DOQ

Nieuw centrum voor kinder­gynaeco­logie helpt taboes doorbreken

In Amsterdam UMC is sinds eind 2021 het Centrum voor kindergynaecologie te vinden. Volgens gynaecoloog dr. Emmy van den Boogaard leidt dit niet alleen tot betere zorg voor kinderen met zeldzame of complexe aandoeningen. Ook het taboe op menstruatieproblemen bij tienermeisjes wordt hiermee doorbroken. “Belangrijk omdat ze dan eerder naar de huisarts durven te stappen en zo nodig naar de gynaecoloog.” 

De bestaande gynaecologische zorg voor kinderen goed samenvoegen, en waar mogelijk verbeteren door bijvoorbeeld beter onderzoek op te zetten. Dat was de aanleiding voor het oprichten van het Centrum voor kindergynaecologie na het samengaan van het AMC en VUmc tot Amsterdam UMC. “Daarmee voegden we ook de expertise uit twee ziekenhuizen samen,” vertelt gynaecoloog Emmy van den Boogaard. “Bovendien bracht het AMC seksuologische expertise mee en VUmc expertise op het vlak van genderdysforie.”

“Wij leveren de zorg nu eerder en gezamenlijk. Met sommige specialisten organiseren we zelfs een gezamenlijk spreekuur”

Gynaecoloog dr. Emmy van den Bogaard

Gezamenlijk spreekuur

Van den Boogaard: “Er zijn aandoeningen, bijvoorbeeld het compleet androgeenongevoeligheidssyndroom, waarvoor meisjes al hun hele leven bij de kinderarts komen. Als ze zo rond hun 18e naar de gynaecoloog gaan komt de seks pas ter sprake. Dat is echt een beetje te laat. Wij leveren deze zorg nu eerder en gezamenlijk. Met sommige specialisten organiseren we zelfs een gezamenlijk spreekuur. Bijvoorbeeld met stollingsartsen, voor meisjes met een zeldzame stollingsziekte, of met dermatologen , voor meisjes met vulvaire klachten. Of met de plastisch chirurg uit het genderteam,  voor kinderen met aangeboren afwijkingen aan het genitaal.”
Ook minder zeldzame problemen maar er is ook een groep patiënten met problemen die helemaal niet zo zeldzaam zijn volgens Van den Boogaard. “Zoals meiden met heftige menstruaties in de tienerjaren. Zij hoeven helemaal niet bij een academisch ziekenhuis onder zorg te komen. Voor deze meisjes is het vooral belangrijk dat het taboe daarop wordt doorbroken, zodat ze eerder naar de huisarts en zo nodig naar de gynaecoloog gaan.”  

“We merkten dat er ineens meiden naar ons werden verwezen die al jarenlang elke maand een paar dagen niet naar school konden vanwege heftige menstruatieklachten”

Taboe doorbreken

Het nieuwe Centrum voor kindergynaecologie helpt om dit taboe te doorbreken. “Omdat we in het nieuws zijn gekomen konden we deze problematiek benoemen. Daarna merkten we dat er ineens meiden naar ons werden verwezen die al jarenlang elke maand een paar dagen niet naar school konden vanwege heftige menstruatieklachten. Die durfden eindelijk naar de huisarts te stappen. Wij willen natuurlijk graag dat die groep hulp krijgt. Maar wij willen als dokters ook beter in kaart krijgen hoe groot dit probleem is: wat zijn de alarmbellen? En hoe kunnen we hen het beste helpen? Daar gaan we onderzoek naar doen.”

“Waar we naartoe werken is dat de app uiteindelijk een melding geeft wanneer het raadzaam is om een arts te bezoeken”

App voor bijhouden bloedverlies en pijn

Een van de stappen die het centrum hiertoe zet is de ontwikkeling van een app. Van den Boogaard: “Er zijn een heleboel apps waarop je je menstruatie bij kunt houden, maar die zijn meestal gericht op het vaststellen van je vruchtbare dagen. Wij ontwikkelen een app waar je bij kunt houden hoeveel bloed je verliest en hoeveel pijn je hebt. Waar we naartoe werken is dat de app uiteindelijk een melding geeft wanneer het raadzaam is om een arts te bezoeken. Met deze app en goed voorlichtingsmateriaal hopen we die drempel te verlagen.”

“We hopen dat niemand een drempel ervaart om ons te raadplegen”

Welkom voor overleg

Er zijn gelukkig op veel plekken in Nederland gynaecologen die ook expertise hebben op het vlak van kindergynaecologie, weet Van den Boogaard. “Twijfelen collega’s uit de regio ergens over, dan is onze ervaring dat ze ons goed weten te vinden voor overleg. Ook collega’s van buiten de regio zijn welkom,” verzekert ze. “We hopen dat niemand een drempel ervaart om ons te raadplegen.”

Het Centrum van kindergynaecologie van Amsterdam UMC is te bereiken via kindergynaecologie@amsterdamumc.nl of (020) 5663400.

Lees meer over:


Voor u geselecteerde artikelen

Snel en agressief koelen essentieel bij hitteberoerte

Pas op voor oververhitting: SEH-arts Amber Hoek waarschuwt voor inspanningsgebonden hitteberoerte bij hardlopers en legt uit hoe dit te behandelen en te voorkomen. “Snel en agressief koelen is essentieel om een fatale afloop te voorkomen.”

Tussen de spreekkamer en het schetsboek: arts met beeld als tweede taal

Aios dermatologie Loes Vos maakt naast haar werk medische illustraties. Voor collega’s, patiënten én landelijke campagnes vertaalt ze complexe informatie naar helder beeld. “Ik teken bijna bij elk consult wel iets uit.”

Casus: patiënte met dyspnoe en oedeem in het gelaat

Een 66-jarige vrouw presenteert zich met sinds drie weken progressief verminderde inspanningstolerantie en met name ’s ochtends een zwelling van het gelaat. Overdag verbeteren de klachten deels. Wat is uw diagnose?

Wat je verwacht, voel je: wat zorgverleners kunnen leren van placebo-effecten

Wat patiënten verwachten, beïnvloedt direct hoe zij pijn of bijwerkingen ervaren. Henriët van Middendorp legt uit hoe placebo- en nocebo-effecten werken, en hoe zorgverleners deze bewust en ethisch kunnen inzetten in de praktijk.

Trots op goed werkend meld­systeem voor bijwerk­ingen

Agnes Kant wijst op het belang van meer onderzoek naar bijwerkingen en roept zorgverleners op te blijven melden bij het Bijwerkingenmeldsysteem. “Van 70% van de geneesmiddelen is nog onduidelijk of deze veilig tijdens de zwangerschap gebruikt kunnen worden.”

Wandelend naar een betere gezondheid

Matthijs van der Poel combineert als huisarts en sportliefhebber zorg en beweging. Met stichting Looprecept wandelt hij wekelijks met patiënten – goed voor lijf, hoofd én verbinding. “Het is heel laagdrempelig en dat verklaart denk ik ook het succes.”

De patiënt doet lastig, en dan?

Patiënten met een persoonlijkheidsstoornis kunnen soms veel losmaken, zowel in het behandeltraject als bij de arts. Thom van den Heuvel geeft handvatten voor het omgaan met deze patiëntengroep. “Het contact vraagt meer tijd en legt tegelijk emotionele druk op de arts."

Vind meertalige zorgverleners via ikspreekmeerdan.nl

Als anios in een huisartsenpraktijk in Amsterdam merkte Daan Frehe dat taal voor veel patiënten een barrière vormt voor het krijgen van goede zorg. “Via ikspreekmeerdan.nl kan nu een zorgverlener met een gedeelde taal en cultuur gevonden worden. Dat is enorm waardevol.”

Casus: man met een veranderde vlek op het been

Een 72-jarige man presenteert zich op uw spreekuur met een veranderde plek op het bovenbeen rechts. De vlek is gegroeid en van kleur veranderd. De patiënt heeft een licht huidtype en een voorgeschiedenis van basaalcelcarcinoom. Wat is uw diagnose?

Maak van wachttijd in de ggz hersteltijd: vijf praktische adviezen

Sanne Booij en Christien Slofstra willen af van de stille wachttijd in de ggz. Met hulp van de huisarts kan het herstel al beginnen, nog vóór de intake. “Deze periode hoeft geen verloren tijd te zijn.”