Patiënten niet geïnformeerd dat fabrikant mee opereerde met gynaecoloog tijdens inbrengen implantaat

mm
redactie
Redactioneel,
28 mei 2020

Duizenden vrouwen hebben na implantatie van een kunststof bekkenbodemmatje complicaties gekregen met levenslange gevolgen. Door de complicaties is aan het licht gekomen dat het (inmiddels verboden) implantaat destijds is ingebracht onder begeleiding van fabrikanten in de OK, zónder dat patiënten dit wisten of hadden goedgekeurd. De NVOG blijkt hier nog geen richtlijnen voor te hebben. 

Dit concluderen Argos (onderzoeksjournalistiek radioprogramma van VPRO en HUMAN) en Small Stream Media op basis van eigen onderzoek. De vrouwen die het bekkenbodemmatje tegen verzakking geïmplanteerd kregen, hebben continu pijnklachten. Bij het aansprakelijk stellen van het ziekenhuis voor de geleden schade door de complicaties hebben deze vrouwen ontdekt dat er vertegenwoordigers van de matjes aanwezig waren in de operatiekamer die meehielp deze in te brengen. Zij waren hierover niet geïnformeerd door de behandelend gynaecoloog. 

Onbekend dat fabrikant in OK was

De meeste vrouwen wilden alleen op anonieme basis met Argos spreken. Een Nederlands slachtoffer, Liset, kreeg in 2008 een kunststof bekkenbodemmatje in het Slingeland ziekenhuis in Doetinchem. “Mijn arts vertelde dat hij niet vaak de matjes heeft gebruikt bij patiënten. Daarom zou er nog iemand bij de operatie aanwezig zijn die wél de kennis en ervaring had. Jaren na mijn operatie vroeg ik aan mijn arts wie nu de man was die hem meehielp bij mijn operatie. Ik hoorde dat het een medewerker van Johnson & Johnson was. Ik voelde mij raar van binnen.”

Geen richtlijnen 

Uit een rondgang langs ziekenhuizen van Argos blijkt dat vertegenwoordigers regelmatig gynaecologen ondersteunen bij het gebruik van implantaten. Ook de Nederlandse Vereniging voor Obstetrie en Gynaecologie (NVOG) bevestigt dat gynaecologen op de OK hulp krijgen van een medewerker van een fabrikant, maar hoe vaak dit gebeurt en wat ze precies doen, weet de beroepsvereniging niet. Argos meldt dat de NVOG hiervoor geen richtlijnen heeft opgesteld. 


Klik hier om het volledige bericht te lezen


Bron: NPO Radio 1 / Argos
, , , ,
Deel dit artikel