DOQ

‘Ik kan niet wachten op de eerste geprinte lasagne’

Speelgoed, modeaccessoires, medische hulpmiddelen, architecturale modellen en zelfs wapens. 3D-printers kunnen de gekste dingen printen. Maar voeding? Bij het Máxima MC in Veldhoven doet Ineke Obbema (beleidsmedewerker Catering en diëtist) mee aan een proef met 3D Maaltijd, waarbij patiënten met slikproblemen gemalen voeding in geprinte vorm krijgen.

Het Máxima MC kwam via enkele leidinggevenden in contact met het bedrijf dat 3D-geprinte maaltijden levert, Gastronology. Ineke Obbema: “We zijn er gaan kijken om te zien welke mogelijkheden deze aanpak biedt. Het was al snel duidelijk dat de groenten die uit de printer kwamen er heel mooi uitzagen. Dat is echt een groot voordeel ten opzichte van wat in veel ziekenhuizen als gemalen voeding wordt aangeboden. Het is geen prakkie, om het zo maar te zeggen. Een wortel is een wortel, een broccoli een broccoli, een zoete aardappel lijkt ook echt een zoete aardappel.” Daar kwam nog iets bij, aldus Obbema. “De receptuur is een stuk beter dan die wij hadden. Het smaakt beter, er zit minder zout in dus het is gezonder. Je kunt meteen proeven dat er een chef-kok achter zit die de maaltijden klaarmaakt.”

“Ik zie ernaar uit dat de producten worden doorontwikkeld”

Beleidsmedewerker Catering en diëtist Ineke Obbema

Bereiding

Behalve het uiterlijk, de smaak en de gezondheid van de maaltijden, is Obbema ook te spreken over het bereiden van 3D-maaltijden in het ziekenhuis. “De voedingsassistent bestelt de maaltijden. De porties van de bestelde groente pakken we dan los uit de vriezer, wat heel handig is. De groenten worden samen met de andere componenten op het bord gelegd en gaan in een regenereerwagen, een soort oventje op wielen met daarin verschillende borden die een uur lang verhit worden. Zo serveren we het.”

Kanttekening

Obbema plaatst wel een kleine kanttekening bij het hele experiment in het ziekenhuis. “Wij hebben slechts een handvol patiënten die ervoor in aanmerking komen, ongeveer vijf of zes per dag. Het zijn meestal mensen die kortdurend zijn opgenomen, bijvoorbeeld wegens een beroerte. Zij zijn dus nog niet gewend aan gemalen voeding en kunnen niet echt een vergelijking maken met alternatieven. In een verpleeghuis kan dat wel, met mensen die lange tijd zijn opgenomen en afhankelijk zijn van gemalen voeding.”  

“De persoon die het heel lekker vond was heel blij met het herkennen van het eten op zijn bord”

Verpleeghuis

De Kloosterhoeve, een zorglocatie van Mijzo, is zo’n verpleeghuis. Ook daar experimenteren ze met 3D Maaltijd. Een belangrijk uitgangspunt is dat ingrijpen op voeding van patiënten een rigoureuze stap is, die heel goed voorbereid moet worden. Bij het kennismaken met 3D Maaltijd wordt iedereen dan ook stap voor stap meegenomen in het proces. Zo werd er eerst een proeverij georganiseerd, waarbij cliënten en zorgverleners verschillende gerechten konden proeven. De reacties waren overwegend positief, zegt Carin Jansen, senior strategisch adviseur bij Mijzo: “Bijna iedereen at keurig het bordje leeg, één iemand liet de bloemkool staan. Maar zij hield sowieso niet van bloemkool.” Tot dusver zijn de maaltijden aan tien mensen aangeboden. Drie ervan zijn inmiddels gestopt met de proef, eentje was ontzettend enthousiast, zegt Jansen. “Een van de mensen vond het zoutgehalte te laag, een ander had last van hallucinaties en dat ging niet goed samen met het doel van deze proef. De derde persoon die gestopt is, hield sowieso niet erg van warme maaltijden. De persoon die het heel lekker vond was heel blij met het herkennen van het eten op zijn bord. Hij at netjes zijn bord leeg en gaf aan het heel smakelijk te vinden. Dat is natuurlijk mooi.”

Obbema is heel benieuwd wat de toekomst gaat brengen. “Ik hoop dat we na de proefperiode gewoon doorgaan. Ik zie ernaar uit dat de producten worden door ontwikkeld. Ik kan niet wachten op de eerste pizza of lasagne die uit de printer rolt”, lacht ze.

Lees meer over:


Voor u geselecteerde artikelen

Casus: patiënte met dyspnoe en oedeem in het gelaat

Een 66-jarige vrouw presenteert zich met sinds drie weken progressief verminderde inspanningstolerantie en met name ’s ochtends een zwelling van het gelaat. Overdag verbeteren de klachten deels. Wat is uw diagnose?

Wat je verwacht, voel je: wat zorgverleners kunnen leren van placebo-effecten

Wat patiënten verwachten, beïnvloedt direct hoe zij pijn of bijwerkingen ervaren. Henriët van Middendorp legt uit hoe placebo- en nocebo-effecten werken, en hoe zorgverleners deze bewust en ethisch kunnen inzetten in de praktijk.

Trots op goed werkend meld­systeem voor bijwerk­ingen

Agnes Kant wijst op het belang van meer onderzoek naar bijwerkingen en roept zorgverleners op te blijven melden bij het Bijwerkingenmeldsysteem. “Van 70% van de geneesmiddelen is nog onduidelijk of deze veilig tijdens de zwangerschap gebruikt kunnen worden.”

Wandelend naar een betere gezondheid

Matthijs van der Poel combineert als huisarts en sportliefhebber zorg en beweging. Met stichting Looprecept wandelt hij wekelijks met patiënten – goed voor lijf, hoofd én verbinding. “Het is heel laagdrempelig en dat verklaart denk ik ook het succes.”

De patiënt doet lastig, en dan?

Patiënten met een persoonlijkheidsstoornis kunnen soms veel losmaken, zowel in het behandeltraject als bij de arts. Thom van den Heuvel geeft handvatten voor het omgaan met deze patiëntengroep. “Het contact vraagt meer tijd en legt tegelijk emotionele druk op de arts."

Vind meertalige zorgverleners via ikspreekmeerdan.nl

Als anios in een huisartsenpraktijk in Amsterdam merkte Daan Frehe dat taal voor veel patiënten een barrière vormt voor het krijgen van goede zorg. “Via ikspreekmeerdan.nl kan nu een zorgverlener met een gedeelde taal en cultuur gevonden worden. Dat is enorm waardevol.”

Casus: man met een veranderde vlek op het been

Een 72-jarige man presenteert zich op uw spreekuur met een veranderde plek op het bovenbeen rechts. De vlek is gegroeid en van kleur veranderd. De patiënt heeft een licht huidtype en een voorgeschiedenis van basaalcelcarcinoom. Wat is uw diagnose?

Maak van wachttijd in de ggz hersteltijd: vijf praktische adviezen

Sanne Booij en Christien Slofstra willen af van de stille wachttijd in de ggz. Met hulp van de huisarts kan het herstel al beginnen, nog vóór de intake. “Deze periode hoeft geen verloren tijd te zijn.”

Beteugelen geneesmiddel­prijzen noodzakelijk voor betaalbare zorg

Wilbert Bannenberg strijdt met Stichting Farma ter Verantwoording tegen excessieve geneesmiddelprijzen. Zijn missie: winsten beteugelen om zorg toegankelijk te houden. “Geneesmiddelprijzen moeten beteugeld gaan worden, anders wordt de zorg onbetaalbaar.”

Casus: vrouw met veranderd defecatiepatroon

Een vrouw wordt naar de polikliniek gestuurd in verband met een veranderd defecatiepatroon. Ze heeft wat frequenter dan gebruikelijk ontlasting. Er zijn wat vage buikklachten in de zin van rommelingen en krampen. Ze gebruikt geen medicatie. Wat is uw diagnose?