Log in om uw persoonlijke bookmarks op te kunnen slaan.
Orthopeed dr. Holla voor zevende keer docent van het jaar
‘Wat mijn kracht is? Ik denk mijn enthousiasme, creativiteit, goede voorbereiding en een beetje humor.’ Voor de zevende keer hebben studenten orthopedisch chirurg dr. Micha Holla uitgeroepen tot docent van het jaar. Dit keer de derdejaars Geneeskunde.
Zo’n “publieksprijs” heeft voor mij extra waarde, want ik doe het uiteindelijk toch voor de studenten,’ zegt Micha enthousiast. Bij Orthopedie nemen ze onderwijs heel serieus. ‘Het onderwijs voor de medische studenten is datgene wat ons als academisch ziekenhuis van andere ziekenhuizen onderscheidt. Ik zie het dan ook als een kerntaak van het Radboudumc om dit onderwijs goed te regelen.’
Rode draad-casus
En dat doet Micha met verve en humor. Trots vertelt hij over de zogenaamde Rode draad-casus: ‘In onze module was een aantal onderwerpen aan het einde van het jaar nog niet behandeld; zoals stollingsstoornissen, shock, pathofysiologie met kind en ouderen, organisatie van de spoedeisende zorg en fractuurleer. Eigenlijk zijn dit onsamenhangende onderwerpen die we toch logisch bij elkaar hebben gebracht.’ Op maandag krijgen de studenten een mail, dat de avond ervoor een jongen is aangereden op de snelweg. Een casus van een echte patiënt. Die dag bekijken ze echte foto’s van het ongeval en de opvang, en ze leren hoe de traumazorg in Nederland in elkaar steekt. Op dag twee is de shocktoestand van de patiënt opgelost. Die dag leren ze alles over verschillende vormen van shock en de behandeling daarvan. Op dag drie krijgen ze een mail dat er ook botbreuken zijn. Ze leren foto’s van botbreuken interpreteren. De volgende dag krijgt de patiënt stollingsproblemen en gaan ze in op stollingsstoornissen. ‘Tof is dat je zo in twee weken allerlei onderwerpen logisch bij elkaar kunt zetten. En aan het eind zien ze een film van de betrokken patiënt die de studenten nog eens precies vertelt wat er allemaal gebeurd is, en die hen tot slot toespreekt: ”Ik hoop dat jullie goed hebben opgelet, want straks moeten jullie de patiënten na mij helpen.”’
Tips voor docenten
Gevraagd naar tips voor andere docenten spreekt Micha klare taal: ‘Neem studenten serieus, onderschat niet hoe slim ze zijn (en overschat hun voorbereidingen niet?). Bereid colleges goed voor. Sluit je ook aan bij het kennisniveau van de student. En maak het onderwijs leuk.’ Hij vertelt over een filmpje dat hij met zijn negenjarige zoontje Niek heeft gemaakt. ‘Ik heb hem met een hamer eerst een zacht cakeje, en daarna een biscuitje en een beschuit kapot laten slaan. De studenten vinden het leuk, mijn zoon trouwens ook (lachend), maar ze zien zo heel goed hoe de poreusheid van bot werkt.’
Wereldwijd traumaonderwijs
Micha geeft ook landelijk traumaonderwijs aan AIOS en hij wordt binnenkort voorzitter van een internationale Taskforce op het gebied van trauma-educatie. ‘Zo kunnen we onze innovatieve ideeën vanuit het Radboudumc landelijk en wereldwijd uitdragen. Met bijvoorbeeld nieuwe interactieve leerprogramma’s, online simulaties en mogelijk in de toekomst ook met Mixed Reality met behulp van de 3D-Hololens voor het leren van de anatomie.’