DOQ

Ketenzorg herseninfarct: ‘Dit is een breuk met de traditionele aanpak’

De verlangens van een patiënt die een acuut herseninfarct heeft doorgemaakt, leidend maken voor behandeling en revalidatie. Dat klinkt heel logisch. Toch zijn neurologen gewend om vooral naar de medische uitkomsten te kijken. Bij het ketenzorgpad acuut herseninfarct staan de behoeftes van de patiënt expliciet centraal. “Daar kun je dan als zorgverlener gericht op inzetten én je kunt de voortgang monitoren bij volgende gesprekken.”

Wie medisch gezien herstelt van een acuut herseninfarct, moet een gelukkig mens zijn. Of toch niet? Bob Roozenbeek en collega-neurologen uit het Erasmus MC zien dikwijls dat een geslaagde behandeling en revalidatie niet leiden tot een brede grijns. Een initiatief van zes zorgorganisaties moet dit veranderen.

Uitgangspunten
‘Ik zou graag weer willen kunnen werken.’ Of: ‘Het is mijn wens als vanouds met mijn hond te wandelen.’ Dergelijke verlangens van patiënten moeten aan het licht komen binnen het Rotterdamse ketenzorgpad acuut herseninfarct. “Vervolgens vormen ze de uitgangspunten voor de verdere behandeling en revalidatie”, vertelt Bob Roozenbeek, neuroloog en coördinator van het project. “Dit is een breuk ten opzichte van de traditionele aanpak, waarin vooral wordt gekeken naar de medische uitkomsten.”

Toch niet zo tevreden
Hij legt uit hoe ze hiertoe zijn gekomen. “In het Erasmus MC behandelen we jaarlijks 500 patiënten na een acuut herseninfarct. Wij doen ons uiterste best om ervoor te zorgen dat ze herstellen. Hetzelfde geldt voor de zorgverleners die de patiënt na het ziekenhuisontslag helpen revalideren. Maar wat blijkt dikwijls drie maanden na het herseninfarct tijdens het reguliere polibezoek in het Erasmus MC? Dat de patiënt bijvoorbeeld geen last meer heeft van verlammingsverschijnselen en tóch niet zo tevreden is. Er hebben zich andere klachten aangediend. Iemand is bijvoorbeeld somber. Of hij heeft onvoldoende zelfvertrouwen om de hond uit te laten. Of hij kan zijn werk niet hervatten vanwege geheugenproblemen.”

Specifieke vragen
Sinds begin oktober wordt de nieuwe aanpak officieel beproefd. Het Erasmus MC werkt hierbij samen met andere partijen uit de zorgketen: Rijndam Revalidatie, Centrum voor Reuma en Revalidatie Rotterdam, Laurens, Aafje en Lelie Zorggroep. De drie laatste organisaties bieden onder meer verpleeghuiszorg. “Gedurende het hele ketenzorgpad, dat duurt tot twee jaar na het infarct, leggen zorgverleners de patiënt specifieke vragen voor”, zegt Roozenbeek. “Bijvoorbeeld: hoe is uw sociale leven? Voorheen was het heel algemeen: hoe gaat het met u? Nu zoomen we meer in op de behoeftes van de patiënt. Daar kun je dan als zorgverleners gericht op inzetten én je kunt de voortgang monitoren bij volgende gesprekken. We voegen waarde toe voor de patiënt.”

Integrale financiering
Het ketenzorgpad acuut herseninfarct wordt mede mogelijk gemaakt door zorgverzekeraar Zilveren Kruis. Vertegenwoordigers van alle partijen ondertekenden in oktober een intentieovereenkomst voor een nieuwe type inkoopcontract. “Deze proeftuin van Zilveren Kruis voorziet in integrale financiering. Wordt nu nog een deel van de zorg ingekocht bij het Erasmus MC, een deel in een revalidatiecentrum en een deel bij de fysiotherapeut, vanaf 2018 wordt één bedrag vastgesteld voor de keten. De zorgverleners hierbinnen bepalen daarna hoe dit wordt verdeeld. Het bijzondere is, dat de zorgverzekeraar niet betaalt voor het aantal verrichtingen per instelling, maar voor de voor de patiënt behaalde uitkomst. Waardegedreven zorg, zo heet dat. Bijzonder is ook dat dit mogelijk wordt gemaakt over de grenzen van de eerste, tweede en derde lijn heen.”

Opbrengsten en besparingen
De initiatiefnemers verwachten afgezien van waardegedreven zorg ook een kostenreductie te kunnen realiseren. “Omdat we intensiever gaan samenwerken, weten we beter van elkaar wat we doen”, zegt Roozenbeek, “en kunnen bijvoorbeeld dubbele handelingen worden voorkomen.”

Auteur: Gerben Stolk, Journalist

 

Lees meer over:


Voor u geselecteerde artikelen

Minder administratie, beter contact

AI kan artsen ondersteunen door administratieve lasten te verlichten, ziet Juliën Rezek. Transcriptietools maken automatisch verslagen, waardoor artsen meer tijd hebben voor patiënten. “Hierdoor kunnen artsen dieper ingaan op klachten, wat resulteert in betere zorg.”

‘Laten we allemaal één stapje in elkaars domein zetten’

Zorgverleners hebben nog onvoldoende oog voor het verband tussen mentale klachten, hormonale klachten en hart- en vaatziekten bij vrouwen, aldus Sandra Kooij. Meer samenwerking tussen verschillende disciplines is nodig. “Kijk bij elkaar mee. Geef elkaar advies.”

Casus: oudere patiënte met reukproblemen

Op het spreekuur komt een 70-jarige vrouw in verband met problemen met ruiken. De problemen zijn enkele jaren eerder gestart. Initieel met minder goed ruiken (hyposmie), sinds een half jaar worden geuren steeds vaker als vies ervaren (kakosmie). Wat is uw diagnose?

Casus: man met klachten in de bovenbuik

Een man heeft in toenemende mate klachten van pijn in de bovenbuik. De pijn is zeurend en soms stekend en zit middenin de buik. Wat is uw diagnose?

Van tropenarts naar huisarts op Texel

Josine Blanksma werkte jarenlang als tropenarts voor Artsen zonder Grenzen en is een paar jaar geleden een nieuw avontuur aangegaan: ze werkt nu als huisarts op Texel. “Mijn nieuwe carrièrepad is heus niet minder uitdagend te noemen.”

‘Ik kan niet wachten op de eerste geprinte lasagne’

Ineke Obbema werkt met 3D-geprinte maaltijden voor mensen met slikproblemen bij het Máxima MC. De herkenbare vormen en verbeterde smaak bieden een opvallend alternatief voor traditionele gemalen voeding. “Je kunt meteen proeven dat er een chef-kok achter zit.”

Klimaatimpact onderzoeken voor een heel zorgpad

Lisanne Kouwenberg doet onderzoek naar de milieu-impact van zorgpaden. Dat kan aangrijpingspunten opleveren voor het verlagen van de klimaatimpact. “De meeste studies kijken naar één behandeling. Maar daar zit een heel traject omheen dat er ook aan bijdraagt.”

Help patiënten te stoppen met roken: ‘Minder zenden en meer interacteren’

Marieke Helmus combineert kunst en innovatie om het gesprek over stoppen met roken te starten. Met tools zoals een ‘Chat met je sigaret’-chatbot en humoristische ansichtkaarten helpt ze moeilijk bereikbare groepen om na te denken over hun rookgedrag.

Is er een dokter aan boord?

Wat doe je als er in een vliegtuig om een arts wordt gevraagd? Huisarts en luchtvaartgeneeskundige Peter Nijhof legt uit hoe medische noodgevallen in de lucht worden aangepakt, van de rol van artsen en cabinepersoneel tot het gebruik van medische kits en noodlandingen.

‘Stress verdient centrale plek in het consult’

Chronische stress, vaak gekoppeld aan sociale problemen, kan gezondheidsklachten veroorzaken. Feia Hemke pleit voor meer aandacht hiervoor in de spreekkamer en ontwikkelde tools om dit bespreekbaar te maken. “Hierdoor voorkom je onnodige medicalisering.”