Van Pinxteren over inzet ict bij corona-informatiebehoefte: ‘Veel patiënten gebruiken de telefoon en dat kost de praktijk veel tijd en energie’

mm
Frank van Wijck
Redactioneel,
12 mei 2020

Welke digitale middelen kunnen huisartsen inzetten om tegemoet te komen aan de grote informatiebehoefte van patiënten over corona, zodat de praktijk bereikbaar blijft? Huisarts Bart van Pinxteren ging op zoek naar oplossingen hiervoor.  

Hoe kunnen we met relatief eenvoudige digitale middelen of ingrepen de enorme informatiebehoefte over corona bij patiënten in goede banen leiden, zodat de praktijk bereikbaar blijft en de normale zorg gewaarborgd blijft? Deze vraag stelde huisarts Bart van Pinxteren (gezondheidscentrum Oog in Al) in een korte tekst op zijn LinkedIn-profiel. “In de eerste plaats voor mezelf”, zegt hij, “want schrijven helpt me om mijn gedachten te ordenen. Ik heb blinde vlekken dus toets graag bij collega’s: doe ik goed wat ik doe of hebben jullie aanvullingen of alternatieven.” 

Huisarts Bart van Pinxteren
(Foto: DE BEELDREDAKTIE / HERBERT WIGGERMAN)

Pagina op praktijkwebsite 

Twee dingen had Van Pinxteren zelf al gedaan. Het eerste was het keuzemenu van de praktijktelefoon uitbreiden met de tekst ‘Heeft u een vraag over corona? Kijk dan op de website van Thuisarts.nl of bel het landelijke informatienummer’. En het tweede was het inrichten van een speciale pagina op de praktijkwebsite met informatie over corona en wanneer wel/niet de praktijk bellen. Op de homepage wordt naar die pagina verwezen. 

“Informatie is goud waard, maar de ontvanger moet wel kunnen vertrouwen op de betrouwbaarheid ervan” 

Betrouw
 

Login om verder te lezen

Nog geen account? Meld u hier gratis aan.

, , , ,
Deel dit artikel