‘Kijk regelmatig kritisch naar het medicijngebruik van de MS-patiënt’
Mensen met multiple sclerose (MS) gaan gemiddeld vijf keer per jaar naar de huisarts, anderhalf keer zo vaak als iemand zonder MS. Naast de medicijnen om ziekteprogressie te remmen, krijgen MS-patiënten vaak extra medicijnen voorgeschreven. Een kwart van de MS-patiënten gebruikt vijf of meer medicijnen tegelijk. Dat zijn enkele uitkomsten van onderzoek in het Amsterdam UMC. “Huisartsen zijn erg betrokken in de zorg voor mensen met MS. Een nauwere samenwerking tussen huisartsen en neurologen kan de MS-zorg optimaliseren”, stelt neuroloog en promovenda Cynthia Lemmens.
Lemmens onderzoekt de impact van MS, zowel op de zorg als op het dagelijks leven van patiënten. Twee aspecten daarin zijn het vóórkomen van MS onder de bevolking en het gebruik van medicatie door patiënten. “Het blijkt dat de prevalentie van MS de afgelopen decennia flink is toegenomen. In Nederland heeft momenteel 1 op de 500 mensen MS. Onderzoek laat ook zien dat een derde van de MS-patiënten wel met deze ziekte bij de huisarts ingeschreven staat, maar niet door een neuroloog in het ziekenhuis wordt gezien in een tijdspanne van twee jaar. Die groep krijgt dus voornamelijk zorg van de huisarts. Daarom waren we benieuwd hoe vaak deze patiënten naar de huisarts gaan en hoeveel medicatie zij gebruiken.”
“Een groot deel van de MS-patiënten gebruikt maar liefst vijf of meer medicijnen tegelijk”
Neuroloog Cynthia Lemmens
Infecties
Aanmelden
Meld u gratis aan om toegang te krijgen tot DOQ,
waar zorgprofessionals kennis en visie delen.
Ik heb al een DOQ account