DOQ

Orthopeed dr. Holla voor zevende keer docent van het jaar

‘Wat mijn kracht is? Ik denk mijn enthousiasme, creativiteit, goede voorbereiding en een beetje humor.’ Voor de zevende keer hebben studenten orthopedisch chirurg dr. Micha Holla uitgeroepen tot docent van het jaar. Dit keer de derdejaars Geneeskunde.

Zo’n “publieksprijs” heeft voor mij extra waarde, want ik doe het uiteindelijk toch voor de studenten,’ zegt Micha enthousiast. Bij Orthopedie nemen ze onderwijs heel serieus. ‘Het onderwijs voor de medische studenten is datgene wat ons als academisch ziekenhuis van andere ziekenhuizen onderscheidt. Ik zie het dan ook als een kerntaak van het Radboudumc om dit onderwijs goed te regelen.’

Orthopeed dr. Micha Holla

Rode draad-casus

En dat doet Micha met verve en humor. Trots vertelt hij over de zogenaamde Rode draad-casus:  ‘In onze module was een aantal onderwerpen aan het einde van het jaar nog niet behandeld;  zoals stollingsstoornissen, shock, pathofysiologie met kind en ouderen, organisatie van de spoedeisende zorg en fractuurleer. Eigenlijk zijn dit onsamenhangende onderwerpen die we toch logisch bij elkaar hebben gebracht.’ Op maandag krijgen de studenten een mail, dat de avond ervoor een jongen is aangereden op de snelweg. Een casus van een echte patiënt. Die dag bekijken ze echte foto’s van het ongeval en de opvang, en ze leren hoe de traumazorg in Nederland in elkaar steekt. Op dag twee is de shocktoestand van de patiënt opgelost. Die dag leren ze alles over verschillende vormen van shock en de behandeling daarvan. Op dag drie krijgen ze een mail dat er ook botbreuken zijn. Ze leren foto’s van botbreuken interpreteren. De volgende dag krijgt de patiënt stollingsproblemen en gaan ze in op stollingsstoornissen. ‘Tof is dat je zo in twee weken allerlei onderwerpen logisch bij elkaar kunt zetten. En aan het eind zien ze een film van de betrokken patiënt die de studenten nog eens precies vertelt wat er allemaal gebeurd is, en die hen tot slot toespreekt: ”Ik hoop dat jullie goed hebben opgelet, want straks moeten jullie de patiënten na mij helpen.”’

Tips voor docenten

Gevraagd naar tips voor andere docenten spreekt Micha klare taal: ‘Neem studenten serieus, onderschat niet hoe slim ze zijn (en overschat hun voorbereidingen niet?). Bereid colleges goed voor. Sluit je ook aan bij het kennisniveau van de student. En maak het onderwijs leuk.’ Hij vertelt over een filmpje dat hij met zijn negenjarige zoontje Niek heeft gemaakt. ‘Ik heb hem met een hamer eerst een zacht cakeje, en daarna een biscuitje en een beschuit kapot laten slaan. De studenten vinden het leuk, mijn zoon trouwens ook (lachend), maar ze zien zo heel goed hoe de poreusheid van bot werkt.’

Wereldwijd traumaonderwijs

Micha geeft ook landelijk traumaonderwijs aan AIOS en hij wordt binnenkort voorzitter van een internationale Taskforce op het gebied van trauma-educatie. ‘Zo kunnen we onze innovatieve ideeën vanuit het Radboudumc landelijk en wereldwijd uitdragen. Met bijvoorbeeld nieuwe interactieve leerprogramma’s, online simulaties en mogelijk in de toekomst ook met Mixed Reality met behulp van de 3D-Hololens voor het leren van de anatomie.’

Bron: Radboudumc
Lees meer over:


Voor u geselecteerde artikelen

Tussen de spreekkamer en het schetsboek: arts met beeld als tweede taal

Aios dermatologie Loes Vos maakt naast haar werk medische illustraties. Voor collega’s, patiënten én landelijke campagnes vertaalt ze complexe informatie naar helder beeld. “Ik teken bijna bij elk consult wel iets uit.”

Casus: patiënte met dyspnoe en oedeem in het gelaat

Een 66-jarige vrouw presenteert zich met sinds drie weken progressief verminderde inspanningstolerantie en met name ’s ochtends een zwelling van het gelaat. Overdag verbeteren de klachten deels. Wat is uw diagnose?

Wat je verwacht, voel je: wat zorgverleners kunnen leren van placebo-effecten

Wat patiënten verwachten, beïnvloedt direct hoe zij pijn of bijwerkingen ervaren. Henriët van Middendorp legt uit hoe placebo- en nocebo-effecten werken, en hoe zorgverleners deze bewust en ethisch kunnen inzetten in de praktijk.

Trots op goed werkend meld­systeem voor bijwerk­ingen

Agnes Kant wijst op het belang van meer onderzoek naar bijwerkingen en roept zorgverleners op te blijven melden bij het Bijwerkingenmeldsysteem. “Van 70% van de geneesmiddelen is nog onduidelijk of deze veilig tijdens de zwangerschap gebruikt kunnen worden.”

Wandelend naar een betere gezondheid

Matthijs van der Poel combineert als huisarts en sportliefhebber zorg en beweging. Met stichting Looprecept wandelt hij wekelijks met patiënten – goed voor lijf, hoofd én verbinding. “Het is heel laagdrempelig en dat verklaart denk ik ook het succes.”

De patiënt doet lastig, en dan?

Patiënten met een persoonlijkheidsstoornis kunnen soms veel losmaken, zowel in het behandeltraject als bij de arts. Thom van den Heuvel geeft handvatten voor het omgaan met deze patiëntengroep. “Het contact vraagt meer tijd en legt tegelijk emotionele druk op de arts."

Vind meertalige zorgverleners via ikspreekmeerdan.nl

Als anios in een huisartsenpraktijk in Amsterdam merkte Daan Frehe dat taal voor veel patiënten een barrière vormt voor het krijgen van goede zorg. “Via ikspreekmeerdan.nl kan nu een zorgverlener met een gedeelde taal en cultuur gevonden worden. Dat is enorm waardevol.”

Casus: man met een veranderde vlek op het been

Een 72-jarige man presenteert zich op uw spreekuur met een veranderde plek op het bovenbeen rechts. De vlek is gegroeid en van kleur veranderd. De patiënt heeft een licht huidtype en een voorgeschiedenis van basaalcelcarcinoom. Wat is uw diagnose?

Maak van wachttijd in de ggz hersteltijd: vijf praktische adviezen

Sanne Booij en Christien Slofstra willen af van de stille wachttijd in de ggz. Met hulp van de huisarts kan het herstel al beginnen, nog vóór de intake. “Deze periode hoeft geen verloren tijd te zijn.”

Beteugelen geneesmiddel­prijzen noodzakelijk voor betaalbare zorg

Wilbert Bannenberg strijdt met Stichting Farma ter Verantwoording tegen excessieve geneesmiddelprijzen. Zijn missie: winsten beteugelen om zorg toegankelijk te houden. “Geneesmiddelprijzen moeten beteugeld gaan worden, anders wordt de zorg onbetaalbaar.”