DOQ

‘Ik heb zo’n ander contact met de patiënt’

Livemuziek aan het bed van de patiënt: het is een win-win-win-situatie. De patiënt voelt minder pijn en beleeft iets anders dan alleen de ziekenhuiskamer, de verpleegkundige heeft meer medemenselijke gesprekken met de patiënt en de musicus kan van betekenis voor de medemens zijn. Verpleegkundig onderzoeker Hanneke van der Wal-Huisman deed in het UMC Groningen onderzoek naar het effect van livemuziek bij patiënten na een chirurgische ingreep.

Haar onderzoek was vooral gericht op de oudere patiënt, maar de musici van het Prins Claus Conservatorium in Groningen speelden voor alle patiënten op de afdeling chirurgie. “Oudere patiënten hebben een hoger risico op het ontwikkelen van postoperatieve complicaties met negatieve uitkomsten. Wij wilden het herstel bevorderen zodat hun functioneren en kwaliteit van leven verbetert. Daarvoor wordt doorgaans eerder naar medicatie gekeken, maar nog een pil erbij zorgt bij ouderen eerder voor meer interacties en bijwerkingen.” Van der Wal dacht na over een alternatieve interventie die geschikt zou zijn voor een gemêleerde groep patiënten, en kwam uit op muziek. “We vroegen ons af wat dan geschikte muziek zou zijn en gingen daarover praten met mensen van het Prins Claus Conservatorium. Zij zeiden meteen: ‘Je moet geen opgenomen muziek, maar livemuziek laten horen.’ Bij livemuziek heeft de musicus een directe interactie met de patiënt en kan hij of zij reageren op de patiënt.”

“We zagen dat de pijn meer afnam en dat muziek bijdraagt aan ontspanning”

 

Aanmelden

Meld u gratis aan om toegang te krijgen tot DOQ,
waar zorgprofessionals kennis en visie delen.

Lees meer over:


Voor u geselecteerde artikelen

‘Bevolkings­onderzoek sluit onvoldoende aan bij mensen met verstande­lijke beperking’

Mensen met een verstandelijke beperking nemen veel minder vaak deel aan bevolkingsonderzoeken naar kanker dan de algemene bevolking, vertelt Amina Banda. Ook krijgen zij minder vaak vervolgonderzoek. “Deze groep kan allerlei barrières voor deelname ervaren.”

Vertragen, verdragen en verbinden in moeilijke gesprekken

In de palliatieve zorg spelen niet alleen emoties bij de patiënt een rol, maar ook bij de zorgverlener. Machteld Muller legt uit hoe zelfinzicht helpt bij verbinding met je patiënt. “Herkennen van je eigen ‘rode knoppen’ helpt om uit vervelende dynamieken te blijven.”

Hoe je medische misinformatie als zorgverlener kunt aanpakken

Waarom geloven mensen dat zonnebrandcrème gevaarlijk is, of wantrouwen ze bewezen interventies zoals vaccins? Tom van Bommel vertelt over de mechanismen achter zulke overtuigingen. “Technieken waarmee misinformatie zich verspreidt, kunnen óók ten goede worden ingezet.”

Casus: patiënte met dyspnoe naar de EHH

Een oudere obese vrouw presenteert zich op de Eerste Hart Hulp vanwege dyspnoe. Die begon twee weken geleden en was aanvankelijk inspanningsgebonden, nu ook bij platliggen. Ze plast nog maar kleine beetjes sinds drie dagen. Wat is uw diagnose?

Casus: patiënt met progressieve inspanningsdyspneu

Een patiënt presenteert zich met progressieve inspanningsdyspneu. Voorheen was hij in staat om zonder klachten te tennissen, nu ervaart hij kortademigheid bij stevig doorwandelen. Er is geen sprake van hoesten, sputumproductie of koorts. Wat is uw diagnose?

Uitgebreid bloedonderzoek met één simpele vingerprik

Capillaire bloedafname via een vingerprik blijkt bij meer dan 30 standaardbepalingen een goed alternatief voor venapunctie, concludeerde Martijn Doeleman. “Patiënten kunnen zelf de vingerprik doen. Gewoon thuis, wanneer het hen uitkomt.”

Cultuur­sensitieve zorg in de praktijk: lessen van Mammarosa

Taal- en cultuurverschillen kunnen de communicatie met zorgverleners flink bemoeilijken. Stichting Mammarosa biedt hierin uitkomst. Samia Kasmi vertelt hoe belangrijk cultuursensitieve communicatie is, en hoe artsen hierin het verschil kunnen maken.

‘Er is een trend naar meer visuele informatie’

“Voor patiënten blijkt de juiste toedieningsroute van een geneesmiddel niet altijd vanzelfsprekend te zijn”, vertellen Yara Mangindaan en Nike Everaarts-de Gruyter. Zij hielpen medicijnpictogrammen te ontwikkelen die ondersteunen bij goed gebruik van geneesmiddelen.

Werkbereidheid bij een crisis niet vanzelf­sprekend

Ziekenhuizen kunnen tijdens een crisis niet blind vertrouwen op hun personeel, concluderen Dennis Barten en Lindsy Engels. Werkbereidheid hangt sterk af van verschillende factoren. “Het is belangrijk om te ontdekken wat nodig is om voor te bereiden op crisissituaties.”

Casus: man met dysfonie­klachten

Een 42-jarige man komt op uw spreekuur met dysfonieklachten, twee maanden geleden ontstaan in een periode van veel hoesten. Aan het einde van de dag worden de klachten erger en het is lastig om een lang gesprek te voeren. Wat is uw diagnose?


Lees ook: Aanmelden

Naar dit artikel »

Lees ook: Inloggen

Naar dit artikel »