DOQ

Van Pinxteren over inzet ict bij corona-informatiebehoefte: ‘Veel patiënten gebruiken de telefoon en dat kost de praktijk veel tijd en energie’

Welke digitale middelen kunnen huisartsen inzetten om tegemoet te komen aan de grote informatiebehoefte van patiënten over corona, zodat de praktijk bereikbaar blijft? Huisarts Bart van Pinxteren ging op zoek naar oplossingen hiervoor.  

Hoe kunnen we met relatief eenvoudige digitale middelen of ingrepen de enorme informatiebehoefte over corona bij patiënten in goede banen leiden, zodat de praktijk bereikbaar blijft en de normale zorg gewaarborgd blijft? Deze vraag stelde huisarts Bart van Pinxteren (gezondheidscentrum Oog in Al) in een korte tekst op zijn LinkedIn-profiel. “In de eerste plaats voor mezelf”, zegt hij, “want schrijven helpt me om mijn gedachten te ordenen. Ik heb blinde vlekken dus toets graag bij collega’s: doe ik goed wat ik doe of hebben jullie aanvullingen of alternatieven.” 

Huisarts Bart van Pinxteren
(Foto: DE BEELDREDAKTIE / HERBERT WIGGERMAN)

Pagina op praktijkwebsite 

Twee dingen had Van Pinxteren zelf al gedaan. Het eerste was het keuzemenu van de praktijktelefoon uitbreiden met de tekst ‘Heeft u een vraag over corona? Kijk dan op de website van Thuisarts.nl of bel het landelijke informatienummer’. En het tweede was het inrichten van een speciale pagina op de praktijkwebsite met informatie over corona en wanneer wel/niet de praktijk bellen. Op de homepage wordt naar die pagina verwezen. 

“Informatie is goud waard, maar de ontvanger moet wel kunnen vertrouwen op de betrouwbaarheid ervan” 

Betrouwbare informatie over corona toesturen 

Van Pinxteren ontving zo’n 25 inhoudelijke reacties op zijn LinkedIn-post. “Het meest waardevol vond ik dat ik werd gewezen op het door KNO-arts Marcus Oei opgezette Inforium.nl”, vertelt hij, “een prachtig product. Hij realiseerde zich dat informatie goud waard is, maar dat de ontvanger wel moet kunnen vertrouwen op de betrouwbaarheid ervan. Daarom is hij een database gaan opzetten met peer reviewed documentatie over aandoeningen en behandelingen die je na een spreekuur naar je patiënt kunt sturen. Daaruit is dus die website Inforium.nl ontstaan en die is nu uitgebreid met alle relevante actuele informatie over corona. Die informatie digitaal kunnen aanbieden aan patiënten scheelt enorm veel tijd aan de telefoon want er is een grote informatiehonger. Ik heb de praktijkassistenten geïnstrueerd en die kunnen nu patiënten goede en betrouwbare informatie over corona sturen.” 

Zelftests 

Ook goede informatie over zelftesten is belangrijk, vindt Van Pinxteren. “Er zijn immers verschillende testen beschikbaar, maar die zijn vaak niet goed gevalideerd. Ik ben er dus een beetje van teruggekomen om zo’n zelftest op de praktijkwebsite aan te bieden.” 

“Veel telefoontjes kun je afvangen met een chatfunctie. Bovendien dwingt dat de patiënt om heel precies zijn vraag te formuleren.” 

Navolging 

De huisarts heeft niet alleen ideeën van anderen gebruikt, maar heeft ook anderen geïnspireerd. “Mijn voorstel om een webpagina op de praktijkwebsite in te richten met alle interessante informatie over corona heeft wel navolging gevonden”, zegt hij. “Er is zelfs een HIS-leverancier die mijn model heeft gebruikt om er zijn klanten mee van informatie te voorzien. Dat vond ik leuk.” 

Precies je vraag formuleren 

Eén ding heeft Van Pinxteren wel overwogen maar uiteindelijk toch niet gedaan: een chatbot installeren op de homepage van de praktijkwebsite. “Dat is weer een stap verder dan een chat-applicatie en dat moet je niet doen in een periode waarin iedereen nog in rep en roer is”, legt hij uit. “Toch wil ik hier op een ander moment wel mee aan de slag. Heel veel patiënten gebruiken de telefoon en dat kost de praktijk veel tijd en energie. Veel daarvan kun je afvangen met een chatfunctie. Dat is net iets persoonlijker dan mail en ook asynchroon. Bovendien dwingt het de patiënt om heel precies zijn vraag te formuleren. En je kunt analyses loslaten op het gebruik van de functie, zodat je op termijn steeds meer eenvoudige vragen op die manier kunt afvangen.” 

Lees meer over:


Voor u geselecteerde artikelen

Casus: jongen met gepig­menteerde huid­afwijking

Een tienjarige jongen heeft een opvallende laesie op de rechterbovenarm. Bij navraag blijkt deze laesie al jaren aanwezig. In de familie komen geen melanomen voor. De jongen heeft een blanco voorgeschiedenis. Wat is uw diagnose?

Casus: man met klachten van moeizaam plassen

Een man komt met een doorgemaakte blaasontsteking op uw spreekuur. Plassen gaat al een paar jaar langzaamaan moeilijker en moeilijker. De straal is zwak, nogal eens sproeiend en er wordt bijna altijd wat nagedruppeld. Persen helpt niet echt. Wat is uw diagnose?

Iedere arts moet zich voorbereiden op een leven lang leren

Welzijn is een voorwaarde voor professionele en persoonlijke ontwikkeling. En dat is in de medische sector meer dan ooit een punt van zorg, vindt Marjolein van de Pol. “De nieuwe bewegingen moet je gewoon volgen, in welke fase van je carrière je ook zit.”

‘‘Minder eten en meer bewegen’ is echt een misvatting’

Mensen met obesitas hebben vaak te maken met negatieve vooroordelen, ook in de zorg. Daardoor vermindert de kwaliteit van zorg, legt Paige Crompvoets uit. “Uit mijn onderzoek bleek dat mensen met obesitas soms belachelijk gemaakt worden door hun zorgverleners.”

Whispp biedt oplossing voor mensen met stem- en spraak­problemen

Joris Castermans ontwikkelde Whispp, een app die met behulp van AI fluister- en aangedane spraak kan omzetten in een heldere en natuurlijke stem. “Wie nog audio- of video-opnames heeft van de gezonde stem, kan met Whispp de eigen stem van vroeger creëren.”

Artsen voor Kinderen helpt kinderen met een chronische ziekte of beperking

Michel Weijerman van Stichting Artsen voor Kinderen vertelt over hun projecten voor betere zorg en welzijn voor kinderen met een chronische aandoening. “Zo’n 200 zorgprofessionals zijn op vrijwillige basis bij onze poli betrokken. Binnen 48 uur krijg je antwoord.”

Casus: patiënte met dagelijkse neusbloedingen

Een patiënte is de dagelijkse neusbloedingen rechts helemaal zat. Door het dichtknijpen van de neus gedurende 10 minuten stopt de bloeding wel steeds. Wat is uw diagnose?

‘Wees alert op opioïd­misbruik bij patiënten op SEH’

Opioïdgebruik komt bij SEH-patiënten vaker voor dan gemiddeld. Meer bewustzijn over misbruik van deze medicatie is nodig, aldus Joris Holkenborg. “Maar vergeleken met de VS doen we het in Nederland, mede dankzij apothekers en huisartsen, best wel goed.”

Voorkom een burn-out

Huisarts Nico Verhoef onderzocht waarom steeds meer artsen een burn-out krijgen, hoe dit te voorkomen, én geeft tips hoe je het werk leuk houdt voor jezelf. “Een middag per week maakte ik vrij voor kleine chirurgische ingrepen, omdat ik dat heel leuk vind om te doen.”

De zorgverlener als verwonderaar

Steeds meer resultaten wijzen uit dat een goed contact tussen de zorgverlener, het kind en de ouders, veel leed kan voorkomen. Piet Leroy zet zich in voor pijn- en traumavrije zorg bij kinderen. “Ik spreek nooit over lastige ouders, wel over kwetsbare ouders.”


0
Laat een reactie achterx