DOQ

Dr. Crijns: ‘Met de app controleren coronapatiënten thuis zelf hun herstel’

Coronapatiënten kunnen de laatste fase van hun herstel doorlopen in de eigen omgeving. Ziekenhuizen hebben daardoor eerder bedden vrij voor andere mensen. Dit zijn de twee grote voordelen van de Luscii-app. Hiermee kunnen longverpleegkundigen op afstand onder meer het zuurstofgehalte monitoren. VieCuri begon er begin februari mee. Longarts dr. Kim Crijns is tevreden: “Tot dusver hoefden we geen patiënt opnieuw op te nemen in het ziekenhuis.”

Voor sommige patiënten met COVID-19 is zuurstoftoediening nog de enige reden dat zij in het ziekenhuis verblijven. Sinds februari heeft VieCuri vijf patiënten ontslagen met thuismonitoring. Longarts dr. Kim Crijns vertelt: “Als iemand geen andere ziekenhuiszorg meer nodig heeft, kan het een optie zijn zuurstof voor thuis te regelen. Met de Luscii-app monitort een longverpleegkundige vervolgens hoe het loopt. Wij achten een patiënt hiervoor geschikt als hij redelijk zelfstandig is, goed met een tablet of smartphone kan omgaan én een mantelzorger heeft.”

Longarts dr. Kim Crijns

Afbouwschema zuurstof

Crijns legt uit hoe het werkt. “De patiënt verlaat het ziekenhuis met een afbouwschema. Het is de bedoeling dat hij elke dag wat minder zuurstof krijgt toegediend, totdat het niet meer nodig is. Dit kan uitgesmeerd zijn over maximaal twee weken, maar meestal lukt het in een kleine week, een dag of vijf. Als de patiënt wordt ontslagen uit het ziekenhuis, hebben wij zuurstof aangevraagd. Bij hem of haar thuis worden dan een moedertank en een zuurstofapparaat afgeleverd. Vervolgens gaat de patiënt onder begeleiding van een longverpleegkunde aan de slag met herstel en met afbouwen van zuurstof.”

Zelfmetingen

Via de app geeft de patiënt informatie door aan het ziekenhuis. “Onder meer over het zuurstofgehalte en de hartslag”, aldus Crijns. “Die meet de patiënt of mantelzorger drie keer per dag via een saturatiemeter aan een vinger. De saturatiemeter is meegegeven bij het ontslag uit het ziekenhuis. Verder heeft de mantelzorger de opdracht om elke dag drie keer de ademhaling te meten. De mantelzorger telt hoe vaak de patiënt in- en uitademt in een minuut tijd. Ook wordt één keer per dag de temperatuur gemeten. En tot slot geeft de patiënt dagelijks via de app door hoe hij zich voelt.”

Contact met longarts

In VieCuri logt een longverpleegkundige een aantal keren per dag in op een dashboard waar de patiëntgegevens binnenkomen. Crijns: “De longverpleegkundige doet de monitoring. Is er twijfel? Vertrouwt de longverpleegkundige het niet helemaal, bijvoorbeeld omdat het zuurstofgehalte onder de afgesproken waardes blijft? Dan neemt de longverpleegkundige contact gezocht op met een longarts. De longverpleegkundige heeft ook regelmatig een telefonisch onderhoud met de patiënt. Die kan overigens altijd bellen als hij denkt dat het niet goed met hem gaat.”

Positief en veilig

Een aantal ziekenhuizen maakte al gebruik van de Luscii-app. Crijns: “Onderzoek laat zien dat het ziekenhuisverblijf van de deelnemers met ongeveer vijf dagen kan worden verkort. Voor ons reden om monitoring op afstand aan te bieden aan patiënten die naar verwachting nog even nodig hebben om zuurstoftoediening af te bouwen. Sinds de start hebben vijf patiënten het traject gevolgd. Ze zijn positief; ze vinden het fijn om thuis te kunnen herstellen in plaats van in het ziekenhuis. Onze ervaring is ook dat de veiligheid prima is: geen van de deelnemers hoefde opnieuw te worden opgenomen. Iedereen heeft thuis zijn afbouwschema voltooid.”

Tot dusver is de jongste deelnemer 31 jaar en de oudste 71. Crijns: “Deelname heeft deels te maken met de gewenste digitale vaardigheid. Maar ook met de vraag: durf je het zelf aan om naar huis te gaan en zelf controles uit te voeren?”

Voorbereiding

Kost het een ziekenhuis veel inspanning om te werken met de app? Crijns: “Nee. De longverpleegkundigen hebben een training van een uur gevolgd via het bedrijf dat de app heeft ontworpen. En wat betreft de ICT: wij hebben ervoor gekozen de app niet te koppelen aan het ziekenhuisinformatiesysteem (ZIS), dat scheelde veel tijd en moeite. Eventueel voert de longverpleegkundige data in het elektronisch patiëntendossier in.”

Wat is het advies van Crijns aan ziekenhuizen die overwegen met de app te gaan werken? “Tref de voorbereidingen in een relatief rustige periode, dus niet tijdens een coronagolf. In het voorjaar van 2000 zou het voor ons onmogelijk zijn geweest. Wij zijn ons in november in de materie gaan verdiepen en hebben in januari de protocollen geschreven om in februari te starten.”

Andere longaandoeningen

De app biedt verschillende programma’s aan, waarvan COVID-19 er een is. Crijns: “Ik kan me goed voorstellen dat we straks andere patiënten met een longaandoening gaan monitoren op deze manier. Denk bijvoorbeeld aan COPD-patiënten met last van longaanvallen. Of mensen met een longontsteking die meer hersteltijd nodig hebben dan bij een gemiddelde longontsteking.”

Lees meer over:


Voor u geselecteerde artikelen

Casus: patiënte met dyspnoe naar de EHH

Een oudere obese vrouw presenteert zich op de Eerste Hart Hulp vanwege dyspnoe. Die begon twee weken geleden en was aanvankelijk inspanningsgebonden, nu ook bij platliggen. Ze plast nog maar kleine beetjes sinds drie dagen. Wat is uw diagnose?

Casus: patiënt met progressieve inspanningsdyspneu

Een patiënt presenteert zich met progressieve inspanningsdyspneu. Voorheen was hij in staat om zonder klachten te tennissen, nu ervaart hij kortademigheid bij stevig doorwandelen. Er is geen sprake van hoesten, sputumproductie of koorts. Wat is uw diagnose?

Uitgebreid bloedonderzoek met één simpele vingerprik

Capillaire bloedafname via een vingerprik blijkt bij meer dan 30 standaardbepalingen een goed alternatief voor venapunctie, concludeerde Martijn Doeleman. “Patiënten kunnen zelf de vingerprik doen. Gewoon thuis, wanneer het hen uitkomt.”

Cultuur­sensitieve zorg in de praktijk: lessen van Mammarosa

Taal- en cultuurverschillen kunnen de communicatie met zorgverleners flink bemoeilijken. Stichting Mammarosa biedt hierin uitkomst. Samia Kasmi vertelt hoe belangrijk cultuursensitieve communicatie is, en hoe artsen hierin het verschil kunnen maken.

‘Er is een trend naar meer visuele informatie’

“Voor patiënten blijkt de juiste toedieningsroute van een geneesmiddel niet altijd vanzelfsprekend te zijn”, vertellen Yara Mangindaan en Nike Everaarts-de Gruyter. Zij hielpen medicijnpictogrammen te ontwikkelen die ondersteunen bij goed gebruik van geneesmiddelen.

Werkbereidheid bij een crisis niet vanzelf­sprekend

Ziekenhuizen kunnen tijdens een crisis niet blind vertrouwen op hun personeel, concluderen Dennis Barten en Lindsy Engels. Werkbereidheid hangt sterk af van verschillende factoren. “Het is belangrijk om te ontdekken wat nodig is om voor te bereiden op crisissituaties.”

Casus: man met dysfonie­klachten

Een 42-jarige man komt op uw spreekuur met dysfonieklachten, twee maanden geleden ontstaan in een periode van veel hoesten. Aan het einde van de dag worden de klachten erger en het is lastig om een lang gesprek te voeren. Wat is uw diagnose?

Integrale geneeskunde in Nederland: tijd voor de volgende stap

Het spreekuur Integrative Medicine van Ines von Rosenstiel is erg populair en ook in andere ziekenhuizen groeit de belangstelling voor een dergelijk spreekuur. Hoe zorgen we ervoor dat IM een structureel onderdeel wordt van de reguliere zorg in Nederland?

Mindfulness in de zorg: allesbehalve zweverig

“Zorg goed voor jezelf. Er is er maar één van.” Dat zei een patiënt ooit tegen longarts Miep van der Drift. Ze weet als geen ander: mindfulness is niet alleen voor patiënten, maar ook voor zorgverleners. Ze geeft tips voor kleine veranderingen met een grote impact.

Medicatie vaak te lang voortgezet na ontslag uit ziekenhuis

Veel patiënten gebruiken in ziekenhuizen voorgeschreven opiaten, benzodiazepines en antipsychotica nog langdurig na ontslag, aldus Judith de Ruijter. “We geven artsen de tip om, als ze bij ontslag nieuwe medicatie voorschrijven, al meteen na te denken over stoppen.”