DOQ

Longarts dr. Koedoot over die ene patiënt: ‘Hoe zal het toch zijn afgelopen met die onverzekerde Italiaanse die zwanger was?’

Een patiënt die je altijd bijblijft, een patiënt die impact heeft gehad. Iedere arts herinnert zich er daar wel één van. Zo ook longarts dr. Nelleke Koedoot, die tevens als vrijwilliger avondspreekuur houdt voor onverzekerden bij Kruispost op de Wallen in Amsterdam. “Velen zijn nog niet eerder bij Kruispost geweest en melden zich er daarna ook niet meer. Terwijl hun situatie vaak zorgelijk is. Dat vind ik soms best moeilijk. Niet alleen als dokter, maar ook als mens.” 

Een huisarts ontmoet dezelfde patiënt door de jaren heen menigmaal, Nelleke Koedoot verliest de hulpbehoevende doorgaans al na één bezoek uit het oog. Althans, tijdens haar vrijwilligerswerk bij Kruispost, bedoeld voor zorg aan onverzekerden en gevestigd op de Wallen. “Dikwijls vraag ik me af: hoe zou het toch zijn afgelopen met die man of vrouw?”

Daklozen en illegalen

“Ik ben longarts. Drie dagen per week richt ik me bij de GGD Rotterdam-Rijnmond op tbc-bestrijding. Dat schema biedt me ruimte voor andere activiteiten”, zegt Koedoot. “Zo draai ik sinds 2018 als vrijwilliger avondspreekuren bij Kruispost, inmiddels drie keer per maand. Kruispost is onderdeel van Communitaire Gemeenschap Oudezijds 100 en biedt maatschappelijk werk en medische zorg voor onverzekerden in de binnenstad van Amsterdam. Denk bijvoorbeeld aan daklozen of uitgeprocedeerde asielzoekers, maar ook aan illegale schoonmaakkrachten uit onder meer Brazilië en de Filipijnen.”

Moeilijk

“Van sommige mensen die komen aanlopen, zijn achtergrond en medisch dossier bekend”, vervolgt ze. “Maar velen zijn nog ni

 

Aanmelden

Meld u gratis aan om toegang te krijgen tot DOQ,
waar zorgprofessionals kennis en visie delen.

Lees meer over:


Voor u geselecteerde artikelen

‘Bevolkings­onderzoek sluit onvoldoende aan bij mensen met verstande­lijke beperking’

Mensen met een verstandelijke beperking nemen veel minder vaak deel aan bevolkingsonderzoeken naar kanker dan de algemene bevolking, vertelt Amina Banda. Ook krijgen zij minder vaak vervolgonderzoek. “Deze groep kan allerlei barrières voor deelname ervaren.”

Vertragen, verdragen en verbinden in moeilijke gesprekken

In de palliatieve zorg spelen niet alleen emoties bij de patiënt een rol, maar ook bij de zorgverlener. Machteld Muller legt uit hoe zelfinzicht helpt bij verbinding met je patiënt. “Herkennen van je eigen ‘rode knoppen’ helpt om uit vervelende dynamieken te blijven.”

Hoe je medische misinformatie als zorgverlener kunt aanpakken

Waarom geloven mensen dat zonnebrandcrème gevaarlijk is, of wantrouwen ze bewezen interventies zoals vaccins? Tom van Bommel vertelt over de mechanismen achter zulke overtuigingen. “Technieken waarmee misinformatie zich verspreidt, kunnen óók ten goede worden ingezet.”

Casus: patiënte met dyspnoe naar de EHH

Een oudere obese vrouw presenteert zich op de Eerste Hart Hulp vanwege dyspnoe. Die begon twee weken geleden en was aanvankelijk inspanningsgebonden, nu ook bij platliggen. Ze plast nog maar kleine beetjes sinds drie dagen. Wat is uw diagnose?

Casus: patiënt met progressieve inspanningsdyspneu

Een patiënt presenteert zich met progressieve inspanningsdyspneu. Voorheen was hij in staat om zonder klachten te tennissen, nu ervaart hij kortademigheid bij stevig doorwandelen. Er is geen sprake van hoesten, sputumproductie of koorts. Wat is uw diagnose?

Uitgebreid bloedonderzoek met één simpele vingerprik

Capillaire bloedafname via een vingerprik blijkt bij meer dan 30 standaardbepalingen een goed alternatief voor venapunctie, concludeerde Martijn Doeleman. “Patiënten kunnen zelf de vingerprik doen. Gewoon thuis, wanneer het hen uitkomt.”

Cultuur­sensitieve zorg in de praktijk: lessen van Mammarosa

Taal- en cultuurverschillen kunnen de communicatie met zorgverleners flink bemoeilijken. Stichting Mammarosa biedt hierin uitkomst. Samia Kasmi vertelt hoe belangrijk cultuursensitieve communicatie is, en hoe artsen hierin het verschil kunnen maken.

‘Er is een trend naar meer visuele informatie’

“Voor patiënten blijkt de juiste toedieningsroute van een geneesmiddel niet altijd vanzelfsprekend te zijn”, vertellen Yara Mangindaan en Nike Everaarts-de Gruyter. Zij hielpen medicijnpictogrammen te ontwikkelen die ondersteunen bij goed gebruik van geneesmiddelen.

Werkbereidheid bij een crisis niet vanzelf­sprekend

Ziekenhuizen kunnen tijdens een crisis niet blind vertrouwen op hun personeel, concluderen Dennis Barten en Lindsy Engels. Werkbereidheid hangt sterk af van verschillende factoren. “Het is belangrijk om te ontdekken wat nodig is om voor te bereiden op crisissituaties.”

Casus: man met dysfonie­klachten

Een 42-jarige man komt op uw spreekuur met dysfonieklachten, twee maanden geleden ontstaan in een periode van veel hoesten. Aan het einde van de dag worden de klachten erger en het is lastig om een lang gesprek te voeren. Wat is uw diagnose?


Lees ook: Aanmelden

Naar dit artikel »

Lees ook: Inloggen

Naar dit artikel »