DOQ

‘Medische zorg aan doven en slechthorenden is ondermaats’

Doven en slechthorenden lopen tegen allerlei problemen aan in de gezondheidszorg, waardoor ze een slechtere gezondheid hebben dan mensen zonder gehoorproblemen. Hun problemen zijn vergelijkbaar met die van etnische minderheidsgroepen. Dat concludeert promovendus Anika Smeijers.

Het proefschrift, dat Smeijers recent verdedigde, werd geboren uit persoonlijke interesse. Naast haar opleiding tot arts volgde ze ook de studie Nederlandse gebarentaal. “Het viel me op dat artsen denken dat de communicatie met dove of slechthorende patiënten prima verloopt. ‘Ze kunnen liplezen en anders schrijf ik het toch op?’ Doven en slechthorenden zijn het daar totaal niet mee eens. “Veel doven mensen gaven aan dat met artsen niet te communiceren valt.”

(Foto: Pixabay)

Minder basiskennis over ziekten

Smeijers zette deze observatie om in wetenschappelijk onderzoek. Haar conclusies: doven en slechthorenden lopen tegen barrières aan in de zorg. “In Nederland wonen 1,5 miljoen mensen met een gehoorbeperking. Dit is een heel diverse groep, dus de barrières verschillen per persoon. Maar alle subgroepen ervaren problemen”, legt ze uit. Dat zijn niet alleen communicatieproblemen, doordat er bijvoorbeeld geen gebarentolk of een rustige ruimte voorhanden is. Velen hebben ook minder basiskennis over specifieke ziekten en hoe het lichaam werkt, doordat ze dit niet oppikken uit dagelijkse gesprekken. Bovendien zijn er culturele verschillen tussen doven en slechthorenden en horenden. “De omvang van deze problemen is groot, zelfs vergelijkbaar met die van etnische minderheidsgroepen”, aldus Smeijers.

‘Veel doven mensen gaven aan dat met artsen niet te communiceren valt’

Slechtere gezondheid

De barrières hebben gevolgen voor de fysieke en mentale gezondheid van doven en slechthorenden, concludeert Smeijers uit vragenlijstonderzoek – uiteraard ook in gebarentaal. Zowel doven als slechthorenden hebben meer lichamelijke gezondheidsproblemen dan horenden. Bij slechthorenden komen daar ook nog psychische problemen bij.

Expertisecentrum

Smeijers pleit dan ook voor een landelijk expertisecentrum dat kennis deelt en zorgverleners met kennis over doven en slechthorenden koppelt aan patiënten die zijn vastgelopen in de medische hulpverlening. “We hebben al concrete plannen om zoiets op te zetten, maar het is lastig om financiering te vinden, omdat er vrijwel geen specifieke fondsen voor doven en slechthorenden bestaan. Enorm zonde, want het is belangrijk om de gezondheidszorg voor doven en slechthorenden op niveau te brengen.” 

Bron: LUMC

Lees meer over:


Voor u geselecteerde artikelen

Casus: patiënte met dyspnoe en oedeem in het gelaat

Een 66-jarige vrouw presenteert zich met sinds drie weken progressief verminderde inspanningstolerantie en met name ’s ochtends een zwelling van het gelaat. Overdag verbeteren de klachten deels. Wat is uw diagnose?

Wat je verwacht, voel je: wat zorgverleners kunnen leren van placebo-effecten

Wat patiënten verwachten, beïnvloedt direct hoe zij pijn of bijwerkingen ervaren. Henriët van Middendorp legt uit hoe placebo- en nocebo-effecten werken, en hoe zorgverleners deze bewust en ethisch kunnen inzetten in de praktijk.

Trots op goed werkend meld­systeem voor bijwerk­ingen

Agnes Kant wijst op het belang van meer onderzoek naar bijwerkingen en roept zorgverleners op te blijven melden bij het Bijwerkingenmeldsysteem. “Van 70% van de geneesmiddelen is nog onduidelijk of deze veilig tijdens de zwangerschap gebruikt kunnen worden.”

Wandelend naar een betere gezondheid

Matthijs van der Poel combineert als huisarts en sportliefhebber zorg en beweging. Met stichting Looprecept wandelt hij wekelijks met patiënten – goed voor lijf, hoofd én verbinding. “Het is heel laagdrempelig en dat verklaart denk ik ook het succes.”

De patiënt doet lastig, en dan?

Patiënten met een persoonlijkheidsstoornis kunnen soms veel losmaken, zowel in het behandeltraject als bij de arts. Thom van den Heuvel geeft handvatten voor het omgaan met deze patiëntengroep. “Het contact vraagt meer tijd en legt tegelijk emotionele druk op de arts."

Vind meertalige zorgverleners via ikspreekmeerdan.nl

Als anios in een huisartsenpraktijk in Amsterdam merkte Daan Frehe dat taal voor veel patiënten een barrière vormt voor het krijgen van goede zorg. “Via ikspreekmeerdan.nl kan nu een zorgverlener met een gedeelde taal en cultuur gevonden worden. Dat is enorm waardevol.”

Casus: man met een veranderde vlek op het been

Een 72-jarige man presenteert zich op uw spreekuur met een veranderde plek op het bovenbeen rechts. De vlek is gegroeid en van kleur veranderd. De patiënt heeft een licht huidtype en een voorgeschiedenis van basaalcelcarcinoom. Wat is uw diagnose?

Maak van wachttijd in de ggz hersteltijd: vijf praktische adviezen

Sanne Booij en Christien Slofstra willen af van de stille wachttijd in de ggz. Met hulp van de huisarts kan het herstel al beginnen, nog vóór de intake. “Deze periode hoeft geen verloren tijd te zijn.”

Beteugelen geneesmiddel­prijzen noodzakelijk voor betaalbare zorg

Wilbert Bannenberg strijdt met Stichting Farma ter Verantwoording tegen excessieve geneesmiddelprijzen. Zijn missie: winsten beteugelen om zorg toegankelijk te houden. “Geneesmiddelprijzen moeten beteugeld gaan worden, anders wordt de zorg onbetaalbaar.”

Casus: vrouw met veranderd defecatiepatroon

Een vrouw wordt naar de polikliniek gestuurd in verband met een veranderd defecatiepatroon. Ze heeft wat frequenter dan gebruikelijk ontlasting. Er zijn wat vage buikklachten in de zin van rommelingen en krampen. Ze gebruikt geen medicatie. Wat is uw diagnose?