DOQ

Huisarts Schellingerhout: ‘Het hangt veel meer af van de dokter dan van de patiënt of zo’n app slaagt’

Medewerkers en patiënten van Het Huisartsenteam De Keen waren al gewend om actief om te gaan met het digitale portaal toen er werd besloten om hier ook de app “Check je moedervlek” in op te nemen. Deze app is bedoeld om huidkanker op te sporen. Patiënten kunnen de app downloaden en zelf gebruiken, waardoor ze geen vrij hoeven te nemen voor een bezoek aan de huisarts. En voor het huisartsenteam scheelt het eveneens in consulten. ‘Precies dat is ook de reden waarom we de app sinds mei in ons portaal aanbieden.’

Patiënten van Het Huisartsenteam De Keen, onderdeel van zorggroep Het Huisartsenteam, een eerstelijns samenwerkingsverband van zelfstandig werkende huisartsen in West-Brabant, zijn al goed vertrouwd met het digitale portaal dat de huisartsenpraktijk hen biedt voor afspraken maken, e-consult en herhaalrecepten. ‘Meer dan veertig procent van onze patiënten maakt zijn afspraken al online’, zegt huisarts Jasper Schellingerhout. ‘En de oudste die dat doet is in de negentig, dus bega niet de vergissing te denken dat het alleen de jonge en hoog opgeleide mensen zijn die dit doen. We waren dan ook al geïnteresseerd in uitbreiding van ons digitale aanbod toen SkinVision voor het eerst contact met ons zocht om haar app onder de aandacht te brengen.’

Huisarts Jasper Schellingerhout
(Huisartsenteam De Keen)

Zelf toepasbaar door patiënten

Deze app, ontwikkeld met medewerking van dermatologen uit verschillende landen, is bedoeld om huidkanker op te sporen. ‘Een interessante app, waarvan de testeigenschappen onderzocht zijn’, gaat Schellingerhout verder. ‘Alleen had SkinVision het idee de app in de huisartspraktijk toe te passen en daarin zagen we onvoldoende meerwaarde. Het scheelt dan geen consulten, wat wel is wat apps potentieel interessant maakt, en zou bovendien bij patiënten tot de vraag leiden of ze die app niet gewoon zelf kunnen toepassen. Juist daarin zagen we de meerwaarde. De patiënt hoeft geen vrij te nemen van zijn werk en in de wachtkamer te wachten tot hij aan de beurt is voor een consult dat in vijf minuten achter de rug is. Precies dat is ook de reden waarom we de app sinds mei in ons portaal aanbieden, onder de noemer “Check je moedervlek”. Hoewel we er op geen enkele manier reclame voor hebben gemaakt, hebben inmiddels al meer dan tweehonderd patiënten de app gedownload en gebruikt.’

Koudwatervrees

SkinVision is de eerste app die Het Huisartsenteam aanbiedt die expliciet tot doel heeft huisartsbezoek te vervangen. ‘Onder de streep gaat het ons niet specifiek om deze app, maar om het ontwikkelen van een blauwdruk voor een breder online aanbod. Wat deze app interessant maakt om mee te beginnen, is dat die al een goede track record heeft – er is evidence voor de specificiteit en sensitiviteit – en ook al door onze preferente zorgverzekeraar CZ wordt vergoed. Wat niet wegneemt dat tegen het idee van digitale toepassingen nog wel degelijk weerstand bestaat onder artsen, wat grotendeels gebaseerd lijkt op koudwatervrees. Recent riep bijvoorbeeld een dermatoloog uit een naburig ziekenhuis via sociale media op om met SkinVision te stoppen. De reden: er werden mensen verwezen op advies van SkinVision, terwijl ze een goedaardig plekje bleken te hebben. Tja, dat komt ook heel vaak voor als ik als huisarts de beoordeling doe en een plekje verdacht vindt. Het is gewoon een kwestie van gewenning. Het is veel meer afhankelijk van de dokter dan van de patiënt of zo’n toepassing slaagt.’

Eerst focus op digitaal portaal

Zou Schellingerhout – met dit in het achterhoofd – andere huisartsen aanraden de app van SkinVision aan te bieden aan patiënten? ‘Op zich wel’, zegt hij, ‘maar de focus in de praktijk moet eerst liggen op het implementeren van de basisservices zoals online afspraken en e-consulten. Pas als de medewerkers daaraan gewend zijn en er de voordelen van inzien, is het zinvol zo’n volgende stap te zetten. Als patiënten het digitale portaal niet gebruiken, omdat de huisartsenpraktijk er niet actief mee omgaat, dan zien ze de app er ook niet in staan.’

Lees meer over:


Voor u geselecteerde artikelen

Protocol brengt veelbelovende ‘orphan drugs’ sneller bij patiënt

Behandelaren en zorgverzekeraars slaan de handen ineen om geneesmiddelen tegen zeldzame ziekten sneller beschikbaar te krijgen, vertelt Niels Reijnhout. “Met het ODAP krijgen patiënten zo snel mogelijk na goedkeuring door het EMA al toegang tot het middel.”

Reanimatie bespreken? Alleen als het past

Artsen vragen op de spoedeisende hulp vaak routinematig naar reanimatievoorkeuren, maar volgens Yvo Smulders is het tijd om deze standaardpraktijk eens kritisch te bekijken. “Het is helemaal niet vanzelfsprekend dat je die vraag zomaar stelt bij een routine-opname.”

Casus: man met klachten na penisvergroting

Een 38-jarige patiënt is net een week terug uit Turkije, waar hij in een kliniek een penisvergroting heeft ondergaan. Hij kan u niet precies vertellen wat er gebeurd is en klaagt vooral over pijn, roodheid en zwelling van de penis. Wat is uw diagnose?

‘Bevolkings­onderzoek sluit onvoldoende aan bij mensen met verstande­lijke beperking’

Mensen met een verstandelijke beperking nemen veel minder vaak deel aan bevolkingsonderzoeken naar kanker dan de algemene bevolking, vertelt Amina Banda. Ook krijgen zij minder vaak vervolgonderzoek. “Deze groep kan allerlei barrières voor deelname ervaren.”

Vertragen, verdragen en verbinden in moeilijke gesprekken

In de palliatieve zorg spelen niet alleen emoties bij de patiënt een rol, maar ook bij de zorgverlener. Machteld Muller legt uit hoe zelfinzicht helpt bij verbinding met je patiënt. “Herkennen van je eigen ‘rode knoppen’ helpt om uit vervelende dynamieken te blijven.”

Hoe je medische misinformatie als zorgverlener kunt aanpakken

Waarom geloven mensen dat zonnebrandcrème gevaarlijk is, of wantrouwen ze bewezen interventies zoals vaccins? Tom van Bommel vertelt over de mechanismen achter zulke overtuigingen. “Technieken waarmee misinformatie zich verspreidt, kunnen óók ten goede worden ingezet.”

Casus: patiënte met dyspnoe naar de EHH

Een oudere obese vrouw presenteert zich op de Eerste Hart Hulp vanwege dyspnoe. Die begon twee weken geleden en was aanvankelijk inspanningsgebonden, nu ook bij platliggen. Ze plast nog maar kleine beetjes sinds drie dagen. Wat is uw diagnose?

Casus: patiënt met progressieve inspanningsdyspneu

Een patiënt presenteert zich met progressieve inspanningsdyspneu. Voorheen was hij in staat om zonder klachten te tennissen, nu ervaart hij kortademigheid bij stevig doorwandelen. Er is geen sprake van hoesten, sputumproductie of koorts. Wat is uw diagnose?

Uitgebreid bloedonderzoek met één simpele vingerprik

Capillaire bloedafname via een vingerprik blijkt bij meer dan 30 standaardbepalingen een goed alternatief voor venapunctie, concludeerde Martijn Doeleman. “Patiënten kunnen zelf de vingerprik doen. Gewoon thuis, wanneer het hen uitkomt.”

Cultuur­sensitieve zorg in de praktijk: lessen van Mammarosa

Taal- en cultuurverschillen kunnen de communicatie met zorgverleners flink bemoeilijken. Stichting Mammarosa biedt hierin uitkomst. Samia Kasmi vertelt hoe belangrijk cultuursensitieve communicatie is, en hoe artsen hierin het verschil kunnen maken.