DOQ

Wat vindt de patiënt werkelijk belangrijk?

De Consumer Quality Index, het meetinstrument dat sinds 2006 werd gebruikt om kwaliteit van zorg te meten, was niet meer van deze tijd, vindt fysiotherapeut, docent en onderzoeker Carla Bastemeijer. Enkele maanden geleden promoveerde zij aan de Erasmus Universiteit. Zij deed onderzoek naar patiëntwaarden en een compacte, simpele vragenlijst die toepasbare resultaten oplevert om de zorg te verbeteren.

De stap om wetenschappelijk onderzoek te gaan doen zette Carla Bastemeijer toen ze zichzelf kritische vragen ging stellen over kwaliteitseisen en het meetbaar maken van de zorg. “In de praktijk had ik steeds minder tijd voor de patiënten, terwijl ik in toenemende mate bezig was met allerlei randvoorwaarden: zitten de juiste stickers wel op de brandblussers? Staan alle vinkjes wel op de juiste plek in het dossier en is er een actueel noodplan? Tijdens een audit in mijn praktijk dacht ik: wat heeft dit in vredesnaam nog met kwaliteit van zorg te maken?”

“Een professional redeneert vooral vanuit ziekte en behandelopties, terwijl de patiënt uitgaat vanuit zijn persoonlijke situatie”

Fysiotherapeut, docent en onderzoeker Carla Bastemeijer

Vertaling naar goede zorg

Bastemeijer besloot te gaan onderzoeken wat de patiënt werkelijk belangrijk vindt. Al snel kreeg ze het verzoek van de NFU of ze wilde meedenken over de vragen die ziekenhuizen eigenlijk moeten stellen om te achterhalen wat patiënten belangrijk vinden. En hoe dat vertaald kan worden naar goede zorg. In het verlengde daarvan startte ze met het ontwikkelen van een meetinstrument dat eenvoudig ingevuld kan worden en tegelijk voldoende informatie oplevert voor concrete verbetermogelijkheden.

Verschillende werelden

Dat daar behoefte aan was, had Bastemeijer net als de NFU geconcludeerd. “In de afgelopen jaren is er een sterke focus ontstaan op wetenschappelijke evidentie en het objectiveren van resultaten. Maar in veel gevallen past dat soort grootschalig onderzoek niet bij de individuele waarden die een patiënt toekent aan kwaliteit. Bovendien, een professional redeneert vooral vanuit ziekte en behandelopties. Terwijl de patiënt uitgaat van zijn persoonlijke situatie en de onmogelijkheden in het dagelijks leven. Die werelden kunnen totaal verschillend zijn en moeten elkaar ergens ontmoeten.”

“De oude vragenlijsten, zoals de CQ-index, zijn te lang, de vragen te complex en via de post versturen is niet praktisch”

Patient Ervarings Monitor

In samenwerking met het Picker Institute in Oxford ontwikkelde Bastemeijer een vragenlijst die gebaseerd is op acht patiëntwaarden: toegankelijkheid van zorg, continuïteit van zorg, betrokkenheid van familie en vrienden, emotionele ondersteuning, fysiek comfort, informatie en educatie, gecoördineerde zorg en respect voor de voorkeuren van de patiënt.
Maar hoe kom je erachter of de patiënt zich op deze terreinen gekend voelt?  Niet met verouderde vragenlijsten, zoals de CQ-index, ontdekte Bastemeijer. De lijsten zijn te lang, de vragen te complex en via de post versturen is niet praktisch. Ze ontwikkelde in samenwerking met de NFU de PEM: de Patient Ervarings Monitor. De PEM bestaat uit circa 15 vragen die mensen via de pc of andere devices in vijf minuten kunnen invullen.

Varianten

De vragen zijn compact, begrijpelijk en concreet, variërend van ‘Mocht u meebeslissen met uw behandeling?’ en ‘Mocht uw familie meebeslissen?’ tot ‘Had de arts het dossier goed gelezen?’ en ‘Heeft uw arts goed naar u geluisterd?’ Ook zijn er enkele open vragen waar de patiënt in eigen woorden zijn ervaring kan formuleren.
De lijst geeft ook ruimte om enkele specifieke vragen te stellen, bijvoorbeeld over een actueel thema of om de waardering van een protocolwijziging te peilen. De PEM is beschikbaar in verschillende varianten: voor de kliniek, de polikliniek, kinderen, ouders van kinderen en voor spoedeisende hulp.

“Met de PEM ontstaat een benchmarkinstrument waarmee afdelingen en instellingen van elkaar kunnen leren”

Vergelijken

De PEM-resultaten zijn voor hulpverleners in te zien via een dashboard en trends zijn goed te volgen. Ook kunnen de resultaten tussen afdelingen gemakkelijk met elkaar vergeleken worden, maar ook met afdelingen in andere ziekenhuizen. “Zo ontstaat een benchmarkinstrument waarmee afdelingen en instellingen van elkaar kunnen leren.” Alle UMC’s zijn overgestapt op de PEM, binnen de NVZ is een pilot met de vragenlijsten positief geëvalueerd.

Lees meer over:


Voor u geselecteerde artikelen

Casus: jongen met gepig­menteerde huid­afwijking

Een tienjarige jongen heeft een opvallende laesie op de rechterbovenarm. Bij navraag blijkt deze laesie al jaren aanwezig. In de familie komen geen melanomen voor. De jongen heeft een blanco voorgeschiedenis. Wat is uw diagnose?

Casus: man met klachten van moeizaam plassen

Een man komt met een doorgemaakte blaasontsteking op uw spreekuur. Plassen gaat al een paar jaar langzaamaan moeilijker en moeilijker. De straal is zwak, nogal eens sproeiend en er wordt bijna altijd wat nagedruppeld. Persen helpt niet echt. Wat is uw diagnose?

Iedere arts moet zich voorbereiden op een leven lang leren

Welzijn is een voorwaarde voor professionele en persoonlijke ontwikkeling. En dat is in de medische sector meer dan ooit een punt van zorg, vindt Marjolein van de Pol. “De nieuwe bewegingen moet je gewoon volgen, in welke fase van je carrière je ook zit.”

‘‘Minder eten en meer bewegen’ is echt een misvatting’

Mensen met obesitas hebben vaak te maken met negatieve vooroordelen, ook in de zorg. Daardoor vermindert de kwaliteit van zorg, legt Paige Crompvoets uit. “Uit mijn onderzoek bleek dat mensen met obesitas soms belachelijk gemaakt worden door hun zorgverleners.”

Whispp biedt oplossing voor mensen met stem- en spraak­problemen

Joris Castermans ontwikkelde Whispp, een app die met behulp van AI fluister- en aangedane spraak kan omzetten in een heldere en natuurlijke stem. “Wie nog audio- of video-opnames heeft van de gezonde stem, kan met Whispp de eigen stem van vroeger creëren.”

Artsen voor Kinderen helpt kinderen met een chronische ziekte of beperking

Michel Weijerman van Stichting Artsen voor Kinderen vertelt over hun projecten voor betere zorg en welzijn voor kinderen met een chronische aandoening. “Zo’n 200 zorgprofessionals zijn op vrijwillige basis bij onze poli betrokken. Binnen 48 uur krijg je antwoord.”

Casus: patiënte met dagelijkse neusbloedingen

Een patiënte is de dagelijkse neusbloedingen rechts helemaal zat. Door het dichtknijpen van de neus gedurende 10 minuten stopt de bloeding wel steeds. Wat is uw diagnose?

‘Wees alert op opioïd­misbruik bij patiënten op SEH’

Opioïdgebruik komt bij SEH-patiënten vaker voor dan gemiddeld. Meer bewustzijn over misbruik van deze medicatie is nodig, aldus Joris Holkenborg. “Maar vergeleken met de VS doen we het in Nederland, mede dankzij apothekers en huisartsen, best wel goed.”

Voorkom een burn-out

Huisarts Nico Verhoef onderzocht waarom steeds meer artsen een burn-out krijgen, hoe dit te voorkomen, én geeft tips hoe je het werk leuk houdt voor jezelf. “Een middag per week maakte ik vrij voor kleine chirurgische ingrepen, omdat ik dat heel leuk vind om te doen.”

De zorgverlener als verwonderaar

Steeds meer resultaten wijzen uit dat een goed contact tussen de zorgverlener, het kind en de ouders, veel leed kan voorkomen. Piet Leroy zet zich in voor pijn- en traumavrije zorg bij kinderen. “Ik spreek nooit over lastige ouders, wel over kwetsbare ouders.”


0
Laat een reactie achterx