DOQ

Apotheker Yildirim: ‘Apothekers moeten beseffen dat wat ze al dertig jaar doen niet meer van deze tijd is’

Apotheker Mustafa Yildirim van Apotheek Kaaikhof in Assendelft is ondernemer in hart en nieren. Ik vind het leuk om risico’s te nemen en ik houd ervan om gaten in de markt te ontdekken.” Recent deelde hij via social media een oproep voor een apotheker met ondernemersambitie. Yildirim heeft namelijk een betaalde opleidingsplaats te bieden aan een apotheker die de fijne kneepjes van het zelfstandig ondernemen wil leren 

Al direct bij binnenkomst in de apotheek valt op dat apotheker Mustafa Yildirim een eigen visie heeft op apotheekzorg, waarbij rust en aandacht voor de patiënten centraal staan. Een apothekersassistente staat vriendelijk de enige patiënt die op dat moment in de wachtruimte staat te woord. De apotheek heeft een open en transparante uitstraling. Een lage muur waar je overheen kan kijken, vormt de scheiding tussen de wachtruimte en de backoffice. “Een bewuste keuze”, legt Yildirim uit. “Openheid en een goede communicatie met de patiënt staan centraal. Ik ben geïnteresseerd in mijn patiënten. Ik ken ze en vraag altijd hoe het gaat.” 

apotheker Mustafa Yildirim

Op eigen manier 

Yildirim groeide op in Zaandam-Zuid, dichtbij Assendelft. “Ik ken de mensen, de omgeving, ik weet wat er speelt.” Nog voordat hij in 2015 een gloednieuwe apotheek in Assendelft opzette, werkte hij na zijn afstuderen in 2011 voor diverse apotheken in loondienst, onder andere in Numansdorp en Klaaswaal. Maar daar kon hij zijn ondernemerschap toch niet die twist geven die hij graag wilde. “Ik wilde alleen een apotheek runnen, op mijn eigen manier. Van de mensen die ik in Assendelft kende, hoorde ik dat daar behoefte was aan een apotheek zonder lange wachtrijen, met persoonlijke aandacht. Ik wilde de mensen uit mijn vertrouwde omgeving gaan helpen. Daarom startte ik er een nieuwe apotheek, naast de bestaande apotheek. Ik vind ook rust in de apotheek belangrijk en persoonlijke aandacht voor de patiënten. Daarom houd ik de apotheek bewust klein: twee assistenten en een bezorger zijn er naast mij werkzaam, ik sta zelf ook veel aan de balie. Ik heb ook al een patiëntenstop afgekondigd.” 

“Ik werk de hele dag in de apotheek. ’s Avonds werk ik aan de ontwikkeling van apps – ook in het weekend neem ik daar tijd voor” 

Meerwaarde 

Ondernemen is vooral doen wat je zelf leuk vindt en waar je goed in bent, vindt Yildirim. “Dan gaat de rest vanzelf. Daarbij moet je niet kijken naar hoeveel tijd het kost. Ik werk de hele dag in de apotheek. Dan heb ik wat tijd voor mijn gezin en vanaf ’s avonds negen uur tot één uur ’s nachts werk ik aan de ontwikkeling van apps, ook in het weekend neem ik daar tijd voor.”  

Bij het ondernemen houdt Yildirim rekening met de wensen van huisartsen, patiënten en andere zorgverleners om de zorg gemakkelijker in te richten. Hij ontwikkelde daarvoor een aantal apps in eigen beheer, binnen zijn eigen bedrijf: Pharmasyst. Feitelijk zijn tweede baan naast zijn werk als beherend apotheker van Apotheek Kaaikhof. Hij volgde een onlinecursus coderen en kan volledig zelfstandig apps ontwikkelen: van concept tot de grafische vormgeving aan toe. Zo creëerde hij zijn unique selling point om daarmee meerwaarde toe te voegen aan zijn apothekerswerk. “Zo ontwikkelde ik een app om wachtrijen te verminderen”, vertelt hij. “Patiënten vernemen via de app hoe laat hun geneesmiddel klaarstaat in de apotheek. Ook maakte ik een app voor herhaalmedicatie waarbij patiënten via de huisarts herhaalrecepten kunnen aanvragen. Dat scheelt voor patiënten wachttijd aan de telefoon en ook voor de huisartsen levert dit tijdswinst op. Verder ontwikkelde ik een app voor verzorgingshuizen. De verpleging kan daarmee per persoon aangeven welke medicatie nodig is. De aanvraag rolt vervolgens bij de huisartsen uit de printer. Nu kan de verpleging binnen een half uur doen wat anders een halve dag kost.” 

De verdiensten van Yildirim bleven niet onopgemerkt, want in 2016 werd zijn apotheek uitgeroepen tot beste apotheek van Noord-Holland. Bij het klanttevredenheidsonderzoek van Opiness, een online platform waarop patiënten reviews delen, kreeg hij een 9.3 als waardering. Ook RTL Z interviewde hem vanwege zijn innovatieve wijzen van ondernemen. 

“Je bent stekeblind als je niet ziet dat landelijke levering van medicatie een trend gaat worden” 

Stekeblind 

Maar wanneer ben je een goede ondernemer? Wat is het geheim van Yildirim? “Als ondernemer moet je zorgen dat je elke dag weer overleeft, maar je moet tegelijkertijd ook goed kijken wat er in de markt gebeurt”, zegt Yildirim. “Waar staan we over tien of vijftien jaar? Het is een gegeven dat social media belangrijk zijn. Daar moet je als apotheker op inspelen. Maar wat is nog meer belangrijk? Je ziet de ontwikkeling dat zorgverzekeraars gaan vergoeden op bijvoorbeeld jaarafleveringen. En je bent stekeblind als je niet ziet dat landelijke levering van medicatie een trend gaat worden. Ik heb daar al op voorgesorteerd door een website te maken: www.apotheekkaaikhoflandelijk.nl. Ik doe daar nu nog niets mee, maar als de tijd daarvoor rijp is, ga ik daarmee aan de slag. Patiënten kunnen daarop zo aanhaken, de structuur is er al. Patiënten uit het hele land kunnen zich identificeren met hun bankgegevens. Via PostNL is het mogelijk landelijke dekking bij de bezorging te krijgen. Apothekers moeten beseffen dat wat ze al dertig jaar doen niet meer van deze tijd is. Zorgverzekeraars komen nu bij mij op gesprek in plaats van dat ik bij hen op gesprek ga. Ze hebben interesse in de apps die ik heb ontwikkeld en zien dat als een nieuwe standaard in de apotheekzorg. Naar verwachting zullen ze in de toekomst meer eisen gaan stellen aan apotheken, zoals het gebruikmaken van apps en chatfuncties voor contact met patiënten en andere zorgverleners.” 

“Als ondernemend apotheker moet je risico’s durven nemen en in situaties durven springen waarvan je de uitkomst vooraf niet weet” 

Fijne kneepjes 

Als apotheker ook ondernemer worden… het is geen vanzelfsprekendheid. Niet alle apothekers hebben van nature een ondernemersgeest. Er komt veel kijken bij ondernemen en apothekers krijgen hier in hun opleiding relatief weinig over mee. Yildirim deelt daarom zijn ervaringen graag met collega’s die hiervan de fijne kneepjes willen leren. Op social media postte hij recent een oproep waarin hij apothekers met ondernemersambitie een betaalde opleidingsplaats in zijn apotheek aanbiedt. “Ze gaan dan bij mij aan de slag in de apotheek. Ik stuur hen bij. Inmiddels heb ik al enkele gesprekken met kandidaten gevoerd. Ook komen apothekers tegen een uurtarief met mij praten voor tips en adviezen. Het gaat zowel om apothekers die al dertig jaar in het vak zitten als startende apothekers.
Toch merk ik dat het ondernemen er niet altijd inzit bij apothekers.
Je moet risico’s durven nemen en in situaties durven springen waarvan je de uitkomst vooraf niet weet en problemen kunnen oplossen. Sommige apothekers durven die sprong niet te wagen.” 


Tips voor apotheker-ondernemers: 

Tot slot heeft Yildirim nog een aantal belangrijke tips voor apothekers die zich als ondernemer willen ontplooien:  

1. Het is belangrijk dat je het leuk vindt om problemen op te lossen en situaties die je niet kent tegemoet te treden, zonder dat je de uitkomst al vooraf weet; 
2. Communicatie is zeer belangrijk, richting huisarts en patiënten. Zorg ervoor dat je jezelf goed kunt verkopen en uitleggen dat je hen wilt helpen en waarom ze daarbij voor jou moeten kiezen; 
3. Je moet geen negen-tot-vijf-mentaliteit hebben, het werk moet af;  
4. Ga voor kwaliteit, denk niet op de korte termijn, wees de beste en vertel dit; 
5. Communiceer datgene waarin jij uitblinkt via social media zoals LinkedIn, maar ook via TikTok, via video’s en content;  
6. Zorg dat je de cijfers van je onderneming goed in beeld hebt. Reken nauwkeurig uit welk deel van de receptregelvergoeding je bedrijf ten goede komt en welke investeringen je kunt doen. Reken je zelf niet rijk met de gedachte dat een apotheek ongeveer één miljoen euro omzet heeft per jaar en dat het daarom financieel allemaal wel goedkomt;  
7. Denk altijd vooruit en leun nooit achterover, je moet voortdurend alert zijn op ontwikkelingen waarmee je als ondernemer iets kunt. 

Lees meer over:


Voor u geselecteerde artikelen

Casus: patiënt met progressieve inspanningsdyspneu

Een patiënt presenteert zich met progressieve inspanningsdyspneu. Voorheen was hij in staat om zonder klachten te tennissen, nu ervaart hij kortademigheid bij stevig doorwandelen. Er is geen sprake van hoesten, sputumproductie of koorts. Wat is uw diagnose?

Uitgebreid bloedonderzoek met één simpele vingerprik

Capillaire bloedafname via een vingerprik blijkt bij meer dan 30 standaardbepalingen een goed alternatief voor venapunctie, concludeerde Martijn Doeleman. “Patiënten kunnen zelf de vingerprik doen. Gewoon thuis, wanneer het hen uitkomt.”

Cultuur­sensitieve zorg in de praktijk: lessen van Mammarosa

Taal- en cultuurverschillen kunnen de communicatie met zorgverleners flink bemoeilijken. Stichting Mammarosa biedt hierin uitkomst. Samia Kasmi vertelt hoe belangrijk cultuursensitieve communicatie is, en hoe artsen hierin het verschil kunnen maken.

‘Er is een trend naar meer visuele informatie’

“Voor patiënten blijkt de juiste toedieningsroute van een geneesmiddel niet altijd vanzelfsprekend te zijn”, vertellen Yara Mangindaan en Nike Everaarts-de Gruyter. Zij hielpen medicijnpictogrammen te ontwikkelen die ondersteunen bij goed gebruik van geneesmiddelen.

Werkbereidheid bij een crisis niet vanzelf­sprekend

Ziekenhuizen kunnen tijdens een crisis niet blind vertrouwen op hun personeel, concluderen Dennis Barten en Lindsy Engels. Werkbereidheid hangt sterk af van verschillende factoren. “Het is belangrijk om te ontdekken wat nodig is om voor te bereiden op crisissituaties.”

Casus: man met dysfonie­klachten

Een 42-jarige man komt op uw spreekuur met dysfonieklachten, twee maanden geleden ontstaan in een periode van veel hoesten. Aan het einde van de dag worden de klachten erger en het is lastig om een lang gesprek te voeren. Wat is uw diagnose?

Integrale geneeskunde in Nederland: tijd voor de volgende stap

Het spreekuur Integrative Medicine van Ines von Rosenstiel is erg populair en ook in andere ziekenhuizen groeit de belangstelling voor een dergelijk spreekuur. Hoe zorgen we ervoor dat IM een structureel onderdeel wordt van de reguliere zorg in Nederland?

Mindfulness in de zorg: allesbehalve zweverig

“Zorg goed voor jezelf. Er is er maar één van.” Dat zei een patiënt ooit tegen longarts Miep van der Drift. Ze weet als geen ander: mindfulness is niet alleen voor patiënten, maar ook voor zorgverleners. Ze geeft tips voor kleine veranderingen met een grote impact.

Medicatie vaak te lang voortgezet na ontslag uit ziekenhuis

Veel patiënten gebruiken in ziekenhuizen voorgeschreven opiaten, benzodiazepines en antipsychotica nog langdurig na ontslag, aldus Judith de Ruijter. “We geven artsen de tip om, als ze bij ontslag nieuwe medicatie voorschrijven, al meteen na te denken over stoppen.”

‘Impliciete sturing kan samen beslissen verstoren’

Het proces van samen beslissen kan worden verstoord door onbewuste aansturing op een bepaalde behandeling, aldus Anneleen Timmer en Suzanne Festen. “Misschien gaan veel behandelaars er onbewust vanuit dat de patiënt alles op alles wil zetten om de ziekte te bestrijden.”