Ontwikkelingsproblemen bij veel te vroeg geboren kinderen

mm
redactie
Redactioneel,
10 maart 2020

Postdoctoraal onderzoeker Carolien van Houdt heeft de verschillen onderzocht tussen te vroeg en op tijd geboren kinderen in drie belangrijke executieve functies (hersenfuncties belangrijk voor doelgericht gedrag). Hiervan wordt gedacht dat ze aandachtsproblemen van veel te vroeg geboren kinderen kunnen veroorzaken. Uit haar onderzoek blijkt dat veel te vroeg geboren kinderen inderdaad problemen in de drie belangrijkste executieve functies hebben.

Daarnaast onderzocht Van Houdt of een computertraining aandacht, gedrag en schoolprestaties van veel te vroeg geboren kinderen (8-12 jaar) verbetert, maar dat bleek niet het geval. Ook concludeert Van Houdt dat er twee subtypes van gedragsmatig functioneren zijn: driekwart van de veel te vroeg geboren kinderen heeft geen gedragsproblemen en een kwart heeft die wel.

(Foto: Pixabay)

Vroeg geboren kinderen

Ook is er een verschil tussen kinderen afhankelijk van de opleiding van de ouders. Veel te vroeg geboren kinderen met hoogopgeleide ouders hebben een lager IQ en slechtere executieve functies dan op tijd geboren kinderen met hoogopgeleide ouders, maar hun schoolprestaties verschillen niet.

Schoolprestaties

De aandachtsproblemen van deze groep kinderen hebben vaak een negatief effect op hun gedrag en schoolprestaties. Voor deze kinderen zijn er niet veel behandelopties. Als de onderzochte computertraining werkzaam was gebleken, was dit een goede en laagdrempelige behandeloptie geweest. Nu blijkt dit niet het geval is, besparen ouders en kinderen de tijdsinvestering die deze training vraagt en kunnen zij tijd besteden aan dingen die wel een positief effect hebben.

Klik hier om het volledige proefschrift te lezen

Bron: Amsterdam UMC
,
Deel dit artikel