Wat vindt de patiënt werkelijk belangrijk?

mm
Ruth Wouters
Redactioneel,
5 oktober 2022

De Consumer Quality Index, het meetinstrument dat sinds 2006 werd gebruikt om kwaliteit van zorg te meten, was niet meer van deze tijd, vindt fysiotherapeut, docent en onderzoeker Carla Bastemeijer. Enkele maanden geleden promoveerde zij aan de Erasmus Universiteit. Zij deed onderzoek naar patiëntwaarden en een compacte, simpele vragenlijst die toepasbare resultaten oplevert om de zorg te verbeteren.

De stap om wetenschappelijk onderzoek te gaan doen zette Carla Bastemeijer toen ze zichzelf kritische vragen ging stellen over kwaliteitseisen en het meetbaar maken van de zorg. “In de praktijk had ik steeds minder tijd voor de patiënten, terwijl ik in toenemende mate bezig was met allerlei randvoorwaarden: zitten de juiste stickers wel op de brandblussers? Staan alle vinkjes wel op de juiste plek in het dossier en is er een actueel noodplan? Tijdens een audit in mijn praktijk dacht ik: wat heeft dit in vredesnaam nog met kwaliteit van zorg te maken?”

“Een professional redeneert vooral vanuit ziekte en behandelopties, terwijl de patiënt uitgaat vanuit zijn persoonlijke situatie”

Fysiotherapeut, docent en onderzoeker Carla Bastemeijer

Vertaling naar goede zorg

Bastemeijer besloot te gaan onderzoeken wat de patiënt werkelijk belangrijk vindt. Al snel kreeg ze het verzoek van de NFU of ze wilde meedenken over de vragen die ziekenhuizen eigenlijk moeten stellen om te achterhalen wat patiënten belangrijk vinden. En hoe dat vertaald kan worden naar goede zorg. In het verlengde daarvan startte ze met het ontwikkelen van een meetinstrument dat eenvoudig ingevuld kan worden en tegelijk voldoe

 

Login om verder te lezen

Nog geen account? Meld u hier gratis aan.

, , , , , ,
Deel dit artikel