Log in om uw persoonlijke bookmarks op te kunnen slaan.
Ketenzorg herseninfarct: ‘Dit is een breuk met de traditionele aanpak’
De verlangens van een patiënt die een acuut herseninfarct heeft doorgemaakt, leidend maken voor behandeling en revalidatie. Dat klinkt heel logisch. Toch zijn neurologen gewend om vooral naar de medische uitkomsten te kijken. Bij het ketenzorgpad acuut herseninfarct staan de behoeftes van de patiënt expliciet centraal. “Daar kun je dan als zorgverlener gericht op inzetten én je kunt de voortgang monitoren bij volgende gesprekken.”
Wie medisch gezien herstelt van een acuut herseninfarct, moet een gelukkig mens zijn. Of toch niet? Bob Roozenbeek en collega-neurologen uit het Erasmus MC zien dikwijls dat een geslaagde behandeling en revalidatie niet leiden tot een brede grijns. Een initiatief van zes zorgorganisaties moet dit veranderen.
Uitgangspunten
‘Ik zou graag weer willen kunnen werken.’ Of: ‘Het is mijn wens als vanouds met mijn hond te wandelen.’ Dergelijke verlangens van patiënten moeten aan het licht komen binnen het Rotterdamse ketenzorgpad acuut herseninfarct. “Vervolgens vormen ze de uitgangspunten voor de verdere behandeling en revalidatie”, vertelt Bob Roozenbeek, neuroloog en coördinator van het project. “Dit is een breuk ten opzichte van de traditionele aanpak, waarin vooral wordt gekeken naar de medische uitkomsten.”
Toch niet zo tevreden
Hij legt uit hoe ze hiertoe zijn gekomen. “In het Erasmus MC behandelen we jaarlijks 500 patiënten na een acuut herseninfarct. Wij doen ons uiterste best om ervoor te zorgen dat ze herstellen. Hetzelfde geldt voor de zorgverleners die de patiënt na het ziekenhuisontslag helpen revalideren. Maar wat blijkt dikwijls drie maanden na het herseninfarct tijdens het reguliere polibezoek in het Erasmus MC? Dat de patiënt bijvoorbeeld geen last meer heeft van verlammingsverschijnselen en tóch niet zo tevreden is. Er hebben zich andere klachten aangediend. Iemand is bijvoorbeeld somber. Of hij heeft onvoldoende zelfvertrouwen om de hond uit te laten. Of hij kan zijn werk niet hervatten vanwege geheugenproblemen.”
Specifieke vragen
Sinds begin oktober wordt de nieuwe aanpak officieel beproefd. Het Erasmus MC werkt hierbij samen met andere partijen uit de zorgketen: Rijndam Revalidatie, Centrum voor Reuma en Revalidatie Rotterdam, Laurens, Aafje en Lelie Zorggroep. De drie laatste organisaties bieden onder meer verpleeghuiszorg. “Gedurende het hele ketenzorgpad, dat duurt tot twee jaar na het infarct, leggen zorgverleners de patiënt specifieke vragen voor”, zegt Roozenbeek. “Bijvoorbeeld: hoe is uw sociale leven? Voorheen was het heel algemeen: hoe gaat het met u? Nu zoomen we meer in op de behoeftes van de patiënt. Daar kun je dan als zorgverleners gericht op inzetten én je kunt de voortgang monitoren bij volgende gesprekken. We voegen waarde toe voor de patiënt.”
Integrale financiering
Het ketenzorgpad acuut herseninfarct wordt mede mogelijk gemaakt door zorgverzekeraar Zilveren Kruis. Vertegenwoordigers van alle partijen ondertekenden in oktober een intentieovereenkomst voor een nieuwe type inkoopcontract. “Deze proeftuin van Zilveren Kruis voorziet in integrale financiering. Wordt nu nog een deel van de zorg ingekocht bij het Erasmus MC, een deel in een revalidatiecentrum en een deel bij de fysiotherapeut, vanaf 2018 wordt één bedrag vastgesteld voor de keten. De zorgverleners hierbinnen bepalen daarna hoe dit wordt verdeeld. Het bijzondere is, dat de zorgverzekeraar niet betaalt voor het aantal verrichtingen per instelling, maar voor de voor de patiënt behaalde uitkomst. Waardegedreven zorg, zo heet dat. Bijzonder is ook dat dit mogelijk wordt gemaakt over de grenzen van de eerste, tweede en derde lijn heen.”
Opbrengsten en besparingen
De initiatiefnemers verwachten afgezien van waardegedreven zorg ook een kostenreductie te kunnen realiseren. “Omdat we intensiever gaan samenwerken, weten we beter van elkaar wat we doen”, zegt Roozenbeek, “en kunnen bijvoorbeeld dubbele handelingen worden voorkomen.”
Auteur: Gerben Stolk, Journalist