Minder administratie, beter contact
Redactioneel
7 februari 2025
Artificial Intelligence (AI) dringt steeds dieper door in onze levens. Ook in de spreekkamer van zorgverleners zijn inmiddels AI-toepassingen te vinden die het contact tussen arts en patiënt aangenamer en beter maken en daarnaast kunnen helpen de administratieve last van artsen te verminderen, ziet aios bedrijfsgeneeskunde Juliën Rezek.
Juliën Rezek constateerde tijdens zijn opleiding Geneeskunde al snel dat artsen bijzonder veel tijd kwijt zijn aan administratieve werkzaamheden. “Dat is voornamelijk politiek gedreven; zorgverzekeraars wilden zoveel mogelijk vastleggen wat artsen doen. Maar de laatste twee jaar zie ik de opkomst van AI, vooral bedoeld om de administratieve last te verminderen. Na het verschijnen van ChatGPT ben ik daarmee gaan experimenteren en heb ik samen met mijn broer een bedrijf opgericht, met als doel om AI in de spreekkamer van zorgverleners te implementeren.”
“Het gesprek met de patiënt wordt na afloop automatisch getranscribeerd”
Aios bedrijfsgeneeskunde Juliën Rezek
AI in de spreekkamer
Als hij verder kijkt dan alleen administratieve werkzaamheden, ziet Rezek verschillende manieren waarop AI artsen kan ondersteunen in de spreekkamer. Sommige zaken staan nog in de kinderschoenen. “Zo werkt men bijvoorbeeld momenteel aan een AI-toepassing met camera’s die patiënten filmen als ze de spreekkamer binnenkomen. Het systeem ‘ziet’ dan hoe de patiënt binnenkomt: hoe lijkt zijn gemoedstoestand? Hoe gedraagt hij zich? Dat kan allemaal in
Aanmelden
Meld u gratis aan om toegang te krijgen tot DOQ,
waar zorgprofessionals kennis en visie delen.
Ik heb al een DOQ account
Lees meer over: