Meer focus en minder stress? Bewegen in de natuur helpt

mm
Anneke de Joode
Redactioneel,
19 november 2019

Heb je een pittige dag? Hoge werkdruk en slaaptekort? Artsen en andere zorgprofessionals hebben vaak weinig gelegenheid om zich tussendoor écht te ontspannen. Maar er is goed nieuws: onderzoek toont aan dat even een frisse neus halen in de natuur (een parkje of wat struikjes zijn ook goed), aantoonbaar de stress verminderen. Al is het maar vijf minuten. Anneke de Joode, coach bij Surplace Fietscoaching, licht dit toe en geeft zorgprofessionals tips hoe ze ‘bewegen in het groen’ kunnen inzetten als stressverminderaar. 

Het is algemeen bekend dat bewegen goed is voor de gezondheid. Ook mentaal. Ondanks dat zorgprofessionals relatief veel bewegen, ervaren ze toch een hoge mate van stress. Dat komt doordat het bewegen een “moetje” is en vaak ook nog eens in een weinig inspirerende setting. Juist bewegen in een groene omgeving is van grote meerwaarde om uit de overleefstand (Chivo Model) te komen. Al is het maar een paar minuten per dag.

“Er is niets mis met mijn luchtwegen”

Dat was wat ik tegen de huisarts op de huisartsenpost zei. Maar niets bleek minder waar! Onlangs kwam ik op de HAP terecht doordat ik onverdraaglijke pijn op één plek aan de zijkant van mijn rug had, mijn flank. Door die pijn kon ik niet meer goed inademen en al snel werd er gedacht aan een probleem met mijn longen. ‘Vreemd’, dacht ik. Want afgezien van de hevige pijn voelde ik me verder eigenlijk gewoon goed. Ik hoestte niet en ik had geen koorts. Het moest iets anders zijn. Toch stuurde de huisarts me door naar de longarts om een klaplong of longembolie uit te sluiten. Terwijl ik alleen maar dacht: ‘D

 

Login om verder te lezen

Nog geen account? Meld u hier gratis aan.

, , , , , , ,
Deel dit artikel