Huisarts Timmers: ‘Vernieuwingen zorgen dat ik mijn werk beter kan doen, maar de kernwaarden blijven hetzelfde’

mm
Leendert Douma
Redactioneel,
28 oktober 2020

Veel regio’s in Nederland kennen een huisartsentekort. De werkdruk neemt toe en het is moeilijk om waarnemers te vinden. Vier huisartsen in Oost-Nederland zijn samen met ROS Roset en zorgverzekeraar Menzis op zoek gegaan naar een oplossing. Het organiseren van digitale spreekuren biedt uitkomst, is het idee, omdat je dan niet langer afhankelijk bent van tijdstip en locatie. Zo ontstond de pilot voor ArtsOnline, die begin dit jaar van start ging, vertelt huisarts Bart Timmers uit ’s-Heerenberg. Hij is een van de innovatiepartners van het platform, dat steeds meer gaat lijken op een virtuele praktijk annex huisartsen-Marktplaats.

De behoefte aan digitalisering speelde al langer in zijn praktijk, zegt Bart Timmers. “Het idee sloot aan op iets waar ik al een tijd naar zocht: een makkelijke, laagdrempelige manier om contact te hebben met patiënten. Al sinds de komst van internet experimenteerde ik met e-mailconsulten. Beeldbellen biedt nog veel meer, maar het heeft veel voeten in de aarde om dat goed te organiseren. Daarom heeft het – denk ik – nooit een hoge vlucht genomen.”

Huisarts Bart Timmers

De komst van ArtsOnline én de coronacrisis veranderden dat. Noodgedwongen verdween de koudwatervrees bij huisartsen en patiënten. Timmers: “Iedereen moest er wel aan geloven. Toen bleek beeldbellen toch wel handig te zijn, ook voor wie eerst dacht dat het niks was.” In veel praktijken is het inmiddels een vast onderdeel van het huisartsenaanbod. Maar het moet niet worden gezien als panacee, eerder als een uitbreiding van het bestaande aanbod, zegt Timmers. Hij voert elke dag ongeveer twee uur lang digitale consul

 

Login om verder te lezen

Nog geen account? Meld u hier gratis aan.

, , ,
Deel dit artikel