DOQ

Maak van wachttijd in de ggz hersteltijd: vijf praktische adviezen

Zo’n 100.000 mensen wachten op een intake of behandeling in de geestelijke gezondheidszorg. Het zijn vaak maanden van eenzaamheid, waarin klachten verergeren. Dat moet én kan anders, zeggen Sanne Booij en Christien Slofstra, onderzoeker en psycholoog-onderzoeker bij het Centrum Integrale Psychiatrie (CIP) van Lentis. Wachttijd hoeft geen stilstand te zijn als patiënten met steun van de huisarts alvast werken aan hun herstel.

Slofstra en Booij doen onderzoek naar de wachttijdproblematiek in de ggz, die volgens hen gigantisch is. “In regio’s als Groningen en Amsterdam is een wachttijd van zes maanden tot een jaar eerder regel dan uitzondering”, zegt Slofstra. “En dan zijn er ook nog mensen die van hun huisarts geen verwijzing krijgen, juist vanwege die wachttijden. Of die de stap naar de huisarts niet zetten, omdat ze denken: met zulke lange wachtlijsten krijg ik toch geen hulp.”

“Wachtenden hebben het gevoel dat ze in een soort niemandsland zitten”

Onderzoeker Sanne Booij

Geen verloren tijd

Veel mensen ervaren de wachttijd als een eenzame periode van stilstand en machteloosheid. “Ze hebben het gevoel dat ze in een soort niemandsland zitten”, aldus Booij. “Bij verreweg de meeste mensen nemen de mentale klachten tijdens het wachten toe. Hoe langer dat duurt, hoe groter de kans op verergering.”
Toch hoeft deze periode geen verloren tijd te zijn. Juist in deze fase kan herstel beginnen, mits patiënten goed worden ondersteund door hun huisarts. Booij en Slo

 

Aanmelden

Meld u gratis aan om toegang te krijgen tot DOQ,
waar zorgprofessionals kennis en visie delen.

Lees meer over:


Voor u geselecteerde artikelen

Snel en agressief koelen essentieel bij hitteberoerte

Pas op voor oververhitting: SEH-arts Amber Hoek waarschuwt voor inspanningsgebonden hitteberoerte bij hardlopers en legt uit hoe dit te behandelen en te voorkomen. “Snel en agressief koelen is essentieel om een fatale afloop te voorkomen.”

Tussen de spreekkamer en het schetsboek: arts met beeld als tweede taal

Aios dermatologie Loes Vos maakt naast haar werk medische illustraties. Voor collega’s, patiënten én landelijke campagnes vertaalt ze complexe informatie naar helder beeld. “Ik teken bijna bij elk consult wel iets uit.”

Casus: patiënte met dyspnoe en oedeem in het gelaat

Een 66-jarige vrouw presenteert zich met sinds drie weken progressief verminderde inspanningstolerantie en met name ’s ochtends een zwelling van het gelaat. Overdag verbeteren de klachten deels. Wat is uw diagnose?

Wat je verwacht, voel je: wat zorgverleners kunnen leren van placebo-effecten

Wat patiënten verwachten, beïnvloedt direct hoe zij pijn of bijwerkingen ervaren. Henriët van Middendorp legt uit hoe placebo- en nocebo-effecten werken, en hoe zorgverleners deze bewust en ethisch kunnen inzetten in de praktijk.

Trots op goed werkend meld­systeem voor bijwerk­ingen

Agnes Kant wijst op het belang van meer onderzoek naar bijwerkingen en roept zorgverleners op te blijven melden bij het Bijwerkingenmeldsysteem. “Van 70% van de geneesmiddelen is nog onduidelijk of deze veilig tijdens de zwangerschap gebruikt kunnen worden.”

Wandelend naar een betere gezondheid

Matthijs van der Poel combineert als huisarts en sportliefhebber zorg en beweging. Met stichting Looprecept wandelt hij wekelijks met patiënten – goed voor lijf, hoofd én verbinding. “Het is heel laagdrempelig en dat verklaart denk ik ook het succes.”

De patiënt doet lastig, en dan?

Patiënten met een persoonlijkheidsstoornis kunnen soms veel losmaken, zowel in het behandeltraject als bij de arts. Thom van den Heuvel geeft handvatten voor het omgaan met deze patiëntengroep. “Het contact vraagt meer tijd en legt tegelijk emotionele druk op de arts."

Vind meertalige zorgverleners via ikspreekmeerdan.nl

Als anios in een huisartsenpraktijk in Amsterdam merkte Daan Frehe dat taal voor veel patiënten een barrière vormt voor het krijgen van goede zorg. “Via ikspreekmeerdan.nl kan nu een zorgverlener met een gedeelde taal en cultuur gevonden worden. Dat is enorm waardevol.”

Casus: man met een veranderde vlek op het been

Een 72-jarige man presenteert zich op uw spreekuur met een veranderde plek op het bovenbeen rechts. De vlek is gegroeid en van kleur veranderd. De patiënt heeft een licht huidtype en een voorgeschiedenis van basaalcelcarcinoom. Wat is uw diagnose?

Beteugelen geneesmiddel­prijzen noodzakelijk voor betaalbare zorg

Wilbert Bannenberg strijdt met Stichting Farma ter Verantwoording tegen excessieve geneesmiddelprijzen. Zijn missie: winsten beteugelen om zorg toegankelijk te houden. “Geneesmiddelprijzen moeten beteugeld gaan worden, anders wordt de zorg onbetaalbaar.”


Lees ook: Aanmelden

Naar dit artikel »

Lees ook: Inloggen

Naar dit artikel »