalen met een hoge zelfzorgscore. Eén op de 5,8 huisartsenconsulten gaat erover en in 46% van de huisartsencontacten voor kleine kwalen wordt een geneesmiddel voorgeschreven. De drogist geeft nu al jaarlijks meer dan 68 miljoen adviezen over kleine kwalen. Jaarlijks voorkomen drogisten ernstige gezondheidsrisico’s door 142.000 persoonlijke adviezen en doorverwijzingen naar de huisarts te geven. Goede samenwerking van de drogist als Erkend Specialist in Zelfzorg met de zorgaanbieders in eerstelijn zal dus leiden tot meer juiste zorg op de juiste plaats. Dat zullen huisartsen en drogisten aantonen in de proeftuin.”

Huisarts positief over drogist

De proeftuin onderzoekt hoe samenwerking tussen drogist en huisarts doelmatige zelfzorg oplevert en onderbouwt hoe de burger betere keuzes kan maken bij kleine kwalen, als het gaat om preventie, afwachten, zorgmedicatie, zelfzorg of bezoek aan reguliere zorg. Huisartsen staan open voor ondersteuning door de drogist bij kleine, veelvoorkomende gezondheidskwalen, zo bleek uit onderzoek van Stichting Pharmacon begin dit jaar onder huisartsen en consumenten. Bijna de helft (46 procent) van de huisartsen is positief over ondersteuning door de drogist. Vier op de tien consumenten zien afstemming tussen huisarts en drogist ook zitten.

Patiënt van huisarts, klant van drogist

De proeftuin vindt plaats in de regio Brummen en Tiel. Huisarts Marcel Kerkhoven neemt met de huisartsenpraktijken De Meidoorn, Marktplein en de Zegerij in Brummen deel aan het project. Kerkhoven: “De druk op de huisarts neemt toe: de patiënt vergrijst, onze administratieve lasten nemen toe. Daarnaast hebben huisartsen te maken met de overheveling van de zorg uit het ziekenhuis naar de huisartsenpraktijk. Ook verwachten we tekorten aan huisartsen. Samenwerking met de drogist op het dossier zelfzorg kan de huisarts ontlasten. De patiënt van de huisarts is immers de klant van de drogist. In de proeftuin krijgen drogisten en huisartsen meer inzicht in de adviezen over en weer. Er ontstaat een gemeenschappelijk belang en bewustwording dat er risico’s aan zelfzorgmedicatie zitten. Met deze proeftuin krijgen we meer begrip voor elkaars rol in het veilig verstrekken van zelfzorgmedicatie. Met de proeftuin sorteren we als het ware voor op de toekomst.”

Huiver

Huisarts Kerkhoven geeft aan dat hij de combinatie tussen gezondheid en de commerciële functie van drogisterijen ‘spannend’ vindt. “Er moet toch een bepaalde omzet worden gehaald, dus de klant is koning. Daar zit wat huiver”, zegt hij in dagblad Trouw.  Dat geldt ook voor de kwaliteit van het personeel. Iemand die op zaterdag achter de kassa zit, doet dat meestal als bijbaantje. “Van zo iemand kun je niet verwachten dat hij voldoende kennis heeft om medische informatie te verstrekken.” Het CBD geeft aan dat dat ook niet de bedoeling is. Klanten kunnen zich voor medische informatie tot de drogist zelf wenden, die daarvoor ene opleiding volgt en regelmatig de kennis moet bijspijkeren.


Het project wordt gesteund door zorgverzekeraar Zilveren Kruis en kan rekenen op brede ondersteuning door onder meer de Consumentenbond, Nederlandse Patiënten Federatie, het Instituut Verantwoord Medicijngebruik, het Nederlandse Huisartsen Genootschap, het College ter Beoordeling Geneesmiddelen en de drogisterijbedrijven Kruidvat, Trekpleister, Etos en DA/DIO.
Verwachting is dat het onderzoek, onder leiding van onderzoeksbureau Nivel en Ipsos, begin 2020 wordt afgerond. Dan komen ook conclusies en aanbevelingen beschikbaar over landelijke uitrol van het project.

Bronnen: CBD, Trouw
Lees meer over:


Voor u geselecteerde artikelen

Casus: vrouw met hevige diarree en kortademigheid

Een vrouw klaagt over hevige diarree en kortademigheid. Daarnaast voelt zij zich zwak en is zij 10 kg afgevallen in de laatste 3 maanden. Wat is uw diagnose?

Videoconsult vs. fysiek consult: waar zitten de verschillen?

Broer en zus Martijn Stommel en Wyke Stommel onderzochten de verschillen tussen video- en fysieke consulten. Dit kan helpen bij goede implementatie van videoconsulten. “Patiënten moeten soms lang reizen. Dat is belastend, het kost tijd en meestal moet iemand mee.”

Zeven routes naar een veerkrachtig zorgsysteem

Ons zorgstelsel kan duurzamer en menselijker terwijl ook kwaliteit, toegankelijkheid en betaalbaarheid geborgd zijn, meent Steven de Waal in zijn boek. “De zorginstelling verandert in een platform: minder managers en meer horizontaal management tussen zorgprofessionals.”

Wat als… jouw onderzoek plotseling is geasso­cieerd met de tabaks­industrie?

De farmaceut die het promotieonderzoek van Wytse van den Bosch financierde, werd plotseling overgenomen door een tabaksmultinational. Wat doe je dan als onderzoeker? “Door deze indirecte affiliatie ben je plotseling niet meer welkom op wetenschappelijke congressen.”

Meer rolmodel­len nodig in het medisch onderwijs

“De gezondheidszorg moet een afspiegeling zijn van de samenleving, dat is nu niet zo”, vindt Rashmi Kusurkar, hoogleraar inclusie en motivatie in medisch onderwijs. Er is behoefte aan meer inclusiviteit en diversiteit binnen het medisch onderwijs.

Zo deal je met de onzin van influencers in je spreekkamer

Patiënten vertrouwen influencers soms meer dan hun eigen arts. Jolanda van Boven en Annemie Galimont vertellen over hun ervaringen hiermee in de spreekkamer en hoe hiermee om te gaan. “Wees als arts alert dat je de patiënt goed voorlicht over de mogelijke gevolgen.”

‘Kunst kan de zorg transformeren’

Om de problemen van het overbelaste zorgsysteem het hoofd te bieden, moet kunst een structurele plaats krijgen, pleit Tineke Abma. “We willen duurzame programma’s van bewezen interventies vergoed door de zorgverzekeraar.”

Casus: jongen met gepig­menteerde huid­afwijking

Een tienjarige jongen heeft een opvallende laesie op de rechterbovenarm. Bij navraag blijkt deze laesie al jaren aanwezig. In de familie komen geen melanomen voor. De jongen heeft een blanco voorgeschiedenis. Wat is uw diagnose?

Casus: man met klachten van moeizaam plassen

Een man komt met een doorgemaakte blaasontsteking op uw spreekuur. Plassen gaat al een paar jaar langzaamaan moeilijker en moeilijker. De straal is zwak, nogal eens sproeiend en er wordt bijna altijd wat nagedruppeld. Persen helpt niet echt. Wat is uw diagnose?

Iedere arts moet zich voorbereiden op een leven lang leren

Welzijn is een voorwaarde voor professionele en persoonlijke ontwikkeling. En dat is in de medische sector meer dan ooit een punt van zorg, vindt Marjolein van de Pol. “De nieuwe bewegingen moet je gewoon volgen, in welke fase van je carrière je ook zit.”


0
Laat een reactie achterx