DOQ

Nu ook medisch-specialistische informatie op Thuisarts.nl

Het Nederlands Huisartsen Genootschap (NHG), de Federatie Medisch Specialisten en de Patiëntenfederatie Nederland (PFN) zijn een structurele samenwerking gestart. Op Thuisarts.nl staat inmiddels informatie over 35 medisch-specialistische aandoeningen die in het ziekenhuis worden behandeld. En dat is pas het begin.

Voortaan worden in alle richtlijnen die specialisten met patiëntenorganisaties maken ook teksten voor Thuisarts.nl ontwikkeld. Begrijpelijke en onafhankelijke informatie, zodat de patiënt beter voorbereid bij de specialist komt. Dat is op 29 oktober 2019 bekrachtigd met een handtekening door de drie partijen. Inmiddels staat er informatie over 35 medisch-specialistische aandoeningen op de site.

(Foto: Pixabay)

Betrouwbaar en onafhankelijk

Met vier miljoen bezoekers per maand is Thuisarts.nl de best bezochte website met onafhankelijke en betrouwbare gezondheidsinformatie. De informatie op Thuisarts.nl is gebaseerd op de bestaande wetenschappelijke richtlijnen voor huisartsen, medisch specialisten en de ggz. Mensen die iets willen weten over hun gezondheid willen betrouwbare informatie in begrijpelijke taal. De informatie is bedoeld om mensen te informeren over de aandoening en de behandelopties. Daarmee kunnen mensen hun situatie beter begrijpen, zich voorbereiden en samen beslissen met hun zorgverlener. Door de samenwerking met de medisch specialisten en patiëntenorganisaties wordt Thuisarts.nl een steeds completere informatiebron voor mensen met vragen. Bovendien is de voorlichting in de hele lijn, van thuis tot ziekenhuis, op elkaar afgestemd en op één website te vinden.

Shared decision making

Voor samen beslissen is het belangrijk dat mensen goed geïnformeerd zijn. Ook artsen willen de garantie dat de informatie op internet betrouwbaar is. Daarom is Thuisarts.nl ook bedoeld als ondersteuning van de voorlichting door artsen. Bijna alle huisartsen maken in de praktijk al langere tijd gebruik van Thuisarts.nl. Door de uitbreiding met informatie over aandoeningen en behandelingen in het ziekenhuis, kunnen ook medisch specialisten steeds meer naar Thuisarts.nl gaan verwijzen. In de Transparantiemonitor geven ook medisch specialisten aan dat een consult vaak beter verloopt als mensen vooraf op de hoogte zijn van de informatie op de website.

Bron: Nederlandse Huisartsen Genootschap

Lees meer over:


Voor u geselecteerde artikelen

Tussen de spreekkamer en het schetsboek: arts met beeld als tweede taal

Aios dermatologie Loes Vos maakt naast haar werk medische illustraties. Voor collega’s, patiënten én landelijke campagnes vertaalt ze complexe informatie naar helder beeld. “Ik teken bijna bij elk consult wel iets uit.”

Casus: patiënte met dyspnoe en oedeem in het gelaat

Een 66-jarige vrouw presenteert zich met sinds drie weken progressief verminderde inspanningstolerantie en met name ’s ochtends een zwelling van het gelaat. Overdag verbeteren de klachten deels. Wat is uw diagnose?

Wat je verwacht, voel je: wat zorgverleners kunnen leren van placebo-effecten

Wat patiënten verwachten, beïnvloedt direct hoe zij pijn of bijwerkingen ervaren. Henriët van Middendorp legt uit hoe placebo- en nocebo-effecten werken, en hoe zorgverleners deze bewust en ethisch kunnen inzetten in de praktijk.

Trots op goed werkend meld­systeem voor bijwerk­ingen

Agnes Kant wijst op het belang van meer onderzoek naar bijwerkingen en roept zorgverleners op te blijven melden bij het Bijwerkingenmeldsysteem. “Van 70% van de geneesmiddelen is nog onduidelijk of deze veilig tijdens de zwangerschap gebruikt kunnen worden.”

Wandelend naar een betere gezondheid

Matthijs van der Poel combineert als huisarts en sportliefhebber zorg en beweging. Met stichting Looprecept wandelt hij wekelijks met patiënten – goed voor lijf, hoofd én verbinding. “Het is heel laagdrempelig en dat verklaart denk ik ook het succes.”

De patiënt doet lastig, en dan?

Patiënten met een persoonlijkheidsstoornis kunnen soms veel losmaken, zowel in het behandeltraject als bij de arts. Thom van den Heuvel geeft handvatten voor het omgaan met deze patiëntengroep. “Het contact vraagt meer tijd en legt tegelijk emotionele druk op de arts."

Vind meertalige zorgverleners via ikspreekmeerdan.nl

Als anios in een huisartsenpraktijk in Amsterdam merkte Daan Frehe dat taal voor veel patiënten een barrière vormt voor het krijgen van goede zorg. “Via ikspreekmeerdan.nl kan nu een zorgverlener met een gedeelde taal en cultuur gevonden worden. Dat is enorm waardevol.”

Casus: man met een veranderde vlek op het been

Een 72-jarige man presenteert zich op uw spreekuur met een veranderde plek op het bovenbeen rechts. De vlek is gegroeid en van kleur veranderd. De patiënt heeft een licht huidtype en een voorgeschiedenis van basaalcelcarcinoom. Wat is uw diagnose?

Maak van wachttijd in de ggz hersteltijd: vijf praktische adviezen

Sanne Booij en Christien Slofstra willen af van de stille wachttijd in de ggz. Met hulp van de huisarts kan het herstel al beginnen, nog vóór de intake. “Deze periode hoeft geen verloren tijd te zijn.”

Beteugelen geneesmiddel­prijzen noodzakelijk voor betaalbare zorg

Wilbert Bannenberg strijdt met Stichting Farma ter Verantwoording tegen excessieve geneesmiddelprijzen. Zijn missie: winsten beteugelen om zorg toegankelijk te houden. “Geneesmiddelprijzen moeten beteugeld gaan worden, anders wordt de zorg onbetaalbaar.”